۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۷

عوامل تشدید بحران و طولانی شدن جنگ در حلب

«عملیات روانی و آتش تهیه تبلیغاتی علیه دولت سوریه»،«حذف فیزیکی کوفی‌عنان با اجبار وی به استعفا»،«زیر پاگذاشتن توافقات ژنو» و «سفر کلینتون به ترکیه»، چهار عامل اصلی تشدید بحران در حلب است.
به گزارش فارس، آنچه در حلب می‌گذرد، ادامه یک جنگ واقعی تمام عیار است که غرب و برخی کشورهای عربی به سوریه تحمیل کردند. غرب با استفاده از معارضان مسلح و گروه‌های سلفی جهادی و تشویق القاعده وارد حلب شده است. هم اکنون حلب محل درگیری نیروهای مورد حمایت غرب و برخی از کشورهای عربی با ارتش سوریه، مردم مقاوم حلب و سوریه است. در حلب یک جنگ برنامه‌ریزی شده در جریان است که حامیان شبه نظامیان مسلح و حامیان تز فروپاشی دولت سوریه تمام ابزارها، تمام شیوه‌ها و شگردهای خود را بکار گرفته‌اند.

عملیات روانی علیه دولت سوریه در روزهای اول نبرد حلب

در روزهای اول درگیری حلب، آتش تهیه تبلیغاتی روانی علیه دولت سوریه راه اندازی شد که پس از آن شاهد اشک تمساح واشنگتن، لندن، پاریس، ‌ترکیه و برخی دول عربی منطقه بودیم، تروریست‌ها و نیروهای مسلح با ملیت‌های مختلف وارد حلب شده بودند و ارتش هنوز وارد عمل نشده بود اما رسانه‌های معاند نظام سوریه همگام با محور شر («ترکیه-عربستان و قطر» و «انگلیس - آمریکا و فرانسه») مدعی شدند که در حلب کشتار جمعی در حال رخ دادن است. این ادعاها و تبلیغات روانی درحالی مطرح شد که هنوز درگیری واقعی و درگیری سنگین و تمام عیار بین دو طرف منازعه رخ نداده بود.

تاکتیک دوم حذف فیزیکی کوفی عنان و استعفا از ماموریت سوریه بود

در مرحله بعد از عملیات روانی علیه دولت سوریه، تاکتیک حذف کوفی عنان به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بود. در این راستا فشار کشورهای مخالف سوریه بر روی کوفی عنان برای استعفا زیاد شد و نهایت نیز وی مجبور به استعفا شد. در این مرحله ما همزمان با همجمه تبلیغاتی و آتش تبلیغات روانی در مورد حلب و استعفای کوفی عنان مواجه شدیم.

تاکتیک سوم زیرپا گذاشتن تمام توافقات ژنو بود

تاکتیک بعدی اجرا شده در ماجرای نبرد حلب، "زیر پا گذاشتن تمام توافقات ژنو" بود. در نشست ژنو در تاریخ ۳۰ ماه ژوئن وزیران امور خارجه کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و برخی کشورهای همسایه سوریه درباره طرحی توافق کردند که مطابق آن گفت‌وگوهای ملی در سوریه باید آغاز می‌شد و دولت انتقالی با مشارکت همه نیروهای سیاسی این کشور ایجاد شکل می‌گرفت.

در واقع در ژنو کشورهای شورای امنیت به توافق رسیدند که بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی رفع شود و در این راستا به کوفی عنان کمک کنند اما ما شاهد بودیم که وقتی درگیری حلب شروع شد، این توافقات به فراموشی سپرده شد، حتی در ادبیات غرب نیز چیزی به نام ژنو وجود نداشت.

سفر کلینتون به ترکیه عامل بعدی دخیل در نبرد حلب بود

بحث چهارم درباره نبرد حلب، ورود هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به کشور ترکیه بعد از بازگشت از سفر آفریقایی خود بود. بر همین اساس در ۱۱ اوت ۲۰۱۲، کلینتون وارد ترکیه شد. ترکیه و آمریکا به توافق رسیدند که درباره اوضاع سوریه یک سلسله نشست‌های مشورتی، رایزنی‌های دوستانه و هماهنگی‌های مستمر داشته باشند.

امروزه شاهد هستیم که اولین ثمره اجلاس کلینتون در آنکارا به بار نشسته و اولین اجلاس همکاری‌ها و هماهنگی‌های آمریکا و ترکیه در مورد سوریه در آنکارا برگزار شد. آنچه که در حلب اتفاق می‌افتد، حمایت‌های همه جانبه غرب و آمریکا یعنی ائتلاف فرا آتلانتیکی آمریکا و اتحادیه اروپا و محور ترکیه عربستان سعودی و قطر از تروریست‌ها و شبه نظامیان در نبرد با ارتش سوریه و مردم حلب است.

نبرد حلب برای خواسته‌ها و مطالبات مردمی نیست

حلب و دمشق دو شهر اقتصادی و سیاسی سوریه به شمار می‌روند، این دو شهر هیچ وقت در طول ۱۷ ماه بحران، وارد جنبش‌های اعتراضی نشده‌اند و ما تا هفته‌های اخیر شاهد نا امنی در این شهرها نبودیم، چرا که مردم درک کرده‌اند حجم توطئه برای برقراری دموکراسی نیست و می‌فهمند در عراق و افغانستان چه گذشته، در کشورهایی مثل لیبی چه گذشته است، ویرانی‌های لیبی و ویرانی جنگ داخلی لبنان را دیده‌اند و ویرانی‌ اشغالگری آمریکا در افغانستان و عراق را نیز با چشمان خود مشاهده کردند، لذا خود را از جنگ داخلی و درگیری با دولت و ارتش دور نگه داشتند.

امروزه ما به این نتیجه می‌رسیم که آنچه در حلب اتفاق افتاده و در جریان است، مسنله خواسته‌ها و مطالبات مردمی نیست، بلکه یک توطئه علیه مردم و دولت سوریه است.

حلب، جنگی فرامنطقه‌ای با پول عربستان و قط، تسلیحات ترکیه و پوشش ناتو و آمریکا

وقتی مردم می‌بییند که ریشوهای افغانی،‌ چچنی، ‌اهل بالکان و حتی افرادی که از انگلیس وارد شده‌اند یا از لیبی یا مصر وارد می‌شوند، خود را از هرنوع مقابله با دولت دور نگه می‌دارند، در گزارش‌ جالبی که "جان کانتلی" عکاس انگلیسی منتشر کرد، آمده است؛ من توسط گروهی سلفی دستگیر شدم که با لهجه لندنی با من حرف می‌زنند و تعجب کردم، وی بعد از آزادی ماهیت نیروهای حاضر در حلب را افشا کرد و در گزارش‌های خود واقعیت آنچه در حلب درجریان است را بعنوان جنگی فرامنطقه‌ای مطرح کرد که با پول عربستان سعودی و قطر، تسلیحات ترکیه و پوشش ناتو و آمریکا در جریان است.

شهروندان حلب مثل مردم دمشق مشاهده کردند که گروه‌های مسلح با ارعاب خانه‌ها را اشغال می‌کنند، مدارس و خانه‌هاشان را تخریب می‌کننند و اینگونه اعمال را راه رسیدن به دموکراسی و آزادی معرفی می‌کنند، بر همین اساس حلبی‌ها نه تنها از تروریست‌ها استقبال نکردند، بلکه یا فرار کردند یا اینکه آمادگی خود را برای مقابله با افراد مسلح بالا بردند.

همکاری مردم و ارتش در نبرد با تروریست‌ها در حلب

ارتش سوریه نیز در حلب وارد مناطقی شده که جمعیت فراوان دارد مانند صلاح‌الدین و هنانو،، ارتش سوریه در نبرد حلب با تاکتیکی وارد عمل شد که تلفات مردم حلب زیاد نشود و ضمناً موسسات دولتی و زیربناهایی که در حلب است، از بین نرود لذا برخوردهایی با تاکتیک‌های پیچیده و نرم اتفاق افتاد.

این درحالی است که رسانه‌های همسو با تروریست‌ها مدام اعلام می‌کردند که مردم حلب از ارتش آزاد سوریه استقبال کرده‌اند اما هیچ تصویری از این استقبال منتشر نکردند، واقعیت امر این بوده که مردم حلب تفنگ به دست گرفته و در بعضی محلات مقاومت کردند و در بعضی محلات با ارتش همکاری کردند که اینها را اخراج کنند. تظاهرات دو هقته قبل در میدان «سعدالدین جابری» نشانه این مسئله است که مردم بر ضد اینها هستند.

در بخش بعدی گزارش مطرح خواهیم کرد که حلب از نظر سوق‌الجیشی چه موقعیتی دارد و علل انتخاب حلب برای فتنه‌انگیزی چه بوده است، در یک کلام می‌توان اشاره کرد که در چندین مورد خانم کلینتون، معارضان مسلح و ارتش آزاد سوریه را تشویق کرد که زمین بگیرید تا بتوانید منطقه آزاد و منطقه امن و پرواز ممنوع ایجاد کنید. هدف راهبردی تروریست‌ها و معارضان مسلح برای گرفتن حلب «زمینه‌چینی برای ایجاد یک بنغازی سوریه» است.

ادامه دارد...

کد مطلب: 5198
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *