۰
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
عادل جبیر: در برابر دخالت ایران ساکت نمی‌نشینیم

پاسخ ایران به اتهامات وزیرخارجه عربستان

معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات وزیر خارجه عربستان گفت: «نقش ایران در منطقه کاملا سازنده است.»
پاسخ ایران به اتهامات وزیرخارجه عربستان
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «امنیت ایران، عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج فارس به هم پیوسته است.»

وی در ادامه گفت: «تهران بر خلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویا از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند.»

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، ایران را به دخالت در امور منطقه متهم کرد و اظهار کرد که کشورش در برابر این دخالت ساکت نخواهد نشست.

جبیر که به قاهره سفر کرده در نشست خبری مشترک با همتای مصری‌اش گفت: "ایران تنها کشوری است که در امور خاور میانه دخالت می‌کند."

او در این اظهارات ایران را به حمایت از تروریسم هم متهم کرد.

وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود روز یکشنبه مدعی شد که ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان دخالت می‌کند و این از سوی کشورهای عربی پذیرفتنی نیست.

وی گفته است که " ما می‌خواهیم با ایران روابط خوبی داشته باشیم اما این مشروط به آن است که تهران از دخالت در امور کشورهای عریی دست بردارد و به حمایت خود از تروریسم پایان دهد. همه چیز به ایران بستگی دارد."

امیر عبداللهیان درباره این سخنان جبیر گفت: «ما از روابط خوب با ریاض استقبال می‌کنیم و انتظار داریم عربستان در منطقه نقش سازنده ایفا کند و با اتخاذ سیاست‌های درست و سنجیده مانع گسترش جنگ، تقویت تروریسم و تشدید ناامنی در منطقه شود.»

جبیر حدود یک ماه پیش و در پی تغییرات گسترده در کابینه عربستان بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان، به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد.

در ماه‌های گذشته روابط ایران و عربستان عمدتا به دلیل بحران یمن به شدت دچار تنش بوده است.

عربستان ایران را به حمایت از شیعیان حوثی در یمن و دخالت در امور این کشور متهم می‌کند.

ایران همواره این اتهام را رد کرده و در مقابل، عملیات هوایی عربستان و متحدانش را در یمن محکوم می‌کند.

وزارت امور خارجه ایران هم در هفته‌های گذشته بارها کاردار عربستان را به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از ورود هواپیماهای امدادی ایران به حریم هوایی یمن احضار کرده است.
کد مطلب: 45732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *