۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲

آخرین وضعیت پرداخت وام در بانک‌ها

مانده تسهیلات پرداختی از سوی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در پایان 9 ماهه امسال به بیش از 554 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
آخرین وضعیت پرداخت وام در بانک‌ها
با هدفگذاری بانک مرکزی برای پرداخت ۲۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی شبکه بانکی در سال جاری، در حالی تا آبان ماه بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد تومان از این وعده محقق شده که مانده تسهیلات اعطایی نیز با رشد ۱۱ درصدی نسبت به انتهای سال قبل همراه بوده است.

از مجموع مانده ۵۰۴ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومانی تسهیلات پرداخت شده در بانکها و موسسات اعتباری در پایان آذرماه، بیشترین سهم در قالب عقد مشارکت مدنی پرداخت شده است.

این در حالی است که حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از مانده تسهیلات اعطایی مربوط به مشارکت مدنی است که نسبت به اسفند سال گذشته هشت درصد افزایش دارد.

فروش اقساطی، دومین عقد کاربردی بین بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بوده و با رشد ۱۴.۹ درصدی بیش از ۱۶۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این قالب پرداخت شده است.

اما با توجهی که در سال جاری به تسهیلات قرض الحسنه شد و در صدر آن پرداخت وام ازدواج در بیش از ۲۰ بانک از سرگرفته شده، مانده این تسهیلات نیز در پایان ۹ ماهه سال از رشد ۹.۲ درصدی برخوردار بوده و به حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

یکی از بیشترین رشدها در مانده تسهیلات پرداختی به سرمایه‌گذاری مستقیم اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته ۱۶.۲ درصد افزایش یافته و سهم ۵۳۵۰ میلیارد تومانی را در بین کل پرداختی ها در اختیار دارد.

دو عقد مصرفی در بانکها و موسسات اعتباری هم با کاهش همراه بوده اند. به گونه ای که مانده تسهیلات اعطایی در قالب مشارکت حقوقی با ریزش ۰.۴ درصدی به ۱۵ هزار ۷۸۲ میلیارد تومان و مانده پرداختی های مضاربه با کاهش ۱.۱ درصدی به ۱۴ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان رسید.

آمار بانک مرکزی نشان می دهد که مانده تسهیلات پرداخت شده در قالب جعاله نیز در پایان آذرماه با رشد ۷.۲ درصدی حدود ۲۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان و اجاره به شرط تملیک هم با افزایش ۱۳.۲ درصدی به ۲۷۸۷ میلیارد تومان رسید.

اما نزدیک به ۷۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از مانده ۵۵۴ هزار میلیاردی تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات مالی و اعتباری در پایان ۹ ماهه امسال با رشد ۱۸ درصدی در سایر عقود پرداخت شده است.
کد مطلب: 44580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *