۰
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۲

چرا ترکیه نگران حلب است؟

در حالی که برخی گزارش ها می گویند خمپاره های شلیک شده از خاک سوریه به ترکیه اقدامی از سوی معارضان مسلح موسوم به ارتش آزاد برای زمینه سازی دخالت های خارجی است، تمرکز آنکارا بر تنش زایی در مرزهای سوریه به ویژه حلب قابل تامل است.
حلب قلب اقتصادی سوریه و دومین شهر بزرگ این کشور است و طبیعی است که ادامه تنش در آن می تواند برای سوریه خسارت هایی را به دنبال داشته باشد، اما آن گونه که گزارش های برخی رسانه های عربی تصریح می کنند؛ اهداف دیگری از جمله ˈنجات شورشیان مسلحˈ از قبضه آهنین ارتش اسد وضعیت ادامه نبرد در این شهر را برای ترکیه حساس تر کرده است. شکست در جبهه سوریه برای رژیم صهیونیستی که از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون توفیقی کسب نکرده تبعات وحشتناکی دارد و به همین دلیل از همه اقمار و وابستگانش استفاده می کند تا مانع شکست دیگری در سوریه شود. جنگ سوریه که سرنوشت آن می رود تا در جبهه حلب؛ ˈمادر جنگ هاˈ(ام المحارب، اصطلاحی که اسد به کار برد) تعیین شود، ابعادی پیچیده تر از جنگ ۳۳ روزه دارد. زیرا هم سوریه را به شکل جدی به جبهه نبرد با رژیم صهیونیستی باز می گرداند و هم مدعیان حمایت از آرمان فلسطین را رسوا می کند و هم طرح در برزخ گرفتار شده ˈخاورمیانه بزرگˈ را به زمانی نامعلوم منتقل می کند.

پایگاه خبری – تحلیلی ˈتیارˈ لبنان در این باره می نویسد: به نظر می رسد ترکیه طرحی شوم را با همکاری ناتو برای مشغول کردن ارتش سوریه در مرزهای ترکیه به طول بیش از ۸۰۰ کیلومتر اجرا می کند تا ارتش سوریه را در مرزها سرگرم کند و از آن سو منفذی برای تنفس گروه های مسلح معارض از حلب به داخل سوریه و سایر شهرها باز کند تا بتوانند در دیگر شهرها نیز سناریوی جنگ داخل حلب را اجرا کنند. دراین راستا و براساس گزارش های واصله، ارتش ترکیه بیش از ۲۰۰ دستگاه خمپاره انداز و واحد های توپخانه ای را در طول مرزهای خود با سوریه مستقر کرده است.

این گزارش می افزاید: ارتش سوریه دریافت که برخی گروهک های مسلح به شهر حمص وارد شده اند و اقدام خود را با حملاتی به مراکز دولتی آغاز کردند که با پاسخ شدید ارتش سوریه خطوط نبرد آنان در هم شکست، اما همچنان تعدادی از افراد مسلح در حمص دست به درگیری های پراکنده می زنند.

روزنامه ˈالدیارˈ لبنان، اما نکته دیگری درباره تبادل آتش های اخیر فاش می کند و می نویسد: براساس اطلاعات به دست آمده، ارتش آزاد سوریه (معارضان مسلح) با درخواست طرف ترک، خمپاره ها را به خاک ترکیه پرتاب کرده است، آن هم به جاهایی که سربازی در آن حضور ندارد و براساس این طرح مشترک، ارتش آزاد پرتاب موشک های سبک به خاک ترکیه را با هدف تراشیدن دلیلی برای بروز جنگ بین دو کشور و در نهایت مساعد شدن زمینه دخالت ناتو انجام داده است.

شایان ذکر است که ترکیه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ است و با توجه به خدمات آنکارا در قالب این سازمان به ویژه در جریان اشغال عراق، امید دارد با تعرض سایر کشورها به خاک خود از حمایت این پیمان برخوردار شود.

براساس گزارش الدیار، قرار است طرح ترکیه با هماهنگی ناتو روز به روز و هفته به هفته توسعه یابد تا درگیری های هر روزه، ارتش سوریه را ناچار کند دست کم ۵۰ هزار نیرو را به همراه ادوات و ماشین آلات جنگی در مرز مشترک با ترکیه مستقر کند و سپس با مشغول شدن بخش زیادی از توان ارتش در مرزها، معارضان مسلح با حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حملات خود را در حماة، حمص، حلب و باقی مناطق تشدید کنند.

اما پایگاه خبری تیار می نویسد: سران سوریه این موضوع را فهمیده اند و برخلاف انتظارها، بخش کمتری از نیروهای خود را برای محافظت از مرزهای ترکیه اختصاص داده اند.

روزنامه ˈالاوسطˈ چاپ کانادا به نکته دیگری در جنگ حلب اشاره می کند که ترک ها را به شدت نگران کرده است. این روزنامه می نویسد: از عجایب جنگ حلب این بود که مخالفان مسلح در محله ˈبستان باشاˈ واقع در میان محله کردنشین ˈالصاخورˈ و مرکز شهر موضع گرفته بودند و پیش تر از مرکز شهر در میدان ˈسعدالله الجابریˈ عقب رانده شدند. این اقدام باعث شد تا جبهه جدیدی بین معارضان مسلح و کردها گشوده شود و ترجمه این درگیری را با انفجار در شهر کردنشین ˈقامشلیˈ مشاهده کردیم که نزدیک یک مرکز امنیتی رخ داد و کشته هایی را در یک مدرسه ابتدایی بر جای نهاد.

روزنامه الاوسط در ادامه دلایل تمرکز ترکیه بر شهر حلب سوریه را به صورت مشروح تر ذکر می کند. این دلایل عبارتند از:

۱- کاهش فشارها بر افراد مسلح در حلب و تقویت روحیه آنان

۲- مشغول کردن ارتش سوریه در شمال

۳- شکستن محاصره نیروهای ارتش سوریه و باز کردن بست های محکم امنیتی در گذرگاه هایی که به استان ادلب در مسیر ترکیه راه دارند و توپخانه ارتش به طور مرتب آنها را هدف قرار می دهد.

۴- تلاش برای اعمال فشارهای دیپلماتیک بیشتر بر سوریه با هدف شکستن اراده ارتش برای پایان دادن به غائله حلب

۵- شکسته شدن ستون فقرات گروه های مسلح در دمشق و تمرکز بیشتر ارتش روی حلب

۶- افزایش حضور شبه نظامیان کرد در بخش سوری مرزهای مشترک با ترکیه. و این چیزی است که ترکیه به شدت از آن هراس دارد.

شبکه تلویزیونی و آمریکایی سی ان ان به نقل از عبدالله گل که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، نوشت که بدترین سناریوها پس از ۱۹ ماه جنگ داخلی در سوریه از راه می رسند. مردم سوریه در رنج و عذاب هستند و این مساله روی ما نیز تاثیرگذار است.

ترکیه خود را در جنگی خوساخته گرفتار کرده و راه گریزی برای برون رفت از آن نمی بیند. احزاب مخالف حزب حاکم عدالت و توسعه تنها راه را برکناری مقام های عالیرتبه حاکم، حداقل در سطح وزیر خارجه می دانند. پاسخ قاطع سوریه به آتش بازی مرزی ارتش ترکیه علیرغم عدم ارسال تعداد معنی داری سرباز و ادوات نظامی به مرز با این کشور نشان داد که دمشق، ترکیه را جدی نمی گیرد.
کد مطلب: 9947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *