; ?>; ?> اراده سخت جنگ با تروریسم در جنگ سوریه - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۶
پاکسازی حلب تکمیل شد

اراده سخت جنگ با تروریسم در جنگ سوریه

مردم حلب مشغول شادی و پایکوبی هستند. آزادی حلب که ظرف چند روز اخیر به سرخط خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود با پاکسازی تروریست‌ها تکمیل شد.
اراده سخت جنگ با تروریسم در جنگ سوریه
مردم حلب مشغول شادی و پایکوبی هستند. آزادی حلب که ظرف چند روز اخیر به سرخط خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود با پاکسازی تروریست‌ها تکمیل شد. به گزارش اسکای نیوزعربی، ارتش سوریه می‌گوید که عملیات بیرون راندن همه تروریست‌ها از شهر حلب با خروج چهار اتوبوس حامل افراد مسلح پایان یافته است.این موضوع می‌تواند گام بزرگی در جهت شکل گیری تغییرات اساسی در منطقه باشد.همچنین بر اساس توافق دوجانبه، شمار دیگری از مجروحان و زنان و کودکان محاصره شده در مناطق «فوعه» و «کفریا» در شمال ادلب نیز به حلب وارد شدند.
با آزادسازی حلب طرح تکثیر تروریست در خاورمیانه به تعویق خواهد افتاد و منطقه شکل دیگری خواهد گرفت.پیروزی در حلب تأکیدی بر توانمندی دمشق و ائتلاف متحدین دمشق در زمینه یکسره کردن جنگ با سازمان‌های تروریستی و آغازگر مرحله‌ای جدید از بیرون راندن تروریست‌ها از تمام اراضی سوریه است.
از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نگرانی این رژیم درباره نزدیک بودن عملیات جولان پس از پیروزی ارتش سوریه در شهر حلب خبر دادند.هرچند که اسرائیل بیشتر نگران قدرت گرفتن هم‌پیمانان دمشق یعنی حزب‌الله و ایران است.اسرائیل نگران این است که ارتش سوریه پس از پیروزی در حلب و بعد از آزادی استان ادلب عملیات در جولان را آغاز کند.
تاکید پوتین به همکاری ایران دربرقراری آتش بس سوریه
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه مطبوعاتی پایان سال 2016، آزاد شدن شهر حلب از اشغال تروریست‌ها را یک واقعه مهم برای بازگشت سوریه به شرایط عادی دانسته است.به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه پخش مستقیم در کاخ کرملین اظهار کرد: «تلاش‌ها برای برقراری آتش بس نهایی در سوریه با مشارکت تمامی‌طرف‌های ذی نفع از جمله ایران و ترکیه ادامه دارد.».
رئیس جمهوری روسیه گفت: «همراه ایران، ترکیه و البته دولت سوریه و همچنین دیگر کشورهای منطقه برای انجام اقدام‌ها با هدف برقراری صلح پایدار فعالیت می‌کنیم.ایران و ترکیه در عادی سازی اوضاع حلب و کاهش مشکلات در چند منطقه شیعه نشین سوریه نقش بزرگی داشتند و با همراهی روسیه یک مشارکت سه جانبه شکل گرفت که تاثیر زیادی در بهبودی اوضاع حلب داشت.»
پوتین ادامه داد:« برای ازسرگیری مذاکرات سوری-سوری نیز شهر آستانه انتخاب شده است که رئیسان جمهوری ایران و ترکیه نیز با برگزاری این نشست موافقت کرده اند. «نور سطان نظربایف»، رئیس جمهوری قزاقستان هم برای میزبانی اعلام آمادگی کرده است و گام دیگر نیز باید امضای موافقت نامه آتش بس فراگیر و پایدار بین همه گروههای سوری باشد.»
از طرف دیگر،«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در سخنانی گفت: «عملیات آزادی شهر حلب سوریه به دستور ولادیمیر پوتین و با هماهنگی ترکیه و ایران صورت گرفت. حدود 34 هزار تن از جمله 8500 کودک در بزرگترین عملیات انسانی از شرق حلب خارج شدند.»
شکی بر نقش سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در آزادسازی حلب نیست.برای حل بحران سوریه سه کشور نشستی برگزار کردند که این موضوع نشانه‌ تغییر موضع سیاسی ترکیه نسبت به سوریه است.رویکرد جدید ادوغان نشانه انصراف ترکیه از سیاستی است که 6 سال بر پایه سرنگونی بشار اسد استوار بوده است.البته گروه‌های تروریست بلافاصله بعد از این نشست به دنبال انتقام از دولت ترکیه افتادند.ترور سفیر روسیه در استانبول نشانه اقدام تروریست‌ها در قبال تغییر رویکرد آنکارا نسبت به اسد بوده است.
تبرئه ترکیه از ترور کارلوف
طبق گزارش‌ها،«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه مطبوعاتی پایان سال 2016 دولت ترکیه را در مساله قتل سفیر روسیه در آنکارا تبرئه کرده است.
به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری روسیه در کاخ کرملین، اظهار کرد: «زمانی که (سوم آذرماه 94) جنگنده روسی از سوی هواپیمای ترکیه بر فراز سوریه سرنگون شد با شک و تردید به اینکه اقدامی‌بدون دستور رهبری این کشور است و افرادی می‌خواستند به روابط مسکو و آنکارا ضربه بزنند، می‌نگریستم.»وی ادامه داد: «اما پس از ترور اخیر سفیر روسیه از سوی مامور نیروی ویژه ترکیه در آنکارا نظر من تغییر کرد.»
رئیس‌جمهوری روسیه‌، همچنین در مورد وضعیت امنیتی ترکیه گفت: به نظرم همه چیز امکان دارد و عناصر خرابکار در سازمان‌های دولتی از جمله امنیتی و ارتش نفوذ می‌کنند.وی ادامه داد: «در این شرایط به خود حق نمی‌دهم به کسی مظنون باشم یا متهم کنم، اما شاهد رویدادها و واقعیت‌هایی در این کشور (ترکیه) هستیم. این مساله مانع توسعه روابط آنکارا و مسکو نمی‌شود، زیرا اهمیت همکاری‌ها را درک و برای توسعه آن تلاش می‌کنیم.»
رئیس‌جمهوری روسیه پنج‌شنبه در مراسم ادای احترام به سفیر کشته‌شده کشورش در ترکیه حاضر شد. این مراسم پیش‌از مراسم خاکسپاری رسمی‌او برگزار شد.در جریان این مراسم «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور، «دیمیتری مدودف»، نخست‌وزیر و «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و سایر مقام‌های ارشد این کشور و همچنین اعضای خانواده «آندری کارلوف» سفیر روسیه که در آنکارا کشته شد، گردهم آمدند.
تیم‌های تحقیقاتی روسیه و ترکیه به صورت مشترک روی پرونده تررو کارلوف کار می‌کنند.پوتین پس از ترور سفیر کشورش در آنکارا، این حمله را به شدت محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات فوری شد. او درمراسم با آوردن گل‌های رز قرمز به خانواده کارلوف ادای احترام کرد و بدون آنکه سخنرانی داشته باشد، آنجا را ترک کرده است.
قاتل کارلوف‌، پس از تیراندازی به او گفته است که این اقدام را به تلافی حملات روسیه در حلب انجام می‌دهد.تروریست‌ها با ترور سفیر روسیه در ترکیه به دنبال تیره کردن روابط ترکیه و روسیه بوده‌اند.
سوزاندن دوسرباز ترک به دست داعش
بعد از ترور سفیر روسیه در ترکیه که به دست ترویست‌ها انجام شد.بار دیگر تروریست‌ها دست به انتقام از دولت اردوغان زده‌اند.گروه تروریستی داعش دو سرباز ترکیه را که پیش‌تر گروگان گرفته بود، زنده زنده به آتش کشیده‌اند و از آن ویدوئویی پخش کرده‌اند. دو سرباز ارتش ترکیه ماه گذشته از سوی نیروهای داعش به اسارت گرفته شده بودند.
به گزارش دویچه وله، در این ویدئوی 19 دقیقه‌ای یک عضو گروه داعش که به زبان ترکی سخن می‌گفت ضمن تهدید رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه‌، دو سرباز ارتش ترکیه را با یونیفرم زنده زنده به آتش کشید.پس از آنکه داعش ویدئوی مربوط به زنده زنده سوزاندن دو سرباز ترکیه‌ای در سوریه را منتشر کرد، مسئولان آنکارا تمامی‌پایگاه‌های اجتماعی از واتس‌اپ تا یوتیوب را در سراسر این کشور فیلتر کردند.
همچنین سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن آزادی حلب گفته است: «دولت ترکیه و حزب حاکم این کشور بیشترین حمایت را از داعش به عمل آوردند. این مسئله کاملا واضح است و حتی آمریکا درباره آن صحبت می‌کند. دولت ترکیه اکنون بیشترین ضربه‌ها را از داعش خورده است. ترکیه از داعش در زمینه قاچاق نفت و پول بیشترین حمایت را به عمل آورد. آنکارا نمی‌خواهد مردمش بدانند که چگونه از تروریست‌ها حمایت می‌کند.»وی تصریح کرد: «ترکیه باید موضعی قاطعانه در برابر داعش اتخاذ کند و از سیاست دوگانه در قبال آن دست بردارد.»
تروریست‌ها با شکست در حلب بزرگترین پایگاه خود را از دست داده اند.با تغییر موضع سیاسی ترکیه نیز آنها جایگاه خود را در منطقه در خطر می‌بینند، از این رو به دنبال انتقام از دولت آنکارا و نابودی روابط ترکیه و روسیه هستند. حال باید دید که ترکیه می‌تواند در مقابل این تهدید‌ها ایستادگی کند و بار دیگر تغییر موضع ندهد.
گزارش : پرستو بهرامی‌راد

کد مطلب: 64720
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *