۰
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۳

گزارش الجزیره از هژمون ایران در منطقه: حملات هوایی ایران به داعش بیانگر نیاز واشنگتن به تهران است

پس از آنکه هفته گذشته گزار هایی درباره حملات جنگنده های ایرانی به داعش منتشر شد، مقامات ایرانی و آمریکایی با انتشار گزارش هایی تاکید کردند که این حملات هوایی با هماهنگی دو طرف نبوده است.
گزارش الجزیره از هژمون ایران در منطقه: حملات هوایی ایران به داعش بیانگر نیاز واشنگتن به تهران است
سایت شبکه خبری الجزیره در گزارشی به حملات هوایی اخیر ایران به داعش پرداخته و در این باره می نویسد: عمق جغرافیایی ایران به این معناست که آمریکا به این کشور به ۲ دوران جنگ سرد و پس از جنگ سرد نیازمند است.

این گزارش در ادامه می نویسد: با وجود انکه ایران و آمریکا هرگونه همکاری و هماهنگی میان دو طرف در مبارزه علیه داعش را رد می کنند، نشانه هایی در حملات اخیر هوایی ایران وجود داردکه دو طرف نمی توانند آن را رد کنند، جمهوری اسلامی ایران از جنگنده های فانتوم ساخت آمریکا علیه داعش، یک دشمن مشترک استفاده کرده است.

بافت حملات اخیر هوایی جنگنده های ایرانی با این تاریخچه که این جنگنده ها چگونه در اختیار نیروهای هوایی ایرانی قرار گرفتند، در وهله نخست یک واقعیت ژئواستراتژیک را برای سیاست خارجی آمریکا نشان می دهد: عمق جغرافیایی ایران به این معناست که آمریکا به این کشور به ۲ دوران جنگ سرد و پس از جنگ سرد نیازمند است.

ناوگان جمهوری اسلامی ایران جنگنده های اف ۴ و اف۱۴ را از دوران محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران به ارث برده است. ایران در زمان شاه، یکی از متحدان آمریکا بود که می توانستند جنگنده های پیشرفته اف۱۴ که یکی از پیشرفته ترین رادارها را در زمان خود در اختیار داشت، خریداری کند.

در آن زمان، لیست خریدهای جنگنده ها از آمریکا اقتصاد صنعت دفاع آمریکا را گسترش داد و ایران در آن زمان منافع ژئوپلیتیکال امریکا در دوران جنگ سرد را نیز تامین می کرد. ناوگان پیشرفته نظامی ایران به این کشور اجازه داده تا به عنوان هژمون منطقه ظاهر شود.

موقعیت ایران به این معنا است که این کشور می تواند از عراق تا خلیح فارس، از قفقاز و کاسپین و دریای سیاه تا مرکز آسیا و از افغانستان تا جنوب اسیا نفوذ داشته باشد.

سفیر جدید آمریکا در بغداد نیز در گفت وگو با آسوشیتدپرس، گفت: ایران یک همسایه مهم برای عراق است. باید میان ایران و عراق همکاری وجود داشته باشد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *