۰
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۹

عربستان: کشتی ایران باید پیش از پهلوگیری در بنادر یمن از ما مجوز بگیرد!

مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی گفت: در صورتی که کشتی حامل کمک های ایران به یمن دارای محموله های غیر قانونی نباشد، به آن اجازه عبور می دهیم.
عربستان: کشتی ایران باید پیش از پهلوگیری در بنادر یمن از ما مجوز بگیرد!
مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی گفت: در صورتی که کشتی حامل کمک های ایران به یمن دارای محموله های غیر قانونی نباشد، به آن اجازه عبور می دهیم.

 احمد عسیری در گفتگو با الجزیره درباره وضع برقراری آتش بس در یمن گفت: همان طور که وزرای خارجه عربستان سعودی و آمریکا اعلام کردند این آتش بس از امروز تا پنج روز ادامه خواهد یافت. ما در ائتلاف بر اساس اقدامات و نه گفته ها عمل می کنیم. شبه نظامیان حوثی و متحدان آن این فرصت را دارند تا مسئولیت های خود را در تعامل با ملت یمن نشان و اجازه دهند کمک های بشردوستانه در اختیار مردم یمن قرار گیرد و مشکلات مردم این کشور کاسته شود.

وی درباره مواضع ایران درباره برقراری آتش بس در یمن گفت: این آتش بس میان ائتلاف و شبه نظامیان حوثی است و هیچ ارتباطی با ایران ندارد و درباره موضع این کشور در خصوص آتش بس اظهار نظر نمی کنم. ما درباره شبه نظامیان تروریستی سخن می گوییم که در اراضی یمن فعالیت می کنند و با شهروندان این کشور می جنگند و فرماندهی ائتلاف بر اساس درخواست دولت یمن تلاش می کند ثبات و امنیت را به این کشور بازگرداند. معمولا شبه نظامیان حوثی در گذشته همه طرح های مسالمت آمیز مثل قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و طرح های ائتلاف به ویژه درخواست گفتگوی رئیس جمهور یمن را رد کردند. در حال حاضر این شبه نظامیان این فرصت را دارند که از راه حل مسالمت آمیز حمایت کنند و ممکن است این فرصت در آینده وجود نداشته باشد. این آتش بس می تواند فرصتی برای نشان دادن حسن نیت و پذیرفتن مشروعیت دولت یمن و قطعنامه های شورای امنیت باشد تا مشکلات مردم این کشور کاهش یابد.

عسیری در پاسخ به این پرسش که هدف از ارسال تجهیزات بیشتر ارتش عربستان به مرزی های جنوبی این کشور با یمن چیست، افزود: همه نیروهای مسلح یمن و نیروی گارد ملی این کشور نیروی ضربتی هستند. نیروهایی که در مرزهای جنوبی عربستان با یمن مستقر هستند می توانند به هر تجاوزی پاسخ دهند. دیروز یگان های مختلف در منطقه تغییر کردند چرا که حدود دو ماه در این مناطق حضور دارند. مواضع نظامی برخی واحدها تغییر کرده است. نیروهای موجود در مناطق جنوبی عربستان قادر به مقابله با هر تهدیدی هستند. طبیعی است که نیروهای آماده تر جایگزین نیروهایی شوند که مدت ها در عملیات حضور دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که منابع ایرانی از ارسال کشتی حامل کمک های بشردوستانه با نام کشتی نجات به یمن خبر داده اند، آیا اجازه می دهید این کشتی وارد آبهای یمن شود، گفت: قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی و عبدالله صالح را ممنوع اعلام کرده است. دولت قانونی یمن نیز خواهان اعمال محدویت های دریایی بر بنادر و آب های منطقه ای این کشور شده است. این محدودیت های دریایی شامل بازدید از کشتی های خارجی است. در صورتی که یک کشتی حامل کمک های بشردوستانه باشد، باید بازرسی شود تا از بار این کشتی اطمینان حاصل شود و سپس اجازه داده می شود تا در بنادر یمن پهلو بگیرد. بنابراین در صورتی که مسئولان این کشتی حسن نیت داشته باشند باید با نیروهای ائتلاف شفاف همکاری کنند و سپس تسهیلات لازم در اختیار این کشتی قرار خواهد گرفت.

عسیری در پاسخ به این پرسش که اگر ثابت شود این کشتی دارای کمک های بشردوستانه است،اجازه می دهید در بنادر یمن پهلو بگیرد، گفت: نخست باید مجوز لازم را بگیرد و به نیروهای ائتلاف اجازه دهند تا این کشتی را بازرسی شود تا این کشتی خالی از هر گونه محموله های غیر قانونی باشد. ما از هر تلاشی برای کمک به مردم یمن حمایت می کنیم.

وی درباره سرنگون شدن هواپیمای جنگنده مغربی در یمن افزود: این جنگنده در یمن سقوط کرده و مکان سقوط آن مشخص شده ولی سرنوشت خلبان همچنان مبهم است. ما شبه نظامیان حوثی و متحدان آن را مسئول زندگی این خلبان می دانیم. ارتباطاتی با صلب سرخ جهانی برای بازگرداندن این خلبان در سریعترین زمان ممکن خواهیم داشت. اطلاعات دقیق ما نشان می دهد که این جنگنده بر اساس مشکل فنی یا اشتباه انسانی سقوط کرده است. این جنگنده بر اساس اقدام نظامی طرف مقابل سقوط نکرده است.
کد مطلب: 45560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *