۰
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۳

مسئولیت حوادث پاریس با غرب است

تروریست‌ها مهم‌ترین مانع پیشرفت سیاسی در سوریه هستند و تعیین جدول زمانی برای راهکار سیاسی قبل از شکست دادن تروریسم، بی‌ثمر خواهد بود.
تروریست‌ها مهم‌ترین مانع پیشرفت سیاسی در سوریه هستند و تعیین جدول زمانی برای راهکار سیاسی قبل از شکست دادن تروریسم، بی‌ثمر خواهد بود.

رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایتالیا، تهیه جدول زمانی برای روند انتقالی در سوریه را قبل از سرکوب تروریستم، بی‌نتیجه دانست و گفت: مسئولیت (پاریس) با خود غرب است که سبب تاسیس داعش در سوریه شد.

به گزارش فارس، «بشار اسد»‌ رئیس‌جمهوری سوریه چهار روز پس از اتفاقات خونین تروریستی در پاریس، مسئولیت آن را بر عهده دولت‌های غربی دانست.

اسد در گفت‌وگو با تلویزیون ایتالیا که پنجشنبه‌شب پخش شد، گفت که تروریست‌ها در سوریه پایگاه اجتماعی ندارند و تا زمانی قوی هستند که از حمایت کشورهای مختلف -چه در خاورمیانه چه در غرب- بهره‌مند می‌شوند و آموزش‌شان با حمایت ترکیه، قطر و عربستان‌ انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که مسئولیت اصلی (حوادث تروریستی) بر عهده غرب است زیرا غرب است که تروریست‌هایی را حمایت کرد که داعش و جبهة النصره را در سوریه تأسیس کردند و چتر حمایت بین‌المللی برای آنان گستراندند.

اسد تعیین جدول زمانی در وین برای سوریه را بدون توجه به تروریسم ناکارآمد دانست. به گفته بشار اسد، تروریست‌ها مهم‌ترین مانع پیشرفت سیاسی در سوریه هستند و تعیین جدول زمانی برای راهکار سیاسی قبل از شکست دادن تروریسم، بی‌ثمر خواهد بود.

مشروح گفت‌وگو :

آیا غرب فقط احساسات فرانسوی‌ها را درک می‌کند؟

تلویزیون ایتالیا: بیایید از پاریس شروع کنیم... واکنش شما به اخبار اتفاقات پاریس چه بود؟

اسد: می‌توانم اینطور شروع کنم که جنایت هولناکی بود. در عین حال خیلی ناراحت‌کننده است که آدم خبر کشتار بیگناهان را بدون اینکه دلیل و توجیهی داشته باشد، بشنود. ما در سوریه معنای از دست دادن عزیزان و اعضای خانواده یا دوستان یا اشخاصی که می‌شناسیمشان، می‌فهمیم.

ما در سوریه پنج سال است که گرفتار چنین اتفاقاتی هستیم. ما حال فرانسوی‌ها را می‌فهمیم، همانطور که قبلش حال لبنانی‌ها را و روس‌ها را درک کردیم که عزیزانشان را در حادثه سقوط هواپیما از دست دادند، همینطور احساس یمنی ها را... اما آیا دنیا، بخصوص غرب، حال این مردم را میفهمد؟ یا فقط حال فرانسوی ها را درک میکند؟ آیا آلام مردم سوریه را میفهمند؟ مردمی که پنج سال است از این نوع تروریسم در عذابند؟ نباید احساسات را سیاسی کرد. احساسات و عواطف محدود به قومیت نیست بلکه متعلق به انسانیت است.

داعش در سوریه پایگاه اجتماعی ندارد/ ترکیه، عربستان و قطر حامی آموزش تروریست‌ها هستند

تلویزیون ایتالیا: داعش پشت جنایت است. اما از نگاه دمشق، داعش چقدر قدرت دارد و راه مبارزه با تروریست‌ها چیست؟

اسد: اگر بخواهیم از قدرت داعش صحبت کنیم، اول بهتر است سوال کنیم که چقدر طرفدار حقیقی یا طبیعی در یک جامعه‌ای دارد. تا این لحظه می‌توانم بگویم که داعش هیچ پایگاه طبیعی و اجتماعی در سوریه ندارد. این امری خوب و اطمینان‌بخشی است. اما در عین حال اگر مشکل مُزمن شد، چنین ایدئولوژی‌هایی می‌توانند جامعه را تغییر بدهند.

تلویزیون ایتالیا: اما برخی تروریست‌ها در سوریه آموزش دیده‌اند. کیلومترها دورتر از اینجا [یعنی غرب]. این به چه معناست؟

اسد: این کار [آموزش تروریست‌ها در سوریه] با حمایت ترک‌ها، سعودی‌ها و قطری‌ها انجام می‌شود. طبیعتا این نتیجه سیاست‌های غربی‌هایی است که تروریست‌ها را به شیوه‌های گوناگون از ابتدای بحران حمایت کردند. مسئله این نیست. اولا اگر چنین پایگاهی نداشته باشند، پس نباید نگران باشی. ثانیاٌ، تا زمانی می‌توانند قوی باشند - چه در خاورمیانه چه در غرب- که از حمایت کشورهای مختلف بهره‌مند می‌شوند.

داعش و النصره دو شاخه القاعده هستند/ داعش در عراق زیر نظر آمریکا تاسیس شد

تلویزیون ایتالیا: آقای رئیس، حدس‌هایی در غرب زده می‌شود که شما یکی از طرف‌هایی بودید که در ابتدای بحران با هدف ایجاد چنددستگی در معارضان و انقلابیون، داعش را حمایت کردید. پاسخ شما چیست؟

اسد: در حقیقت، و طبق آنچه برخی مسئولان آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون می‌گوید، القاعده را آمریکایی‌ها و با پول و ایدئولوژی سعودی وهابی تاسیس کردند. همین مطلب را خیلی از مسئولان دیگر در آمریکا گفته‌اند. داعش و النصره دو شاخه القاعده هستند.

اما در خصوص داعش.. داعش سال ۲۰۰۶ در عراق تاسیس شد و فرمانده‌اش [ابوبکر] الزرقاوی بود که نیروهای آمریکایی آن‌زمان کشتندش. در نتیجه داعش تحت نظر آمریکا در عراق تاسیس شد. و فرمانده داعش که امروز "ابوبکر البغدادی" می‌نامندش، در زندان‌های آمریکایی و در زندان‌هایی در نیویورک بود سپس آزادش کردند. پس، سوریه ارتباطی با این قضیه ندارد. داعش در عراق تاسیس شد نه در سوریه و قبل از آن، طبق آنچه گفته‌اند، کار در افغانستان آغاز شده بود، تونی بلر [نخست‌وزیر سابق انگلیس] گفت اخیرا. گفت که جنگ [واشغال] عراق به ظهور داعش کمک کرد. بنابراین اعتراف خودشان مهم‌ترین دلیل در پاسخ به سوال شماست.

پاسخ اسد به اینکه چند درصد خاک سوریه دست ارتش است

تلویزیون ایتالیا: آقای رئیس، وقتی آدم به نقشه سوریه نگاه می‌کند، به نظر می‌رسد که دیگر مرز [مشترک] سوریه و عراق وجود ندارد. شما الان کجای سوریه را تحت کنترل دارید؟

اسد: اگر از حیث جغرافیایی صحبت می‌کنید، این مسئله، هر روز متغیر است. مسأله مهم‌تر، شمار ساکنانی است که در مناطق تحت کنترل دولت زندگی‌ می‌کنند. در حقیقت بخش بزرگی از منطقه‌ای که تروریست‌ها بر آن مسلط شده‌اند، قبل از آمدن تروریست‌ها تخلیه شده بودند یا اینکه مردمش به مناطق تحت کنترل دولت پناه برده‌اند.

از حیث نظامی، ممکن است شما برخی مناطق را به دست آورید و ممکن است منطقه معینی را از دست بدهید. در هر صورت، ارتش نمی‌تواند در نقطه نقطه شوریه حضور داشته باشد. اما نگاه به نقشه‌ای که اشاره کردید و آنچه من گاهی در رسانه‌های غربی می‌بینم، و می‌گویند که دولت بر پنجاه درصد یا کمتر از خاک سوریه تسلط دارد، نشان می‌دهد که پنجاه یا شصت درصد از سوریه مکان‌هایی است که خالی از سکنه است.. پس آن را تحت کنترل تروریست‌ها قلمداد می‌کنند در حالی که این مکان‌ها کاملا خالی است.

تلویزیون ایتالیا: از مرز سوریه و عراق پرسیدم

اسد: کاملا... منطقه ما بین دمشق تا مرز عراق منطقه‌ای خالی [از سکنه] شده. برای همین نمی‌توان از کنترل [کسی بر جایی] سخن گفت. اما در خصوص مرزها، این مرتبط است به تروریسم و دولت‌هایی که از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند مثل دولت ترکیه که به شکلی اساسی حمایت کرده است. همینطور دولت اردن. هر دو دولت تروریست‌ها را حمایت می‌کنند برای همین مرزها ناامن است و زمانیکه شما بخواهید مرزی را امن کنید، اید از دو طرف انجام شود نه صرفا از یک طرف.

تلویزیون ایتالیا: هفته پیش، دو کنفرانس مهم درباره سوریه برگزار شد. یکی در «وین»، یکی در «انتالیا». بیشتر کشورها از روند انتقالی در سوریه صحبت کردند. مواضع متفاوتی هم اتخاذ شد. اما به شکل اساسی، بیشتر کشورها بر ایده انتخابات بعد از هشت ماه توافق داشتند اما آنان می‌گویند که در این اثنا بهتر است که شما از قدرت کنار رفته باشید. موضع شما چیست؟

اسد: بیانیه [وین-۲] چیزی درباره رئیس‌جمهور ندارد.. بخش اصلی کنفرانس وین می‌گوید که هر آنچه به روند سیاسی ارتباط دارد، منوط به توافق سوری‌هاست و الخ. عبارت مهمی که از نشست وین بیرون آمد، درباره قانون اساسی است و رئیس‌جمهور، کدام رئیس‌جمهور.. بهتر است که در منصبش بماند یا آن را ترک کند، طبق اقدامات مندرج در قانون اساسی است نه طبق نظر این قدرت یا آن کشور غربی.
کد مطلب: 53132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *