۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۴
مقامات دیلپماتیک آگاه:

غرب برای حفاظت از زرادخانه های هسته ای اسرائیل در کنفرانس خلع سلاح تلاش خواهد کرد

در حالیکه قرار است کنفرانس خاورمیانه منع گسترش تسلیحات هسته ای در اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، دیپلمات های آگاه از نگرانی کشورهای غربی در رابطه با انتقاد از زرادخانه های رژیم صهیونیستی خبر دادند.
 به نقل از روزنامه «دیلی استار»، مقامات دیپلماتیک آگاه اعلام کرده اند که نمایندگان کشورهای غربی در حال تاکید و پافشاری به کشورهای عربی هستند تا این کشورها از رژیم صهیونیستی به دلیل زرادخانه های هسته ای اش در کنفرانس سالانه آژانس اتمی سازمان ملل انتقاد نکنند زیرا این ادعا وجود دارد که چنین انتقادی، تلاش های گسترده تر برای رسیدن به خاورمیانه ای عاری از تسلیحات هسته ای را به مخاطره بیندازد.

بر اساس این گزارش، یکی از مقامات ارشد دیپلماتیک اعلام کرده است که کشورهای عربی در کنفرانس خلع سلاح از اسرائیل انتقاد خواهند کرد اما درباره اینکه آیا قطعنامه ای را در این زمینه در کنفرانس عمومی سالانه که ماه بعد در آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور ۱۵۴ کشور برگزار می شود ارائه کنند یا خیر، با یکدیگر اختلاف دارند.

دیپلمات های آگاه اعلام کرده اند که کشورهای عربی هنوز تصمیم نگرفته اند که پیشنهاد غیر الزام آوری را در رابطه با زرادخانه های هسته ای رژیم صهیونیستی ارائه کنند یا خیر، اما به طور نمادین پیش نویس متنی را آماده کرده اند که در نشست یک هفته ای سال جاری کنفرانس بین المللی خلع سلاح هسته ای که در تاریخ ۱۷ سپتامبر برگزار خواهد شد، از قابلیت های هسته ای اسرائیل انتقاد می کند.

بر اساس ادعای این دیپلمات ها، نگرانی که وجود دارد این است که این اقدام ضد اسرائیلی کشورهای عربی منجر شود که جامعه یهود از شرکت در مذاکرات خلع سلاح هسته ای خاورمیانه که قرار است اواخر سال جاری برگزار شود، دلسرد شود.

طرح مصر برای برگزاری نشستی بین المللی در راستای طرح زمینه لازم برای ایجاد احتمالی خاورمیانه ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی در کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای که سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار شد، مورد توافق قرار گرفت اما «جاکو لاجاوا» دیپلمات فنلاندی که به عنوان یک مقام غربی سازماندهی این کنفرانس را برعهده دارد،‌ در ماه مه سال جاری اعلام کرد که هنوز حضور ضروری تمام کشورهای منطقه در کنفرانس خلع سلاح خاورمیانه را تضمین نمی کند.

بر اساس نوشته دیلی استار، این امر نشان دهنده مشکلاتی از جمله ملزم کردن رژیم صهیونیستی و ایران و سایر کشورهای خاورمیانه به نشستن دور یک میز در سال جاری و بحث درباره موضوعات مورد اختلاف است.

بر اساس این گزارش، باورهای گسترده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اسرائیل تنها دارنده زرادخانه هسته ای در خاورمیانه است و همین امر محکومیت های دائمی و اغلب کشورهای عربی و ایران را در پی داشته است.

در میان کشورهای خاورمیانه،‌ فقط جامعه یهودی است که عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای «ان پی تی» نیست، با این حال آمریکا و اسرائیل ایران را که عضو این پیمان است به عنوان مهم ترین تهدید گسترش سلاح هسته ای جهان می دانند و تهران را به تلاش مخفیانه برای رسیدن به قابلیت های تولید سلاح هسته ای متهم کرده اند؛ ادعا و اتهامی که جمهوری اسلامی ایران همواره آن را رد کرده است.

نشست سال جاری کنفرانس خلع سلاح هسته ای در حالی برگزار خواهد شد که کشورهای عربی در سال ۲۰۰۹ میلادی یک پیروزی دیپلماتیک بدست آوردند و این پیروزی زمانی بود که کشورهای عضو آژانس اتمی قطعنامه ای را مصوب کردند که در آن به اسرائیل تاکید شد تا به پیمان «ان پی تی» بپیوندد و تمام سایت های اتمی خود را در دسترسی بازرسان آژانس قرار دهد.

بر اساس این خبر،‌ در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز این قطعنامه با هدف تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار گرفت اما به دلیل بروز یک درگیری دیپلماتیک با شکست مواجه شد؛ درگیری دیپلماتیکی که در آن واشنگتن و متحدان آمریکا مدعی شدند که متمرکز شدن روی اسرائیل به هرگونه امید برای ممانعت از گسترش تسلیحات هسته ای در منطقه آسیب می رساند.

در ادامه این گزارش آمده است که کشورهای عربی در ماه ژوئن سال جاری میلادی خواستار این شدند که موضوع «قابلیت های هسته ای اسرائیل» در دستور کار کنفرانس خلع سلاح آژانس قرار بگیرد اما هنوز مشخص نیست که آیا در این کنفرانس مانند سال ۲۰۱۱، تصویب قطعنامه ای پیشنهادی و یا اقدامی مهار کننده در قبال زرادخانه های اسرائیل محقق می شود یا خیر.

در ادامه این گزارش نوشته شده است که ممانعت رژیم صهیونیستی از عضویت در پیمان «ان پی تی» و یا تامین دسترسی بازرسان آژانس اتمی به سایت های اتمی تل آویو،‌ منطقه را با خطرات هسته ای و تهدید صلح روبرو کرده است.

اسرائیل هیچگاه وجود زرادخانه های هسته ای خود را رد و یا تائید نکرده و اعلام کرده است که تنها زمانی عضو «ان پی تی» می شود که یک حل و فصل جامع صلح در خاورمیانه اجرایی شود.
کد مطلب: 4782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *