۰
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
سید عباس عراقچی اعلام کرد

دور بعدی مذاکرات 26 آذر

معاون وزیر امور خارجه از برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان در 26 آذر در ژنو خبر داد.
دور بعدی مذاکرات 26 آذر
سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پنج شنبه شب با اعلام این مطلب به ایسنا ادامه داد: دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) در ژنو و در سطح معاونان وزیران خارجه دو طرف در چارچوب رایزنی های دوجانبه برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، تیم های مذاکره کننده دو طرف از ۲۴ آذر راهی ژنو می شوند و بحث های کارشناسی و فنی را از سر می گیرند.

این دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ بدون حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار می شود.

در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد ها و ایده هایی از سوی دو طرف به ویژه ایران مطرح شده است که این ایده ها موجب شد تا طرفین برای بحث و بررسی بیشتر به پایتخت هایشان بازگردند و این مساله نیازمند آن بود تا مذاکرات و متقابلا برنامه اقدام مشترک برای مدت زمانی تمدید شود.

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در سوم آذر و بعد از یک سال بدون دست یافتن به یک توافق جامع، برای هفت ماه دیگر تمدید شد. با این حال دو طرف اعلام کردند که هیات های مذاکره کننده دو طرف در سطوح مختلف سعی دارند تا در کمترین زمان به چارچوب یک توافق سیاسی و سپس توافق سیاسی دست یابند که زمینه ساز یک توافق جامع خواهد بود.

بر اساس تفاهم دو طرف در مدت تمدید مذاکرات ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران آزاد می شود و در ازای آن تعهدات هسته ای ایران در چارچوب برنامه اقدام مشترک در دوره شش ماه و نیز دوره تمدید چهارماه نخست اجرا می شود.

تاکنون هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران که در اثر تحریم های یک جانبه آمریکا و اروپا در بانک های خارجی بلوکه شده است در چارچوب توافق ژنو آزاد شده است.

به گزارش ایسنا، در دوره تمدید چهارماهه قرار شد ایران اورانیوم غنی‌ شده ۲۰ درصد خود را که به اکسید تبدیل شده است به سوخت برای راکتور تهران تبدیل کند، بنابراین مقادیری که در شش ماه نخست اجرای توافق به اکسید تبدیل شد را ایران به سوخت برای راکتور تهران تبدیل کرد، البته همه اکسیدهای ۲۰ درصدی در دوره تمدید چهارماهه به سوخت تبدیل نشد بلکه در آن چهار ماه ۲۵ کیلو به سوخت تبدیل شد و مقادیر دیگر در چارچوب برنامه ایران قرار شد در ماه‌های بعد تبدیل شود.

بر همین اساس در دومین دوره تمدید برنامه اقدام مشترک که هفت ماه است ایران مقادیر باقی مانده از اکسید اورانیوم ۲۰ درصدی اش را طبق برنامه به سوخت برای استفاده در راکتور تهران تبدیل خواهد شد که این اقدام طی هفت ماه باید صورت گیرد.

در عین حال مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کرده اند که مقادیر کافی سوخت برای استفاده در راکتور تهران تولید شده است.
کد مطلب: 43555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *