۰
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳

اسد نامزد نخواهد شد

دولت ترکیه قاطعانه دعوت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای نامزد شدن در انتخابات پس از دوره ۶ ماهه گذار سیاسی در این کشور بر اساس توافق وین را رد و تاکید کرد، آینده اسد پس از پایان انتقال سیاسی دیگر "مساله شخصی" وی خواهد بود.
دولت ترکیه قاطعانه دعوت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای نامزد شدن در انتخابات پس از دوره ۶ ماهه گذار سیاسی در این کشور بر اساس توافق وین را رد و تاکید کرد، آینده اسد پس از پایان انتقال سیاسی دیگر "مساله شخصی" وی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، فریدون سینرلی اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به توافق اخیر وین در جمع خبرنگاران در آنتالیا گفت: کاندیداتوری بشار اسد در هرگونه انتخاباتی پس از تکمیل دوره انتقال سیاسی که در نشست وین بر آن توافق شد به هیچ نحوی یک گزینه نیست.

این در حالی است که پیش از سینرلی اوغلو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز طی اظهاراتی در اختتامیه نشست سران جی ۲۰ بر همین مساله تاکید و عنوان کرده بود، اسد هرگز نقشی در آینده کشورش نخواهد داشت.

وزیر خارجه آنکارا نیز در اظهاراتی مشابه در این باره گفت: مساله این است که اسد چه زمانی قدرت را ترک کند و این مساله طی دوران انتقالی تصمیم گیری خواهد شد. دولت جدید طی شش ماه یعنی اوخر ژوئن تشکیل می‌شود. پس از آن دوره طولانی مدت ۱۸ ماهه آغاز و در این دوره درباره آینده اسد تصمیم گیری می‌شود. کسانی هستند که از اسد می‌خواهند در انتخابات شرکت کند اما اصلا چنین گزینه‌ای وجود ندارد. اسد طی این دوره در زمان مقرری و پس از آنکه تمام قدرت‌ اجرایی‌اش را به دولت جدید واگذار کرد، قدرت را ترک می‌کند. اسد قرار نیست در انتخابات شرکت کند بنابراین اتفاقی که پس از این فرآیند بر سر او می‌آید به خودش ربط دارد.

توافق وین که بین کشورهای کلیدی بر سر مساله سوریه در وین حاصل شد از یکم ژانویه ۲۰۱۶ اجرایی می‌شود و پس از پایان ۱۸ ماه با برگزاری انتخابات توسط دولت موقت که در نیمه نخست ۲۰۱۶ شکل گرفته، پایان می‌یابد.

روسیه و ایران که در این نشست حضور داشتند قصد ندارند تا از اسد به عنوان رهبر سوریه دست بکشند چراکه گفته‌اند این انتخاب مردم سوریه است که چه کسی حاکم آنها باشد. با این حال سینرلی اوغلو در پاسخ به سوالی درباره واکنش روسیه به این مساله گفت، مسکو هیچ مقاومتی در این زمینه نکرد.

با این حال با وجود اینکه وزیر خارجه ترکیه بر عدم حضور اسد در آینده سوریه قاطعانه تاکید کرد باز هم اذعان داشت که همچنان خلأهایی وجود دارد که باید پر شود. نقشه راهی برای این مسائل باید وجود داشته باشد اما ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که این مسائل چگونه حل خواهند شد و مذاکرات چگونه ادامه می‌یابد. مساله مهم این است که همین اقدام هم گامی در مسیر درست است.

سینرلی اوغلو در اظهاراتش به گروه تروریستی داعش و واکنش دولت به آن پرداخت.

وی با اشاره به احتمال عملیات نظامی ترکیه علیه داعش به وسیله نیروهای زمینی این کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترکیه قصد حمله زمینی به داعش در سوریه را ندارد. ما اقدامات امنیتی علیه داعش انجام می‌دهیم نمی‌توانم جزئیاتی درباره این ارائه دهم که حمله زمینی وجود خواهد داشت یا نه اما باید بگویم که در حال حاضر ترکیه نیازی به این مساله ندارد.

این در حالی است که پس از حملات اخیر پاریس مبارزه علیه داعش بیش از گذشته ضروری و مهم جلوه می‌کند.

سینرلی اوغلو با توجه به همین موضوع تایید کرد، ائتلاف ضد داعش می‌تواند حملات گسترده جدیدی را علیه داعش آغاز کند اما وی احتمال هرگونه عملیات زمینی در سوریه را رد کرد.

این مقام ترکیه‌ای در ادامه اظهاراتش به مسئولیت سازمان همکاری اسلامی پس از حملات خونبار ۱۳ نوامبر پاریس اشاره و عنوان کرد: مسئولیت مهمی بر عهده سازمان‌ همکاری اسلامی است چراکه این افراد عاملان حمله پاریس که دست به اقدامات تروریستی می‌زنند تروریست‌هایی هستند که از دین ما در مسیر درک و فهم خود استفاده می‌کنند و سعی دارند تا از آن سوء استفاده کنند. ما نباید اجازه این کار را دهیم. این حملات هیچ ارتباطی با اسلام یا هر مذهب، قوم یا ملیتی ندارند.
کد مطلب: 52965
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *