۰
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸

توجه مطبوعات صهیونیستی به سفر هیئت حماس به تهران

واکنش ایران به حمله جنگنده های اسرائیلی به سوریه، حمایت ایران از طرح روسیه برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه، سفر هیئتی از سازمان فلسطینی حماس به تهران برای بهبود روابط دوجانبه، تشدید تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از وضع تحریم های جدید علیه ایران و آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بخش نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
توجه مطبوعات صهیونیستی به سفر هیئت حماس به تهران
واکنش ایران به حمله جنگنده های رژیم اسرائیل علیه سوریه، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «کریستین ساینس مانیتور» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد بنا بر اعلام ارتش سوریه، جنگنده های اسرائیلی روز گذشته دو منطقه را در نزدیکی دمشق بمباران کرده اند که این اقدام با واکنش شدید وزرای خارجه سوریه و ایران روبرو شده است. این روزنامه اشاره می کند که وزرای خارجه دو کشور، حمله اخیر را اقدامی تجاوزکارانه خوانده اند که نشان می دهد رژیم اسرائیل نیز در همان مسیری قرار دارد که گروه های افراط گرای مخالف دولت سوریه قرار دارند.

در همین حال، وزیر خارجه سوریه از حمایت ایران از طریح روسیه برای پایان دادن به درگیری ها در کشورش نیز سخن گفته است. به نوشته خبرگزاری «ترند»، ولید معلم روز گذشته و در جریان سفرش به تهران گفته ایران از تلاش های جدید روسیه برای پایان دادن به درگیری های سه ساله در سوریه حمایت می کند. وی پس از دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود گفته: «من شنیدم که آقای ظریف از این طرح حمایت می کند. هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران در یافتن راه حلی سیاسی کمک خواهد کرد». ظریف نیز گفته ایران از ابتدا تأکید داشته که باید فارغ از مداخلات مخرب خارجی، راه حلی سیاسی برای سوریه پیدا شود.

اما سفر هیئتی از سازمان فلسطینی حماس، موضوعی است که به ویژه مورد توجه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است. سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد هیئیتی از سازمان حماس که کنترل غزه را در اختیار دارد، روز گذشته برای گفت و گو با مقامات ایرانی جهت ترمیم روابط دوجانبه وارد تهران شد. این سایت اشاره می کند که ریاست این هیئت را محمد نصر، عضو دفتر سیاسی حماس بر عهده داشته و اسامه حمدان که مسئولیت روابط بین الملل حماس را بر عهده دارد نیز در آن حضور دارد. به گفته برخی منابع، سفر این هیئت با هدف فراهم کردن زمینه سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس انجام گرفته است.

در مطلبی در موضوع هسته ای، روزنامه «وال استریت ژورنال» از تشدید تلاش های کاخ سفید برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید علیه ایران از سوی کنگره خبر داده است. این روزنامه در این زمینه به اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و جو بایدن، معاون رئیس جمهور این کشور اشاره کرده است. کری به تازگی گفته این امید وجود دارد که بتوان ظرف چهار ماه یا کمتر در مذاکرات به نتیجه نهایی رسید و بایدن نیز اظهار داشته اکنون زمان مناسبی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران نیست. به نوشته این روزنامه، به جز این دو مقام ارشد آمریکایی، دیگر مقامات کاخ سفید نیز طی روزهای اخیر برای جلوگیری از تحریم های جدید با رهبران جوامع یهودی و همچنین نمایندگان کنگره گفت و گو کرده اند.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، سایت خبری روسی «اسپوتنیک» از آمادگی ایران برای عقد قراردادهایی به ارزش مجموعاً ۴۰ میلیارد دلار با سرمایه گذاران خارجی در حوزه نفت خبر داده است. این سایت می نویسد مقامات ایرانی اعلام کرده اند که شرکت های رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم، توتال فرانسه و لوک اویل روسی برای مشارکت در پروژه های نفتی ایران پس از برداشته شدن تحریم ها ابراز آمادگی و علاقه کرده اند. قرار است در کنفرانسی بین المللی در حوزه نفت که در لندن برگزار خواهد شد، ایران قراردادهایی به ارزش مجموعاً ۴۰ میلیارد دلار را برای سرمایه گذاران خارجی عرضه کند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک
کد مطلب: 43486
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *