۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۹

درگیری ارتش سودان با شورشیان

خبرگزاری رسمی سودان ( سونا ) روز شنبه اعلام کرد ارتش سودان حمله شورشیان به ایالت مرزی و نفت خیز کردفان جنوبی را دفع کرد .
این درگیری ارتش سودان با شورشیان درحالی صورت گرفت که تنها چند روز به ازسرگیری مذاکرات بین سودان و سودان جنوبی درباره حل اختلاف های مرزی باقی مانده است .
سودان جنوبی براساس موافقتنامه صلح سال دو هزار و پنج که به چند دهه جنگ داخلی بین شمال و جنوب پایان داد سال گذشته از سودان جدا و به یک کشور مستقل تبدیل شد اما دو کشور همچنان برسر برخی مسائل همچنین دچار کشمکش هستند و همین اختلاف ها باعث شده است تا درگیری ها در مرز سودان و سودان جنوبی همچنان ادامه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از خرطوم ، یکی از مهم ترین مسائل مورد اختلاف بین سودان و سودان جنوبی این است که خرطوم جوبا را به حمایت از جنبش شورشی آزادیبخش خلق سودان در ایالت کردفان جنوبی و دیگر شورشیان متهم می کند . این در حالی است که سودان جنوبی چنین اتهاماتی را تکذیب می کند .
سونا به نقل از ارتش سودان اعلام کرد شورشیان روز پنجشنبه به نیروهای دولتی در منطقه راشد در ایالت کردفان جنوبی در شمال شرق سودان حمله کردند .
السوارمی خالد سخنگوی ارتش سودان در مصاحبه با سونا گفت ارتش این حمله نه چندان گسترده را دفع کرد.
وی افزود براثر برخورد یک دستگاه خودرو با مینی که شورشیان در جاده ای در نزدیکی راشد کار گذاشته بودند چند غیرنظامی زخمی شدند .
هنوز امکان دسترسی به مقامات جنبش آزادیبخش خلق برای دریافت اظهارنظر آنها در این زمینه فراهم نشده است .
سودان و سودان جنوبی قرار است هفته آینده مذاکرات با یکدیگر را درباره امنیت مرزی ازسر بگیرند .
این مذاکرات به علت مراسم تدفین ملس زناوی نخست وزیر سابق اتیوپی به تعویق افتاد .
پیش بینی می شود دو کشور با فشار میانجی گران روبرو شوند تا هرچه سریعتر درخصوص امنیت مرزی به یک موافقتنامه دست پیدا کنند.
از زمان استقلال سودان جنوبی و جدا شدن این کشور از سودان ، نفت محور اصلی تنش ها و مشکلات اقتصادی سودان و سودان جنوبی را به خود اختصاص داده است . هفتاد و پنج درصد از درآمد سودان جنوبی ازطریق فروش نفت تامین می شود . این در حالی است که نفت یک سوم از درآمدهای سودان را به خود اختصاص می دهد .
سودان جنوبی که محصور در خشکی است و اعلام کرده است نفت نود و هشت درصد از درآمده های این کشور را تشکیل می دهد برای صادرات نفت خام خود نیازمند خط لوله ای است که از شمال می گذرد .
سودان اعلام کرد در مذاکرات نفتی با همسایه تازه استقلال یافته خود امتیازهایی را داده است اما دو کشور همچنان درباره یک موافقتنامه به منظور حل و فصل مناقشات بین دو طرف که خرطوم و جوبا را پیشتر در آستانه جنگ با یکدیگر قرار داده است ، دچار اختلاف هستند .
کد مطلب: 5184
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *