۰
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۵

مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که این دور از مذاکرات بر خلاف دور قبلی پیشرفت های ملموس و قابل توجه ای داشته است.
مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته است
حسن بهشتی پور با بیان این مطلب، درباره نتایج سه روز مذاکره هسته ای میان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو و پاریس و همچنین هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا در ژنو گفت: نشان هایی که بروز پیدا کرده است و همچنین اخباری که به صورت جسته و گریخته منتشر می شود حکایت از آن دارد که این دور از مذاکرات روند رو به جلویی دارد.

وی افزود: طرف های اصلی این مذاکرات یعنی ایران و آمریکا به نظر می رسد جدی تر از همیشه طرح ها و پیشنهادها به منظورعبور از بن بست و رسیدن به توافق جامع و نهایی را در دست بررسی دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تمرکز دو طرف بر پایان دادن به اختلافات و تحرک دو چندان برای انجام دیدارها و مذاکرات نشان از آن دارد که تحولی تازه در مذاکرات ایجاد شده است و دو طرف توانسته به پیشرفت هایی دست پیدا کنند.

بهشتی پور با اشاره به سفر ظریف به کشورهای اروپایی گفت: اگر در این دور از مذاکرات بر خلاف دور نخست مذاکرات، شاهد تحرکات تازه ای در مذاکرات هستیم باید آن را ناشی از ابتکار آقای ظریف در انجام سفر به کشورهای اروپایی دانست.

وی افزود: سفر آقای ظریف به برلین، بروکسل و همچنین پاریس و انجام گفت وگوها با همتایان اروپایی خود اتفاق تازه ای در روند مذاکرات هسته ای بود. در ادوار گذشته معمولا هیات های مذاکره کننده مدتی را در شهری همچون ژنو و یا وین می ماندند که در صورت نیاز وزرای خارجه سایر کشورهای عضو گروه برای پیشرفت، به مذاکرات ملحق شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این در حالی است که حضور آنها هم هیچگاه قطعی نبود و این اواخر برخی کشورهای به خصوص کشورهایی اروپایی تمایلی برای حضور در مذاکرات نشان نمی دادند.

بهشتی پور گفت: اما اینکه آقای ظریف خود تصمیم گرفت به شهرهای اروپایی سفر کند تا با همتایان خود دیدار و گفت و گو کند جان تازه ای به مذاکرات بخشید و روند مذاکرات شتاب دو چندانی گرفت.

وی افزود: البته این را هم باید در نظر گرفت که این سفرها و انجام گفت و گوها با همتایان اروپایی در ژنو برنامه ریزی شد به طوری که تا پیش از دیدار ظریف و کری در ژنو خبر قطعی درباره انجام این سفرها منتشر نشده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این نیز خود حکایت از آن دارد که در دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پیشرفت هایی حاصل شده است که ضرورت پیدا کرد تا آقای ظریف نتایج گفت وگوهای خود را به همتایان اروپایی منقل کند و از آنها کسب نظر کند.
معنای قدم زدن ظریف و کری در خیابان‌های ژنو

وی با بیان اینکه قدم زدن وزرای خارجه ایران و آمریکا در خیابان های شهر ژنو هم عامل دیگری بود که نشان از پیشرفت در این دور از مذاکرات داشت گفت: وزرای خارجه ایران و آمریکا با قدم زدن ۱۵ دقیقه ای خود در خیابان های شهر ژنو، اهدافی غیر از هوا خوری و ایجاد تنوع در فضای مذاکرات را داشته اند.

بهشتی پور افزود: یکی از اهداف احتمالی می تواند تاثیرگذاری بر افکارعمومی و آماده سازی آنها برای یک توافق انجام گرفته باشد.

وی ادامه داد: همچنین آنها با این قدم زدن صمیمی تلاش داشتند نشان دهد که اختلافات باقی مانده برای رسیدن به توافق جامع و نهایی آنقدر هم زیاد نیست و شکاف میان دو طرف هم پر نشدنی به نظر نمی رسد.

بهشتی پور با اشاره به موضع گیری هایی اخیر رییس جمهوری آمریکا درباره اعمال تحریم های تازه علیه ایران گفت: در روزهای اخیر اخباری منتشر شده است درباره دیدارهای رییس جمهوری آمریکا با سناتورهایی آمریکایی که در این دیدارها اوباما بار دیگر به صراحت مخالفت خود با اعمال تحریم های تازه علیه ایران را اعلام کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با کنار هم قرار دادن این سخنان و موضع گیری هایی رییس جمهوری آمریکا و اعلام مخالفت با اعمال تحریم های تازه با تحرکات تازه در ژنو همگی می تواند این نوید را بدهد که پیشرفت هایی در مذاکرات ایجاد شده است و دو طرف در یک روند رو به جلو برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارند.

بهشتی پور در خاتمه گفت: با توجه به علائمی که در سه روز گذشته بروز پیدا کرده است من خیلی خوشبین هستم که ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ خیلی زودتر از آنچه که قبلا اعلام کرده بودند بتوانند به توافق برسند.
کد مطلب: 44215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *