۰
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۱

ثبات در بازار نفت؛ واحه‌ای در دور دست

اوپک در گزارش ماهیانه خود اعلام کرده است که عوامل کلیدی در پشت پرده کاهش قیمت ها مانند بی ثباتی در چشم انداز اقتصاد جهانی و افزایش ذخایر نفتی جهان همچنان به قوت خود باقی هستند. به نظر می رسد در آینده نیز امکان حرکت قیمت ها در مسیری خلاف انتظار کارشناسان و سرمایه گذاران وجود دارد.
پول‌نیوز: اوپک در گزارش ماهیانه خود اعلام کرده است که عوامل کلیدی در پشت پرده کاهش قیمت ها مانند بی ثباتی در چشم انداز اقتصاد جهانی و افزایش ذخایر نفتی جهان همچنان به قوت خود باقی هستند.
پرداختن به تحولات چند ماه گذشته در بازار نفت و نوسانات قیمت این محصول استراتژیک چندان آسان نیست. به نظر می رسد در آینده نیز امکان حرکت قیمت ها در مسیری خلاف انتظار کارشناسان و سرمایه گذاران وجود دارد.
از زمان رسیدن قیمت سبد نفت خام اوپک به نقطه اوج ۱۲۴.۱۲ دلاری در ماه مارس، قیمت ها خیلی زود و در ماه ژوئن به ۸۸.۷۴ دلار رسیده و پس از آن، بر خلاف انتظار کارشناسان بار دیگر روندی صعودی را در پیش گرفت. تصمیم اوپک در ماه ژوئن مبنی بر حفظ سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز، یکی از عوامل موثر در روند افزایشی قیمت نفت بود. اگرچه این سقف تقریبا هیچگاه رعایت نشده است.

اما در شرایطی که انتظار می رفت تا بار دیگر شاهد کاهش قیمت ها باشیم، سبد نفت خام اوپک طی پنجشنبه گذشته به قیمت ۱۱۳.۵۶ دلار در هر بشکه معامله شد. میانگین قیمت نفت اوپک در ماه آگوست برابر با ۱۰۹ دلار بوده که در مقایسه با رقم ۹۴ دلاری ماه ژوئن افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

این در شرایطی است که اوپک در گزارش ماهیانه خود اعلام کرده است که عوامل کلیدی در پشت پرده کاهش قیمت ها مانند بی ثباتی در چشم انداز اقتصاد جهانی و افزایش ذخایر نفتی جهان همچنان به قوت خود باقی هستند. همچنین، به گفته "آژانس بین المللی انرژی"، کاهش رشد اقتصاد جهانی می تواند رشد تقاضای جهانی نفت طی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را به ترتیب به ۰.۹ میلیون و ۰.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

تولید نفت اوپک در ماه ژوییه به ۳۱.۳۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۷۰ هزار بشکه کمتر از آمار ماه ژوئن بود. این میزان تولید برای پوشش تقاضا در ادامه سال ۲۰۱۲ کافی بوده، اما بیشتر از میانگین سالانه ۲۹.۹ میلیون بشکه ای این سازمان است. همچنین، برای سال آینده رقم ۲۹.۵ میلیون بشکه ای در نظر گرفته شده و از این رو انتظار می رود با افزایش ذخایر نفت مواجه باشیم.

اما بر خلاف این پس زمینه، خبرهایی مبنی بر تمایل دولت آمریکا برای استفاده از ذخایر استراتژیک خود منتشر شده که نه تنها آژانس بین المللی انرژی از آن استقبال نکرد، بلکه برخی اعضای مستقل این سازمان مانند ژاپن و کره جنوبی نیز با آن موافق نبودند.

از سوی دیگر، بازار نفت تحت تاثیر اجرا و یا اجرا نشدن دور جدید تسهیل سیاست های بانک مرکزی آمریکا و یا ارائه راه حلی جامع برای کنترل بحران بدهی منطقه یورو قرار دارد. سرنوشت یونان یکی از مباحث اصلی در زمینه بحران اروپا بوده و اعطای زمان بیشتر به این کشور برای تحقق اهداف مالیش می تواند بازارهای نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

این در شرایطی است که توفان های استوایی و مورد اخیر آن توفان "آیزاک" در خلیج مکزیک می تواند یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت ها در بازار نفت باشد. تا پیش از این، شرکت های نفتی تولید نفت خود در خلیج مکزیک را کاهش داده و یا متوقف کرده اند و تخلیه یا کاهش کارکنان و کارگران سکوهای نفتی ادامه دارد. تنها آمریکا روزانه ۱.۲۷ میلیون بشکه با ۲۳ درصد از نفت و ۷ درصد از گاز تولیدی خود را از خلیج مکزیک استخراج می کند.

افزون بر موارد ذکر شده، تنش های موجود میان ایران و غرب، تحریم های اعمال شده بر این کشور و احتمال بستن تنگه هرمز که یکی از شاهراه های حمل و نقل نفت جهان محسوب می شود، اگرچه اندکی فروکش کرده، اما در بلند مدت این نگرانی ها همچنان وجود داشته و می تواند بازارهای جهانی نفت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این در شرایطی است که اظهارنظرهای جنگ طلبانه مقامات رژیم صهیونیستی به این نگرانی ها دامن زده است.
 
کد مطلب: 4619
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *