۰
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۸
رييس هيات عامل صندوق توسه ملي:

ارز سه نرخي رانـت ايـجـاد مي‌كـنـد

ظاهرا پيشنهاد مجلس براي سه نرخي شدن ارز در حوزه واردات پذيرفته شده و اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان نسبت به اين موضوع انتقاد داشتند.
به نقل از ایسنا محمدرضا فرزين اعلام كرد: چند نرخي‌شدن ارز را توصيه نمي‌كنم و اما هرچه تعداد نرخ‌ها بيشتر باشد، عدم شفافيت و ايجاد رانت در اقتصاد را در پي خواهد داشت.

وي درباره تاثير چند نرخي شدن ارز بر فعاليت‌هاي صندوق توسعه ملي، گفت: فعاليت‌هاي صندوق توسعه به صورت ارزي است اما طبق مصوبه اخير بايد ۲۰ درصد منابع را به صورت ريالي به بخش كشاورزي و صنعت پرداخت كنيم كه در اين راستا تبديل به ريال با نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان صورت مي‌گيرد.

فرزين با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر نيز ارز صندوق توسعه با قيمت مرجع به ريال تبديل مي‌شود، اضافه كرد: با چند نرخي شدن ارز نيز منابع همچنان با نرخ مرجع به ريال تبديل خواهند شد.

به گزارش ايسنا، آنطوركه رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده براي كالاهاي اساسي كه جزء اولويت‌هاي وارداتي كشور هستند ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ توماني لحاظ مي‌شود، براي كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي ارز ۱۵۰۰ توماني (ارز حاصل از صادرات) در نظر گرفته شده است و كالاهايي مانند خودرو و عروسك هم كه لوكس تشخيص داده شده باشند با ارز بازار آزاد (آخرين قيمت ۱۹۱۰ تومان) مي‌توانند وارد كشور شوند.
کد مطلب: 499
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *