۰
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۵
یادداشت وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس خطاب به کنگره:

نگاه جهان به ماست، شاید این فرصت تاریخی دیگر هرگز تکرار نشود

ما فرصتی تاریخی داریم که شاید هرگز تکرار نشود. در حالی که نگاه جهان به ماست، باید تهعد خود را به دیپلماسی نشان دهیم تا تلاش کنیم مسئله اتمی ایران را در مهلت تعیین شده از میان برداریم. این مطمئن‌ترین راه برای رسیده به راه‌حلی فراگیر و ممتد است که می‌تواند جهان و منطقه را امن‌تر سازد.
نگاه جهان به ماست، شاید این فرصت تاریخی دیگر هرگز تکرار نشود
وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی مشترک در روزنامه واشنگتن پست از کنگره آمریکا خواستند که از تصویب تحریم های جدید علیه ایران خودداری کند.

به گزارش «انتخاب»، «لوران فابیوس»،«فیلیپ هاموند» و «فرانک والتراشتان مایر» و «فدریکا موگرینی» در این یادداشت آورده اند: مقصد ما روشن است. ما یک راه‌حل فراگیر می‌خواهیم که هم حق ملت ایران را برای داشتن برنامه‌ای صلح‌آمیز هسته‌ای محترم بشمرد و هم به جامعه جهانی اجازه دهد اطمینان حاصل کند، تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

این مقامات غربی در توضیح توافق موقت با ایران نوشته اند: در نتیجه توافق موقت؛ اول، جلوی پیشرفت حساس‌ترین بخش‌های برنامه اتمی ایران را گرفت. از جمله ایران دست به تعلیق غنی‌سازی با غنای بالای اورانیوم زد. دوم، جامعه بین‌المللی توانست دسترسی بهتری به تاسیسات اتمی این کشور داشته باشد تا ثابت شود تهران به تعهدات خود پایبند است یا نه. سوم، کشورهای طرف مذاکره توانستند فرصتی پیدا کنند تا برای رسیدن به توافقی بلندمدت تلاش کنند.

چنین پیشرفت‌هایی بدون اجماعی بین‌المللی در مورد برنامه اتمی ایران ممکن نبود و جامعه جهانی با استفاده از سلسله‌ای از تحریم‌ها، تهران را پای میز مذاکره آورد.

مقصد ما روشن است. ما یک راه‌حل فراگیر می‌خواهیم که هم حق ملت ایران را برای داشتن برنامه‌ای صلح‌آمیز هسته‌ای محترم بشمرد و هم به جامعه جهانی اجازه دهد اطمینان حاصل کند، تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند یا به توافقی جامع بی‌تفاوت شود، فشارها افزایش خواهند یافت.

امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به تایید این که ایران به تعهداتش پایبند است، ادامه خواهد داد. در مقابل ما داریم تعهداتمان را انجام می دهیم تا تسهیل محدود تحریم ها را برای ایران فراهم آوریم. در سال گذشته شش شریک در مشاوره نزدیک با یکدیگر و با متحدان مان برای حفظ مذاکرات کار کردیم، تا ببینیم که آیا می توانیم به یک راه حل جامع و ماندگار برای برنامه هسته ای ایران دست یابیم.

در این زمینه مسوولیت ما این است که اطمینان دهیم دیپلماسی ممکن ترین فرصت را برای کامیابی داده است، اما معرفی موانع جدید در این مرحله حساس از مذاکرات از جمله وضع قانون تحریم های اضافی بر ایران مرتبط با برنامه هسته ای، تلاش های ما را در این مرحله حساس به خطر می اندازد.

ما فرصتی تاریخی داریم که شاید هرگز تکرار نشود. در حالی که نگاه جهان به ماست، باید تعهد خود را به دیپلماسی نشان دهیم تا تلاش کنیم مسئله اتمی ایران را در مهلت تعیین شده از میان برداریم. این مطمئن‌ترین راه برای رسیده به راه‌حلی فراگیر و ممتد است که می‌تواند جهان و منطقه را امن‌تر سازد.
کد مطلب: 44327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *