۰
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴

وقتی باران شهر را غافلگیر می‌کند

افزایش بارندگی‌ها در روزهای اخیر کلان‌شهر کرج را غافلگیر کرد و در چشم برهم زدنی خیابان‌ها تبدیل به استخر شد. جاری شدن آب در معابر زنگ خطری است مبنی بر اینکه سیل می تواند در کمین باشد.
افزایش بارندگی‌ها در روزهای اخیر کلان‌شهر کرج را غافلگیر کرد و در چشم برهم زدنی خیابان‌ها تبدیل به استخر شد. جاری شدن آب در معابر زنگ خطری است مبنی بر اینکه سیل می تواند در کمین باشد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان و مردم بحران کم‌آبی و کاهش ذخایر زیرزمینی بوده و استان البرز نیز مانند دیگر نقاط ایران توسط این دغدغه تهدید می‌شود.

اما وضعیت بارش سال جاری کمی متفاوت از سال‌های اخیر است به‌طوری‌که افزایش بارش باران باعث شگفتی همگان شده است. بارش‌های اخیر در استان البرز و به‌ویژه کلان‌شهر کرج جدای از اینکه باعث شادی شهروندان شده گوشه‌هایی از نواقص موجود در شهر را نمایان ساخته است به‌طوری‌که با کمترین زمان بارش خیابان‌ها را سیلاب فرا می‌گیرد.

کافی است باران شدید شروع به باریدن کند آن‌وقت است که شهروندان برای گذشتن از خیابان مجبور می‌شوند مسیر خود را تغییر داده و به علت آب‌گرفتگی معابر ساعت‌ها وقتشان تلاف شود.

اصغر نصیری جانشین معاون خدمات شهری شهرداری کرج در خصوص وضعیت ساختاری جوی های آب در سطح کلان‌شهر کرج به خبرنگار مهر گفت: بارش کم باران در سال‌های گذشته باعث شده که به وضعیت ساختاری جوی‌های آب در سطح شهر توجه کافی نشود و در حال حاضر پس از بارش باران شاهد سرازیر شدن آب در سطح خیابان‌ها هستیم.

نصیری با اشاره به اینکه در بعضی مناطق انجام امور ساختار شهری به شهرداری منطقه تفویض اختیار شده و مسئولیت بر عهده همان منطقه است، گفت: در بعضی مناطق به این موضوع توجه کافی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته در این خصوص غیراستاندار بودن جوی‌های آب بررسی‌هایی انجام شده است، گفت: بسیاری از ایرادات مشخص شده و در حال ترمیم است.

جانشین معاون خدمات شهری شهرداری کرج در خصوص مدیریت آب‌های سطحی حاصل از بارش باران در سطح شهر گفت: در خصوص هدایت آب‌های سطحی طرح‌هایی ارائه‌شده که از آب‌های سطحی در بخش کشاورزی استفاده شود، این طرح در برخی مناطق قابلیت اجرایی دارد و سعی می‌شود در دیگر مناطق هم اجرا شود.

برای یافتن جواب این سؤال که آیا زیرساخت و مدیریت جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب در استان البرز جدی گرفته می‌شود؟ به سراغ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز می‌رویم که وی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: احداث سدها یکی از اقدامات مثبتی که توسط وزارت نیرو صورت گرفته که در برخی موارد به آن ایراد گرفته و در مورد خالی یا خشک بودن آن انتقاد می‌کنند.

بهزاد پارسا در ادامه افزود: یکی از کاربردهای اساسی این سدها ذخیره سیلاب‌ها است. برخی از این سدها سیلاب‌ها را گرفته و از تخریب جلوگیری می‌کنند.

پارسا با اشاره به وقوع سیل فروردین‌ماه در محور کرج - چالوس گفت: سد کرج ظرفیت بسیار خوبی است پس از سیل فروردین ماه به‌طور ۱۰۰ درصد پر شد. اگر این سد وجود نداشت سیلاب در پایین‌دست به‌طور کامل خرابی به بار می‌آورد و خسارت بیشتری را وارد می‌کرد.

پارسا یکی از کاربردهای سد کرج و طالقان را جلوگیری از سیلاب عنوان کرد و گفت: در مناطقی که سازه یا سد وجود دارد اگر سیلاب در بالادست سد اتفاق افتد آب ذخیره‌شده و طی سال مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پارسا اظهار امیدواری کرد بر اساس پدیده «ال نینو» که برای سال جاری پیش‌بینی‌شده است، امیدواریم شاهد بارش‌های خوبی باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اعلام اینکه در سال جاری ۵۵ میلی‌متر بارش در استان البرز گزارش شده است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود چنانچه این روند ادامه داشته باشد سال بارشی خوبی برای استان رقم بخورد.

پارسا در پایان با اشاره به اینکه در فصل تابستان خاک نفوذپذیری کمتری دارد و در زمان بارش، روان شدن آب سریع‌تر صورت گرفته و سیلاب اتفاق می‌افتد گفت: در پاییز نفوذپذیری خاک بیشتر است و ظرفیت بیشتری برای ذخیره‌سازی منابع آب زیرزمینی وجود دارد.

در پایان باید گفت؛ طرح های بسیاری برای مدیریت آب های سطحی ارائه شده است که زمان زیادی برای اجرایی شدن نیاز دارد. باید امیدوار باشیم که با وجود پیش‌بینی‌ها و هشدارهای داده‌شده در خصوص افزایش بارش باران، دیگر حادثه تلخی مانند سیل «سیجان‌» واقع نشود. باید نشست نظاره کرد که تدابیر ارائه شده از سوی مسئولان استان به‌موقع به فریاد مردم و استان خواهد رسید یا نوشدارویی بیش نخواهد بود.
کد مطلب: 53232
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *