۰
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۲
باحضور سران ۱۲۰ کشور؛

شانزدهمین اجلاس سران در تهران آغاز شد

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد دقایقی پیش با حضور رهبر معظم انقلاب ، حدود ۵۰ نفر از سران کشورها از جمله پادشاهان و روسای دولت و مجلس ، همچنین مقامات بلند پایه از حدود ۸۰ کشور جهان در سالن اجلاس سران در تهران آغاز شد.
شانزدهمین اجلاس سران در تهران آغاز شد
 در آغاز این مراسم حضرت آیت الله خامنه ای سخنرانی می کنند، همچنین محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس اجلاس عدم تعهد در طول سه سال گذشته سخنرانی خواهد کرد.

مرسی سپس ریاست سه ساله را جنبش را به ایران تحویل خواهد داد و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان نیز به عنوان رئیس دور جدید عدم تعهد سخنران بعدی این مراسم خواهد بود.

اجلاس سران عدم تعهد تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

سران عدم تعهد در این اجلاس پیش نویس بیانیه را که وزرای خارجه عدم تعهد به تصویب رسانده اند ، تأیید خواهند کرد و این بیانیه در مراسم پایانی اجلاس سران عدم تعهد قرائت خواهد شد.

جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۳۴۰ خورشیدی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم)، قرار داشتند، تشکیل شد.

در ۱۹۶۱ اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور مارشال یوسیپ بروز تیتو رهبر یوگسلاوی، قوام نکرومه رهبر غنا، جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند و احمد سوکارنو رهبر استقلال اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد و این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

ریاست دور پانزدهم اجلاس عدم تعهد به عهده مصربود که امروز از سوی مرسی به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اسلامی واگذار می شود و جمهوری اسلامی ایران به مدت سه سال ریاست این جنبش را به عهده خواهد داشت.

اجلاس سران عدم تعهد از روز یکشنبه در سطح کارشناسی در تهران آغاز شد . روز های سه شنبه و چهارشنبه نیز اجلاس وزرای عدم تعهد برگزار شد و اجلاس سران نیز از امروز آغاز شد.

کد مطلب: 4841
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *