۰
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰
رایزنی‌های هسته‌ای میان کشورهای غربی جریان دارد

توپِ تصمیم سخت در زمین 1+5

توپ تصمیم گیری درباره رسیدن به توافق جامع در زمین گروه 1+5 است. شاید به همین دلیل رایزنی ها در این رابطه تنها در این گروه در جریان است.
توپِ تصمیم سخت در زمین 1+5
تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع و نهایی تنها ۲۶ روز باقی است. با این حال مذاکرات و رایزنی های دو جانبه میان دوطرف متوقف شده است.

از آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، نزدیک به دو هفته می گذرد و از آن تاریخ تاکنون دو طرف تنها یک دور مذاکره آن هم در سطح کارشناسی به فاصله چند روز پس از هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای برگزار کردند.

با وجود آنکه فرصت کمی تا پایان ضرب الاجل تعیین شده باقی مانده است تاکنون میان ایران و ۱+۵ هیچ قرار مذاکره تازه ای قطعی نشده است.

دیروز خبرگزاری ایتارتاس روسیه اعلام کرد که دور آتی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع هسته ای در تاریخ ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) در شهر وین برگزار می شود.

این خبر اما به سرعت از جانب یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تکذیب شد. او تاکید کرد که: هنوز هیچ زمانی برای دور آتی مذاکرات قطعی نشده است.

این در حالی است در همین هفته گروه ۱+۵ برای آینده مذاکرات هسته ای و دستیابی به راه حلی به منظور رسیدن به توافق جامع با ایران دو دور مذاکره برنامه ریزی کرد.

دور نخست این مذاکرات در لندن انجام گرفت. روز دوشنبه نمایندگان شش کشور عضو گروه ۱+۵ یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان گردهم آمدند تا نظرات خود درباره ادامه مذاکرات با ایران را هماهنگ کنند.

تاکنون همچون گذشته از این دور مذاکرات هیچ خبری منتشر نشد. پیش از این مذاکره هم تنها وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به ذکر این جمله اکتفا کرده بود که دوشنبه برای دیدار با اعضای ۱+۵ و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به لندن پایتخت انگلیس سفر می کند.

با وجود آنکه درباره این نشست اطلاعات بیشتری از سوی گروه ۱+۵ اعلام نشد اما روند مذاکرات هسته ای حکایت از آن داشت که این مذاکره از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود چرا که رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران در حال حاضر در گرو رفع اختلافات داخلی و تصمیم گیری درونی در گروه ۱+۵ است.

نتیجه این دیدار هم در دومین مذاکره برنامه ریزی شده گروه ۱+۵ در نیویورک بازتاب پیدا می کند؛ دیداری البته نه با حضور همه اعضای گروه ۱+۵.

امشب کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی و مذاکره کننده ارشد هسته ای گروه ۱+۵ و جان کری وزیر خارجه آمریکا دیداری دوجانبه برگزار می کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، با اعلام خبر انجام این دیدار از جزییاتی درباره آن منتشر نکرد. قرار است این دیدار هم پوشش رسانه‌ای نداشته باشد.

با این حال انجام این دیدار تنها دو روز پس از مذاکرات لندن قطعا در راستای رایزنی اشتون با مقامات آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین در ضیافت شام کری با اشتون در وزارت خارجه آمریکا حضور خواهد داشت.

بر این اساس در این دیدار علاوه بر جمع بندی نشست لندن درباره راه حل های ارایه شده به منظور دستیابی به توافق جامع با ایران تصمیم گیری می شود و احتمالا خروجی این دیدار تعیین دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود.

از این رو همانطور که بارها محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اعلام کرده است، تصمیم سخت برای رسیدن به توافق جامع را نه ایران بلکه باید گروه ۱+۵ بگیرد. بر همین اساس فعلا رایزنی های در این رابطه در گروه ۱+۵ تمرکز دارد.

بر همین اساس رایزنی های برای رسیدن به توافق جامع هسته ای به طور یکجانبه در درون اردوگاه گروه ۱+۵ در جریان است.

منبع:فرارو
کد مطلب: 42550
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *