۰
پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
روحانی در افطار با فعالان اصلاح‌طلب و اصولگرا:

تحمیل، تخریب و تفتیش راه به جایی نمی‌برد

می‌توانیم با همه جناح ها به تفاهم برسیم
رئیس‌جمهور، رقابت سالم سیاسی و پرهیز از انحصار را به نفع جامعه دانست و تاکید کرد: انتخابات خوب، با نشاط سیاسی، رقابت سالم و حضور حداکثری مردم حاصل می‌شود.
تحمیل، تخریب و تفتیش راه به جایی نمی‌برد
رئیس‌جمهور، رقابت سالم سیاسی و پرهیز از انحصار را به نفع جامعه دانست و تاکید کرد: انتخابات خوب، با نشاط سیاسی، رقابت سالم و حضور حداکثری مردم حاصل می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب در ضیافت افطاری که با حضور جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شد، با بیان اینکه "امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی در آینده باشد تا بتوانیم از نظرات و تجربه‌های فعالان سیاسی بهره‌مند شویم"، گفت: امروز کشور در شرایط خاصی است و باید با یکپارچگی تامین منافع ملی در این شرایط را در نظر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه "یک اصل مهم برای موفقیت تشخیص اهم بر مهم است"، افزود: طبیعی است که در میان مسایل متعدد و فراوان کشور، نمی‌توان همواره به اهداف صد درصدی دست یافت؛ بنابراین باید مسایل را اهم و مهم کرد.

روحانی با بیان اینکه "در جمهوری اسلامی اهداف مهم دینی و انقلابی و ملی داریم"، اظهار کرد: بنای احزاب در فعالیت‌های سیاسی نباید بر این باشد که یکی بر دیگری پیروز شود یا یکی دیگری را حذف کند، چراکه همانگونه که انحصار در اقتصاد مخرب است و نفع عمومی ندارد، در دنیای سیاست نیز به همین منوال است و احزاب باید رقابتی سالم را بر مبنای ارایه برنامه‌های بهتر سامان دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سرمایه‌گذاری، رسیدگی به معضلات زیست‌محیطی و آب و غیره برنامه‌ها و اهداف بلند و بزرگی داریم که باید برای تحقق آنها تلاش کنیم"، تصریح کرد: استمداد دولت در همه این زمینه‌ها، کمک‌ گرفتن از احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی است.

روحانی با بیان اینکه "در شرایط فعلی کشور تحمیل، تخریب و تفتیش در مسایل مختلف راه به جایی نمی‌برد"، خاطرنشان کرد: باید شرایطی را برای جامعه ایجاد کنیم که فضا برای اقناع نسل جوان در مسیر آرمان‌ها ایجاد شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مؤلفه قدرت ملی، گفت: یکی از راه‌های ایجاد و ارتقاء قدرت ملی این است که بتوانیم بر سر معضلات سیاسی با دنیا گفت‌وگو کرده و به تعامل برسیم چراکه قدرت تعامل یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت ملی است.

وی اضافه کرد: ما امروز به دنبال آن هستیم تا در موضوع مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک نمونه بزرگ از مسایل سیاسی، حقوق ملت را از طریق گفت‌وگو و تعامل تثبیت کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری دیشب فرمودند، بحث ما مذاکره است. ما نمی‌خواهیم صرفاً اعلام موضع کنیم، بلکه به دنبال مذاکره جدی و تفاهم منصفانه و عادلانه هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "نمی‌پذیریم تأخیر یا تعجیل در مذاکرات به منافع کشور لطمه بزند و هریک می‌تواند هزینه‌هایی داشته باشد"، اظهار کرد: باید با صبر، حوصله و متانت و با کمک همه و با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری که در هیچ عرصه‌ای از دولت دریغ نشده است و با همدلی و همزبانی و کمک همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی کار را به پیش ببریم.

روحانی با بیان اینکه "امسال درآمد نفتی ما نسبت به همه سال‌های دهه گذشته کمتر بوده است"، تصریح کرد: شرایط تحریم نیز همچنان ادامه دارد و مشکلات منطقه‌ای بر مشکلات داخلی کشور ناشی از تحریم ظالمانه و کاهش درآمدها افزوده شده و در این شرایط بیش از همیشه به انسجام و همراهی و همکاری همگانی در داخل کشور نیاز داریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری، تاکید کرد: باید یک انتخابات رقابتی بسیار خوب با کمک همه برگزار کنیم تا مایه غرور و افتخار ملی ما باشد. باید همه دولت و شورای نگهبان را در برگزاری چنین انتخاباتی یاری کنیم تا آنچه خواست مردم است محقق شود.

وی با بیان اینکه "بزرگان ما در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی بحث‌های زیادی کردند و افرادی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری گفت‌وگوهای زیادی کردند تا ما به جمهوری اسلامی رسیدیم"، گفت: معنای جمهوری اسلامی این است که در کنار ارزش‌ها و اصول اسلامی، رأی مردم و صندوق‌های رأی حکم هستند و حال که اینچنین است باید هدف ما در رقابت‌های سیاسی و حزبی، جلب مشارکت حداکثری مردم باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر در رقابت‌های سیاسی مشارکت حداکثری مردم و نشاط سیاسی ایجاد شود، موجب غرور و افتخار همه ماست.

روحانی اظهار کرد: ما آنقدر که نقاط اشتراک داریم، نقاط افتراق و اختلاف نداریم. بنده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هر جا که کار کرده‌ام با دو جناح کار کرده و مرتبط بوده‌ام و به خوبی می‌دانم که اشتراکات ما بیشتر از اختلافات است. بنابراین می‌توانیم به تفاهم برسیم و تفاهم به نفع ملت، مردم، اسلام و کشور است.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست حداد عادل، کرباسچی، کاظم جلالی، حجت‌الاسلام علیخانی، بادامچیان و الهه کولایی دقایقی به ایراد سخن پرداختند که ضمن تشکر از رئیس‌جمهور برای فراهم آوردن فرصتی برای گردهم‌ آمدن فعالان سیاسی دو جناح مطرح کشور، بر لزوم تداوم اینگونه جلسات برای رسیدن به حل مشکلات کشور و حصول تفاهم و انسجام ملی تأکید کردند.
کد مطلب: 45967
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *