۰
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۸

آذر تداعی کننده روزهای داغ انتخابات

رئیس جمهور و سه تن از رقبای انتخاباتی و در روز 16 آذر به تبیین شرایط کشور پرداختند.
آذر تداعی کننده روزهای داغ انتخابات
روز دانشجو باعث شد تا ایرانیان بعد از مدت‌ها شاهد حضور چهره‌های سیاسی در دانشگاه‌ها باشند. دانشجویان که عادت کرده‌اند فقط در زمانه انتخابات ریاست جمهوری شخصیت‌های سیاسی و کشوری را در میان خود ببینند در ۱۶ آذر می‌توانند بی واسطه میزبان مسئولان خود باشند.

در روز ۱۶ آذر نیز همچون خرداد ۹۲، بسیاری از چهره‌های شناخته شده کشور در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند که از جمله آنها ۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدم بودند. حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، جلیلی، عارف و حداد عادل نیز به عنوان رجل سیاسی در دانشگاه حضور پیدا کردند.

این ۴ سیاستمدار ایران همچون دوران انتخابات به تحلیل شرایط پرداختند که در این میان دانشگاه و سیاست خارجی حجم بیشتری از سخنرانی این شخصیت‌ها را به خود اختصاص داده بود. روحانی به عنوان رئیس جمهور از دانشجویان خواست که دولت را نقد کنند و مشکلات آن را بگویند. او از سیاست خارجی و تلاش‌های دولتش برای بهبود اوضاع ایران در سیاست خارجی سخن به میان آورد. این سخنان از روحانی قابل پیش بینی بود. رئیس دولت سعی کرد این اطمینان را به دانشجویان بدهد که از انتقادها آنها دلگیر نخواهد شد بلکه از آن استقبال نیز می‌کند.

سه رقیب روحانی اما در جریان این سخنرانی‌ها با همان ادبیات انتخابات ریاست جمهوری روبروی دانشجویان قرار گرفتند. سعید جلیلی و حداد عادل از آرمان گرایی در سیاست خارجی و ایستادن در مقابل غرب سخن گفتند و به دانشجویان توصبه کردند که در این مسیر گام بردارند. عارف نیز همچون انتخابات ریاست جمهوری از آزادی‌های مدنی و مسائل سیاست داخلی سخن به میان آورد و کمتر به سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

از این سخنرانی‌ها در جمع دانشجویان می‌شود به این نتیجه رسید که روحانی در تلاش است که رابطه دولت و دانشگاه در مسیر اعتماد و احترام قرار بگیرد و دانشجویان دولت تدبیر و امید را باور کنند و آن را تنها یک شعار ندانند. صحبت‌های دو نامزد اصول گرای انتخابات ریاست جمهوری نیز بیانگر این معناست که اصول گرایان همچنان استوار بر اندیشه آرمان گرایانه خود در سیاست خارجی هستند و دوست دارند دولت روحانی نیز این مسیر را برای خود انتخاب کند. عارف نیز همچون دیگر اصلاح طلبان بیشتر به دنبال رفع مشکلات مدنی و سیاسی کشور است. بررسی سخنرانی سیاسیون در دانشگاه‌ها به خوبی می‌تواند مسیر فکری جریان‌ها را برای انتخابات مجلس و احتمالا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مشخص کند.

در جدول زیر می‌توانید با اظهار نظر ۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد دانشگاه و سیاست خارجی را مطالعه کنید:

اسامی


سمت


دانشگاه


سیاست خارجی

حسن روحانی


رئیس جمهور


از سال ۴۲ دانشگاه در کنار روحانیت حضور داشت و فعال بود، همان زمانی که بزرگانی از روحانیت به زندان رفتند، بزرگانی از دانشگاه مانند مهندس بازرگان هم به زندان رفتند

دانشجو باید دیده‌بان و ناظر باشد. دانشجو باید نظارت کند. اگر هم نگذاشتند دانشجو جایی انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند.

دانشجو به دانشگاه نمی‌آید که از لحاظ علم و دانش پله‌های پیشرفت را طی کند. او می‌خواهد از لحاظ فرهنگ، از نظر احساس مسئولیت، از لحاظ مشارکت اجتماعی، از لحاظ نقادی، نقادی قدرت، دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست، در پی عالم شدن است.



امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و در میان سیاستمداران با چند سال پیش زمین تا آسمان متفاوت است، مردم سراسر جهان به فضای ایران و به امنیت ایران اعتماد کردند و شما می بینید که هتل‌های ما که در سال ۹۱ همه خالی بود و ۹۲ تا حدی رونق یافت در سال ۹۳ هیچ هتل قابل ذکری در سراسر کشور و بخصوص در مناطق گردشگری نه در زمستان بلکه تا تابستان سال آینده پر شده‌اند،صدها و هزاران شرکت امروز منتظر شرایط آینده هستند که وارد ایران شوند و کشور را از لحاظ سرمایه‌گذاری تامین کنند.

سعید جلیلی



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام


رویکرد دیگر رویکرد ۱۶ آذر دانشگاه تهران است از اینکه چند سال بعد از کودتای ۲۸ مرداد وقتی استکبار وارد دانشگاه می‌شود مقاومتی در برابر خود می‌بیند.

اقدام شهدای دانشجوی ۱۶ آذر از این حیث ارزشمند است که رضایت ندادند کسی به آنان زور بگوید که این حرکت هرچند اندک بود اما تداوم پیدا کرد و در ۱۵ خرداد ۴۲ یک حیات جدید پیدا کرد و این افتخار دانشگاه ما است که در این حرکت پیشگام است.

در عرصه اقتصادی نیز همین پیشگامی دانشگاه می‌تواند شکست دوباره‌ای را به دشمن وارد کند. دانشگاه باید قرارگاه بزرگ اقتصاد مقاومتی باشد و باید تمام استعدادهای نظام را برای این موضوع مدیریت کند.



اینکه می‌بینید دشمن تمام تهدیدهای خود را از جمله گزینه نظامی را می‌آورد به همین خاطر است البته گزینه نظامی اولین گزینه‌ای بود که علیه ملت ما به کار بردند منطقی که امروز ما را تحریم می‌کند همان منطقی است که صدام را علیه ما را تسلیح کرد.

باید به این امر توجه کنیم و همانطور که آیات قرآن به آن اشاره می‌کند مبارزه تا زمانی که مستکبران وجود دارند ادامه دارد و این مبارزه تمام شدنی نیست.

مشکل این است که ایران در برابر آنان ایستاده است و یکی از آنان به جایی رسیده‌اند که خود به این جمله امام خمینی(ره) مبنی بر این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند معترف هستند و این نشان‌دهنده مقاومت ملت ماست.

محمد رضا عارف


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام


متأسفانه در این سال‌ها امکانات دانشگاه در اختیار گروه خاصی قرار گرفت و نگاه به دانشگاه‌ها تک بعدی بود و روند حاکم همسو با آرمان‌های انقلاب نبود.

دانشجویان باید علاوه بر این‌که پرچمدار علم هستند باید پرچمدار آزادی و نقد خردمندانه باشند. تحلیل دقیقی از وضع کشور داشته باشند و نسبت به مسائل کشور حساسیت داشته و خود را مشغول مسائل جزئی نکنند.

مهمترین آسیب به جنبش دانشجویی وابستگی آن به جریان‌های سیاسی خارج از دانشگاه و فاصله گرفتن از استقلالش است.



طبق قانون اساسی جهت گیری کلی در عرصه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری مشخص می‌کند و ما نیز تابع نظر ایشان در این زمینه هستیم.

غلامعلی حداد عادل



نماینده مجلس شورای اسلامی


دانشجو هنوز آلوده به تعلقات دنیوی نشده است به همین خاطر آزادگی و حق‌طلبی از خصوصیات دانشجو است.

استقلال‌طلبی و علاقه به استقلال کشور و دشمنی با هر کسی که در سرنوشت کشور دخالت کند از خصوصیات دانشجویان است البته ما شاهد بودیم این دانشجویان در انقلاب نیز فعال بودند.

امروز نیز معتقدیم که دانشجو باید در مسائل سیاسی دخالت کند، دانشجو نباید به مسائل سیاسی کشور خود بی‌اعتنا باشد و نباید از مشکلات جامعه خود بی‌خبر باشد و باید از آن آگاهی داشته باشد.


محال است برای آمریکایی‌ها فرش قرمز پهن کنیم.

آن مرد و زنی که پیاده به کربلا می‌روند پیام هیهات من الذله خود را به آمریکایی‌ها می‌دهند که باید ببینیم همین فردا یا امشب رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی مانند صدای آمریکا و بی‌بی‌سی از کدام تجمع راضی می‌شوند.

اینکه ۷۰ درصد از مقامات بلندپایه آمریکایی صاحب دو گذرنامه آمریکایی و اسرائیلی هستند که اقدامی که آنان انجام دادند این بود که از حدود ۶۰ تا ۷۰ سال پیش صهیونیست‌ها را نقاط مختلف جهان به فلسطینی که مسلمانان در آنجا زندگی می‌کردند انتقال دادند.


منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43448
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *