۰
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۵

جهانگيري: تحريم‌ها واقعاً روي آب آشاميدني مردم هم تأثير مي‌گذارد

معاون اول رییس جمهور گفت: وقتی می گوییم تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته است می گویند کجا تحریم‌ها می تواند روی آب خوردن مردم تأثیر بگذارد و شروع به کنایه می‌کنند.
جهانگيري: تحريم‌ها واقعاً روي آب آشاميدني مردم هم تأثير مي‌گذارد
معاون اول رئیس جمهور گفت: اینکه می گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته کاملاً درست است.

 اسحاق جهانگیری امروز در کنگره ملی پرسش مهر ۱۵ که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه آب یک مسئله اصلی در ایران است افزود: وقتی می گوییم تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته است می گویند کجا تحریم‌ها می تواند روی آب خوردن مردم تأثیر بگذارد و شروع به کنایه می‌کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که تأمین آب آشامیدنی یک شهر مانند تهران نیازمند ده‌ها کار مطالعاتی، مهندسی و عمرانی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شهری مانند اصفهان برای تأمین آب آشامیدنی مردم پنج تونل حفر شده است و حتی کار حفر یک تونل از ۲۳ سال پیش ادامه دارد و تلاش می شود تا این تونل بخشی از آب رود کارون را برای شرب به اصفهان منتقل کنند.

جهانگیری افزود: ساز و کار انتقال آب آشامیدنی از پیچیده‌ترین فناوری‌های دنیاست.

وی گفت: هم اکنون دشت‌های وسیعی در کشور به خاطر کمبود آب در حال نشست است و کشاورزی و باغداری در معرض خطر جدی از بین رفتن قرار دارد و حتماً باید در زمینه مدیریت منابع آب و نیز مدیریت مصرف آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی فکر جدی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اینکه رئیس جمهور در سال ۱۳۹۳ پرسش مهر ۱۵ را به معضل آب اختصاص داد به علت اهتمام ویژه دولت برای مدیریت منابع و مصرف آب است.

جهانگیری گفت: بخش عمده ای از شرق کشور به طور جدی نیازمند تأمین آب از منابع خارج از منطقه است و باید از خلیج فارس و دریای عمان به این مناطق آب منتقل شود که این کار نیازمند فناوری‌های پیشرفته‌ای برای انتقال، شیرین‌سازی،‌ نمک‌زدایی و تصفیه آب است.

وی تصریح کرد: برای هر یک از این طرح‌ها و برنامه‌های تأمین آب آشامیدنی مردم، دنیا قادر است مشکل ایجاد کند اگرچه توان مهندسی، صنعتی و عمرانی کشور در حدی است که قادر است حتی در صورت لجاجت و ادامه تحریم‌ها از پس این مشکلات برآید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با این حال اما وقتی از تأمین آب شرب مردم حرف زده می‌شود برخی فکر نکنند که تأمین آن کار بسیار ساده ای است.

جهانگیری افزود: سال گذشته ۶۶۰۰ روستای کشور آب آشامیدنی نداشتند و مجبور شدیم با تانکر به آنها آبرسانی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: این انصاف نیست که وزیر آموزش و پرورش با این همه اقدامات مثبت در دو سال اخیر استیضاح شود.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش در کنگره ملی پرسش مهر ۱۵ در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر در آموزش و پرورش اقدامات بزرگ و ارزشمندی صورت گرفت.

وی گفت: گاهی در جلسات هیئت دولت وقتی آقای فانی اقداماتش در آموزش و پرورش را توضیح می داد باعث تحسین مسئولان دستگاه‌های مختلف می شد و در این دو سال از جمله تلاش شد که با وجود مشکلات گسترده، اعتبارات مالی به بهترین شکل به آموزش و پرورش برسد.

جهانگیری افزود: باید با توجه به اقدامات مثبت آقای فانی، به جای استیضاح، وی را مورد تقدیر قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت و نیز کاهش فروش روزانه نفت خام ایران در سال‌های اخیر گفت: به علت این مشکلات، به طور طبیعی درآمد کشور تقریباً یک چهارم شده اما با این حال دولت یازدهم در این دو سال به طور پیوسته بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده است.
ادامه دارد
کد مطلب: 45867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *