; ?>; ?> علی لاریجانی: تلاش برای جذب مردم با پول، عاقبت «دیپلماسی ساندویچی» است - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴

علی لاریجانی: تلاش برای جذب مردم با پول، عاقبت «دیپلماسی ساندویچی» است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده، تحولات دوره نگارش متن را با دقت رصد می‌کنیم و مسئولان مربوطه نیز موظف‌اند نتایج مذاکرات را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند.
علی لاریجانی: تلاش برای جذب مردم با پول، عاقبت «دیپلماسی ساندویچی» است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده، تحولات دوره نگارش متن را با دقت رصد می‌کنیم و مسئولان مربوطه نیز موظف‌اند نتایج مذاکرات را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند.

 رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جنگ افروز سعودی‌ها در منطقه و علیه مسلمانان یمن، گفت: آیا جنگ افروزی سعودی‌ها و کشتن هزاران نفر و نابودی زیرساخت‌های این کشور مسلمان با منطق کرامت و عزت بعثت نبوی تطابق دارد یا با منطق جاهلیت و بلکه باید گفت صد رحمت به جاهلیت چون آنها با لوازم آن روز ظلم کمتری داشتند اما امروز به برکت سلاح‌های کشتار جمعی آمریکایی و فرانسوی تا توانسته‌اند مردم یمن را کشتند و بی‌خانمان نمودند و این آقایان سعودی با این کلام پیامبر (ص) چه می‌کنند که فرمود "ای مردم مسلمان حقیقتاً برادر مسلمان است و خون و مال هیچ فرد مسلمانی بر هیچ فرد مسلمانی روا نیست" و آیا رفتار سعودی‌ها برادری است و یا دشمنی؟

وی ادامه داد: پیامبر (ص) در جایی فرمودند "جبرئیل به اندازه هیچ چیز به اندازه دوری کردن از دشمنی با مردم به من سفارش نکرد" مگر این‌که مسئولین سعودی همان سیاست امویان را در پیش گرفته باشند چرا که یکی از سنت‌های امویان برتری دادن خلیفه اموی بر رسول خدا بود و حجاج به عبدالملک در این‌باره نوشت "ای خلیفه، خلفا منزلت بالاتری از پیامبران دارند" و چطور که یک مسلمان که حاکم یک کشور اسلامی است حاضر می‌شود برای امیال قدرت طلبانه عزت یک مسلمان را بشکند و جان، مال و ناموس آنان را محترم نشمارد و بعد هم یک عده کشور دیگر را نیز همراه خود کند و تحت عنوان ائتلاف دروغین با پرداخت پول کشورهای قدرتمند را حامی خود نماید تا هرچه بیشتر بتواند ظلم کند و ظاهراً دوران جدید دوران جاهلیت مضاعف است که بعثت باید از نو محقق شود.

لاریجانی تصریح کرد: عده‌ای مرتب حرافی می‌کنند که ایران قصد سلطه بر منطقه را دارد و این هم از دروغ‌پردازی‌های آنان است که قصد دارند پشت آن پنهان شوند و من از آنها سوال می‌کنم در این سی و اندی سال پس از انقلاب کی ایران به کشوری کوچک یا بزرگ در منطقه دست اندازی کرد یا تجاوز نمود؟ این شماها بودید که پشت سر صدام جمع شدید تا به ایران حمله کند و بعد گفتید ما اشتباه کردیم که به صدام کمک کردیم و حتی با همه این اقدامات ستمگرانه بعد از آنکه صدام به سعودی و کویت حمله کرد ما صدام را محکوم کردیم و تلافی نکردیم.

لاریجانی ادامه داد: آیا این منطق اسلامی است و منطق بعثت بود که رئیس یک کشور اسلامی به رئیس جمهور آمریکا و وزیر دفاع آنها بگوید و آنها را تحریک کند که سر مار را بزنید و سر مار در ایران است. البته به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت مردم و دفاع مقدس چنان بنیه دفاعی در ایران به وجود آمد که هیچ کشوری جرأت تعرض به ایران را ندارد. اما سخن این است که با این کارنامه سیاه شما باز ادعا می‌کنید ایران سلطه‌گری کرده است؟ این که ایران در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و غزه از حزب‌الله و حماس و جهاد و مقاومت حمایت کرد تا سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی بزند این سلطه طلبی بود یا ایجاد آبرو برای شما که جزو کشورهای اسلامی هستید؟

وی تأکید کرد: چشم فتنه اسرائیلی را کور کردن تا به شما گزندی وارد نشود آیا سلطه طلبی است یا تهاجم به کشورهای اسلامی در حالی که نه یک مسئول عربی دیگر از هلال شیعی صحبت می‌کند و فتنه ایجاد می‌کند و سعودی‌ها ادعا می‌کنند نفوذ معنوی و قدرت نظامی ایران مخل حیات آنان است و من از آنها این پرسش را دارم که چرا چنین اشتباه محاسباتی را دارید؟ همین امروز با همه خباثتی که نسبت به ملت یمن داشتید اگر خدای ناکرده رژیم صهیونیستی به شما حمله کند ایران از شما دفاع می‌کند؛ چرا که ملت شما مسلمانند. ایران نه دنبال امپراتوری است و نه ‌آن را درست می‌داند. بلکه امپراتورگری را مغایر بعثت نبوی می‌داند که کرامت و عزت انسان‌ها متن آن است و اشتباه سعودی‌ها در ‌آن است که بین نفوذ معنوی و سلطه‌گری فرق قائل نیستند.

لاریجانی با بیان این‌که سلطه‌گری بر قوت نظامی و روحیه استعماری استوار است اما نفوذ معنوی بر جاذبه ویژگی‌های الهام بخش معنوی، خاطرنشان کرد: وقتی مسلمانان دیدند ایران در مقابل آمریکا طی ۳۶ سال ایستادگی کرد و بزرگترین ضربه را به رژیم صهیونیستی زد در حالی که سال‌ها این رژیم در جغرافیای عربی سلطه پیدا کرده بود و در مقابل تروریست‌ها در عراق و سوریه ایستاد این تفکر را زود پسندیدند و ما نیز از خدا می‌خواهیم شما نیز با همین تفکر در میان ملل اسلامی جاذبه پیدا کنید. اما یک قدم از شما، یک قدم از آمریکای مستکبر دور شوید ببینید ما ده قدم به سمت شما نزدیک می‌شویم و شما یک تشر به رژیم صهیونیستی بزنید ببینید ما چقدر از شما حمایت می‌کنیم و به جای حرکت در مسیر مکتب نبوی و صیانت از حقوق مسلمانان بر پول و آمریکا تکیه کردید و فکر می‌کنید پول برای شما فضیلت می‌آفریند.

وی تصریح کرد: یک روز به جان اخوان المسلمین می‌افتید و آن را در مصر دامن می‌زنید و یک روز به تروریست‌ها سلاح و پول می‌دهید تا در سوریه مردم را بکشند، یک روز به بحرین لشکرکشی می‌کنید و روز دیگری نیز یمن را به خاک و خون می‌کشید حال باید از خود سوال کنید ملت‌های مسلمان چرا باید به این رفتارهای خصمانه جذب شوند. با پول ممکن است زبانی بسته شود اما قلبی فتح نمی‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود ضمن بیان خاطره‌ای از انتخابات ریاست جمهوری و توزیع ساندویچ توسط ستاد نمایندگی در مقابل حسینیه ارشاد تهران، گفت: عده‌ای که این ساندویچ‌ها را خوردند به او رأی ندادند و سوال برایشان ایجاد شد که آیا کار درستی کردند؟ خلاصه تلاش برای جذب مردم با پول عاقبت همان دیپلماسی ساندویچی است و آیا این برای کشور اسلامی زشت نیست که در وسط مذاکرات هسته‌ای وزیر امور خارجه بفرستد و در فرودگاه درخواست کند که مذاکرات به نتیجه نرسد و وعده‌هایی مختلف مثل پایین آوردن قیمت نفت را به آنها بدهد. خیلی تعجب‌آور است. در ایران هزار اما و اگر در مورد نتیجه مذاکرات مطرح می‌شود و به سختی نتایج ژنو و لوزان در جامعه ما جا می‌افتد اما آنها به دست و پا می‌افتند که این امر را به هم بزنند. خب به هم بخورد چه می‌شود؟ آیا شما بزرگ می‌شوید یا ایران به سرعت به توسعه فناوری هسته‌ای خود ادامه می‌دهد تا آمریکا و اقمار بیچاره آنها را طی چند سال آینده پشیمان کند؟

رئیس قوه مقننه در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اظهارنظرهای متناقض مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر، گفت: یکی از تأسف‌بارترین اتفاقات فضای شلوغ گفتاری آمریکائیان درباره مسأله هسته‌ای ایران است در حالی که چند سال درخواست کردند که مذاکرات آغاز شود و تعهدات مختلفی نظیر قبول غنی‌سازی ایران نمودند و امروز به دلیل ضعف در حالی که نمی‌توانند شرایط داخلی را درست مدیریت کنند و کنگره عملاً سنگی در مسیر مذاکرات انداخته و سیستم اجرایی آنان را تهدید کرده است حرف‌های قلدرمآبانه هم می‌زند و این جملات مسخره تکراری که همه گزینه‌ها روی میز است آن هم در این روزهای تحقیرشدگی قوه اجرایی آمریکا بیشتر به واکنشی ترمیمی شباهت دارد تا دیپلماسی هوشمندانه و از نظر جمهوری اسلامی ایران چارچوب مذاکرات روشن شده است و این‌گونه مانورهای ناشیانه کمترین تأثیری در سرنوشت مذاکرات نخواهد داشت و مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده تحولات دوره نگارش متن را با دقت رصد می‌نماید و نظارت تام خواهد داشت و مسئولان مربوطه نیز موظف‌اند نتایج مذاکرات را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند و در یک هماهنگی عملیاتی بین قوای کشور درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
کد مطلب: 45577
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *