۱
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
دبیرکل حزب مردم سالاری تشریح کرد:

ماجرای توزیع پول توسط دولت قبل در مجلس

عارف : حضور در انتخابات یعنی هموار کردن مسیر اصلاحات
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه نمایندگانی که رای خود را می فروشند امانت دار مردم نیستند گفت: نمایندگان مجلس باید امانت دار مردم باشند.
ماجرای توزیع پول توسط دولت قبل در مجلس

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه نمایندگانی که رای خود را می فروشند امانت دار مردم نیستند گفت: نمایندگان مجلس باید امانت دار مردم باشند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مصطفی کواکبیان چهارشنبه 28 بهمن ماه در همایش «رای به بیداری» که در سالن اجتماعات دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به شرایط و موقعیت دانشگاه علامه در بین دانشگاه‌های ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی گفت: در دولت یازدهم با توجه به رشد و شتابی که حضور افکار مختلف در دانشگاه‌ها گرفته‌اند  به‌جرات می‌توان گفت که دانشگاه علامه دانشگاهی است که عرصه را برای حضور همه افکار فراهم می‌کند. نمونه بارز این حضور افکار انجمن اسلامی این دانشگاه در دوره‌های قبل است.

وی به نامه دو نامزد اصلاح‌طلب که به نفع لیست ائتلافی اصلاحات انصراف دادند اشاره کرد و گفت: اصلاحات پروسه است و نباید آن را پروژه دید. در حد و استطاعت اصلاح‌طلبان باید این پروسه پیش برود و توقع از اصلاح‌طلب‌ها هم باید همین باشد. در ضمن مسیر حرکت اصلاحات باید الهی باشد.

کواکبیان در ادامه با بیان آیه‌ای از سوره احزاب افزود: خداوند می‌فرماید ما تمام امانت را به کوه‌ها، زمین، آسمان‌ها و... عرضه کردیم اما همه آن‌ها از پذیرش آن خودداری کردند که این امانت را به دوش بکشند و ترسیدند اما انسان این امانت را به دوش کشید. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌گوید: این امانت که خداوند عرضه کرده است چیست؟ برخی‌ها گفته‌اند این امانت عشق است، برخی عقل و برخی‌ هم محبت دانسته‌اند اما ایشان می‌گوید این امانت، حکومت است.

نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تفسیر المیزان تفسیری روایی نیست بلکه آیه به آیه است گفت: لذا در سوره نسا خداوند به شما فرمان داده است که امانت‌ها را به اهلش بسپارید و بلافاصله به قرینه این زمینه می‌گوید امانت، حکومت است. انصافاً در ابتدای انقلاب نوع نگاه به حکومت نگاه امانت بود.

 وی در ادامه سخنانش با اشاره به نامزدهایی که رد صلاحیت شده‌اند اظهار کرد: آن‌هایی که رد صلاحیت شده‌اند خیلی نباید نگران باشند بلکه آن‌هایی  نگران باشند که تائید صلاحیت شده‌اند چراکه باید امانت‌داری کنند. این نگاه متأسفانه اکنون کمرنگ شده است.

کواکبیان گفت: من در مجلس هشتم شاهد بودم که برخی از نمایندگان سه نوع پول گرفتند. آقای رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد قبل از انتخابات به برخی از نمایندگان پول داد که حتی برخی از اصولگرایان هم به او اعتراض کردند. من در همان‌جا اعتراض کردم و در جریان 280 میلیون دلاری که به رئیس‌جمهوری بولیوی دادند تفحص کردم که این پول از کجا آمده است. به من اعتراض کردند که شما برای چه این کارها را می‌کنید. در جواب گفتم چون شما دولت پاک دستان هستید می‌خواهم شما را تبرئه کنم!

کواکبیان اضافه کرد: یک پول هم‌زمانی که مرحوم کردان می‌خواست رأی بگیرد به‌صورت چک در بین برخی از نمایندگان توزیع کردند و می‌گفتند که رأی اعتماد یادتان نرود. یک پول هم آقای سعید مرتضوی زمانی که می‌خواست وزیرشان انتخاب شود به‌عنوان کمک به ستادهای انتخاباتی در بین برخی از نمایندگان توزیع کرد.

 وی تاکید کرد: می‌خواهم بگویم که این‌ها امانت‌دار نبودند. عزیزان! این افرادی که هستند اگر باز بخواهند به مجلس بروند هیچ تغییری در وضع ما رخ نخواهد داد. در روابط بین‌الملل، در اقتصاد، معیشت و... هیچ تغییری حاصل نمی‌شود. در آن زمان یعنی در دولت قبلی این افراد حتی یک‌بار اعتراض و نظارتی به عملکرد دولت نداشتند درصورتی‌که اکنون برای کوچک‌ترین چیز اعتراض می‌کنند.

نامزد دهمین دوره مجلس شورای  اسلامی بیان کرد: این افراد اکنون اعتراض می‌کنند که چرا هواپیما خریدید؟ زمانی که سنگ‌پا یا میخ و... می‌خریدند چرا اعتراض نکردید؟ در دولت قبلی از احمدی‌نژاد حتی در یک کشور اروپایی استقبال نکردند. اکنون روابط ما با دنیا تغییر کرده و رئیس‌جمهور سفرهای  متعددی را به کشورهای خارجی داشته و خواهد داشت.

کواکبیان در ادامه به اشاره به این‌که در شهرستان‌ها فضای انتخابات بسیار داغ‌تر از تهران است گفت: شما دانشجویان باید بجنبید که فضا را در تهران انتخاباتی کنید و من معتقدم که اگر 60 درصد مردم به‌پای صندوق‌های رأی بیایند دیگر این افراد موجود رأی نمی‌آورند.

کواکبیان با بیان این مطلب که روزنامه کیهان در چند روز گذشته علیه من نوشته که کواکبیان گفته ما می‌خواهیم مجلس را تغییر دهیم اظهار داشت: بله! ما به دنبال تغییر ترکیب این مجلس هستیم. ما به دنبال خانه‌تکانی هستیم و افرادی باید به مجلس بروند که مطالبات مردم را طلب کنند. امام فرمودکه افرادی مانند شهید مدرس را انتخاب کنید. شهید مدرس فردی آزاد، نترس و وارسته بود که کمتر کسی این خصوصیات را دارد و شما عزیزان باید تلاش کنید که افرادی را به مجلس بفرستید که این خصوصیات را داشته باشند.

 نامزد دهمین دوره مجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه اصولگرایان همه‌چیز را مال خودشان می‌دانند گفت: درصورتی‌که نظام از آن ما اصلاح‌طلبان است و ما چون نظام را دوست داریم می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم.

کواکبیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا بعد از برجام بسیاری از کشورهای منطقه با ما مخالفت کردند گفت: باورم این نیست که تهدیدها و تحریم‌ها در بعد از برجام زیاد شده باشد و مخالفت کشورهای دیگر با برجام طبیعی است. همان‌طور که می‌دانید کشورهایی مانند آل سعود همچنین دلواپسان داخلی طبیعی است که از به فرجام رسیدن برجام ناراحت و ناراضی باشند همانطور که دیدیم برخی از این دلواپسان به سفارت عربستان حمله کرده و آن مسئله را پیش آوردند.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره رفع حصر از کروبی، موسوی و خانم رهنورد گفت: برجام دوم یعنی همین‌که گفتگوهای داخلی شکل بگیرد و اساساً من  بحث محاکمه این افراد را قبول ندارم بلکه شورای امنیت ملی مصوبه‌ای داشته است که باید آن را لغو کند.

 

عارف : حضور در انتخابات یعنی هموار کردن مسیر اصلاحات

محمدرضا عارف نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت حضور مردم در انتخابات گفت: مردم در انتخابات 92 حماسه ای خلق کردند که گام اول بود و امروز باید گام دوم را با حضور خودشان محکم تر بردارند تا مسیر اصلاحات همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دکتر محمدرضا عارف نامزد دهمین دوره مجلس شورای  اسلامی روز چهارشنبه 28 بهمن با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «رای به بیداری» سخنان خود را با اشاره به سالروز قیام29 بهمن مردم  تبریز آغاز کرد و گفت: مردم تبریز در تاریخ مبارزات مردم ایران همواره پیش‌قدم بوده و جا دارد یاد و خاطر شهدای 29 اسفند و همه شهدا را گرامی بداریم.

وی در ادامه خطاب به دانشجویان با بیان اینکه این باور ماست که  شما جوانان  سرمایه ما هستید گفت: انقلاب اسلامی به هر پیروزی که رسیده نقش و محوریت جوانان و دانشجویان را در آن می‌بینیم. بارها گفته‌ام که خودم را مدیون جوانان و دانشجویان می‌دانم. همچنین انتقادها و تذکرهای دانشجویان و دیدگاه‌های آن‌ها همواره راهگشای ما بوده است. پس مطمئناً نباید این سرمایه را از دست بدهیم.

عارف با تاکید بر اینکه اگر روزی این سرمایه را نداشته باشیم همه‌چیز را از دست‌ داده‌ایم افزود: نیازی به قول دادن به حفظ آن نیست بلکه توجه و اهمیت به آن وظیفه ماست. خوشحالم که در بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه در خدمت شما هستم. بعد از انقلاب فرهنگی داشتن یک دانشگاه جامع علوم انسانی از ضروریات بود.

وی اضافه کرد: از ابتدا هم بحث جدی تحول علوم انسانی را داشتیم البته نه در شکل اداری آن بلکه ضرورت‌هایی که انقلاب دیکته می‌کرد. ما بر این ادعاییم که اسلام دارای پتانسیلی است که می‌تواند ضرورت‌ها را بیان کند و مورد توجه قرار دهد. این کار با همکاری حوزه و دانشگاه باید انجام شود.

نامزد دهمین دوره مجلس شورای  اسلامی در ادامه با اشاره به ضعف‌های موجود، مثالی از بانک‌های موجود را مطرح کرد و گفت: در نظام بانکی ما مدعی هستیم که اسلامی است اما می‌بینیم که چه‌کارهایی انجام می‌شود که غیر اسلامی است. در بحث مدیریت حتی اگر فرمان مولا علی به مالک اشتر را تبیین می‌کردیم یک نظریه جامع در امر مدیریت به ما داده می‌شد. اما کم‌کاری و سهل‌انگاری کردیم.

وی گفت: فکر می‌کنم که این رسالت بر دوش شما دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان دانشگاه علامه است. به طور مثال یکی از این دستاوردها ایجاد سازمان سمت است.

به گفته عارف، برای اینکه یک‌زبان علمی ایجاد شود باید ظرفیت‌سازی کرد. ما در یک معادل‌سازی هم عاجزیم و این نشان می‌دهد که ما حتی در زبان فارسی هم کار نکرده‌ایم تا جایی که زبان فارسی اکنون مدعیانی دارد. بنابراین خواهشم این است که ببینیم عملکرد و رفتارمان در این سه دهه گذشته چگونه بوده و چه باید کرد تا نقش‌آفرینی علوم انسانی را در همه زمینه‌ها پاسخ‌گو باشیم.

وی در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به انگیزه تشکیل این برنامه گفت: انگیزه این جلسه انتخابات است که با جوان و دانشجوی ما عجین شده است. انتخابات فرصتی است که رفتار و کردار خودمان را بازنگری کنیم و از طرفی ببینیم مسیری که رفته‌ایم درست بوده یا باید آن را اصلاح کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه همیشه محوریت با جامعه دانشگاه و دانشجو بوده اظهار داشت: متأسفانه در برهه‌ای ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم و دانشجویان نتوانستند آن رسالت ذاتی و تعهد عینی خودشان را نسبت به جامعه انجام دهند.

عارف یادآور شد: شما در خرداد 92 کاری کارستان کردید و حماسه‌ای خلق شد که متعلق به دانشجو و جوان بود؛ اولین حرکت‌ها در دانشگاه بود و هیچ نهادی نمی‌تواند مدعی این شود البته بعداً دیگران هم آمدند و حماسه‌ای خلق کردند بنابراین برای خود و مردمتان به میدان آمدید. خیلی واضح بود که شما هم می‌خواهید و انتظارتان استمرار این دستاورد و حماسه است. ما شاهدیم که گفتمان اصلاحات نزدیکی زیادی با دانشجویان دارد و خیلی زود ما این را گرفتیم که باید استمرار یابد.

نامزد دهمین دوره مجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه ادامه این مسیر، حضور در 7 اسفند است، گفت: حضور در این انتخابات برای این است که در خرداد 96 مسیر هموار بشود. همان مسیری که عقلانیت و تدبیر بوده و کشور به آن نیازمند است. ما همه می‌دانیم که درگذشته چه اتفاقی افتاد و شما دانشجویان هم آثار آن را در دانشگاه‌ها دیده‌اید و اکنون هم می‌بینیم و یکی از دانشگاه‌ها که متأثر از این فضا بود دانشگاه علامه بود. اما شما دانشجویان خواستید که این مسیر ادامه پیدا کند. در همین راستا تقریباً همه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب عملاً از مهرماه 92 کلید راهبردهای پیشبردی خودشان را برای انتخابات زدند. بحث منافع ملی و ترجیح آن بر منافع جناحی خودمان بود. همچنین درباره راهبردهای خودمان بحث اجماع را مطرح کردیم.

عارف افزود: ساز و کاری که یک ضرورت بود و ما هیچ راهی نداشتیم جز آنچه شما به ما دیکته کردید. فکر می‌کنم در این زمینه خوب پیش رفتیم و برای اولین بار تمام اصلاح‌طلبان به یک نتیجه رسیدند. نتیجه آن هم شورای عالی سیاستگذاری است. این تجمیع به خواسته شما بود و خواسته دوم شما این بود که ما باید تصمیماتمان اجماعی باشد و کسی ساز جدایی نزند. پس اولین راهبرد تقویت جریانات اصلاحات و دوم جلوگیری از تفرقه بود. راهبرد دیگر ما حضور حداکثری در هر شرایطی بود که خوشبختانه با گذشت زمان چهره‌های برجسته‌ای مراجعه می‌کنند که تائید صلاحیت شده‌اند.

به گفته وی، خواسته عمومی دوم در ائتلاف 92 این بود که در شورای عالی سیاست‌گذاری قطعی شد و درنهایت لیستی که اعلام شد نتیجه آن بود. انتظارمان این است که در دانشگاه این شورا به بحث گذاشته شود و آن را نقادی کنید. چراکه بر این باوریم که به صورت پیش فرض باید این مسیر را ادامه دهیم.

عارف با تاکید بر اینکه اصلاح بخشی از دستاوردهای انتخابات 92در مجلس است یادآور شد: بنابراین مجلس می‌تواند در اصلاح آن کمک کند. دوم ائتلافی که انجام شد. جوانان نسبت به برخی از افراد لیست اقبال و شناخت ندارند یا حتی اعتراض دارند اما ما در این ائتلاف روی اصول و پیامی که در سال 92 از شما دریافت کردیم ایستاده‌ایم و ائتلاف سازوکار خودش را دارد. مقداری از افرادی که حامیان دولت را نمایندگی می‌کنند در آن گنجانده‌ایم و عنوان ائتلاف روی شعار ما، بر اساس ضرورت‌های کشور «امید، آرامش و رونق اقتصادی» است.

وی امید را شرط حیات دانست و افزود: آرامش ضرورت قطعی برای کشور و جریان اصلاحات است. رونق اقتصادی به‌عنوان اولویت خودمان مطرح است که در برنامه ما وجود دارد. اما با این نگاه ما در کل بیشتر از یک هفته وقت نداریم انتظارمان این است که گام دوم را بردارید و کاری کارستان بکنید. اول این گام ضرورتی برای کشور است و دوم یک امر حیاتی برای ماست. ما باید امروز پای صندوق‌های رأی تضمین ادامه راه را در سال 96 بگیریم پس باید به میدان بیاییم.

عارف در ادامه افزود: حضور 8 زن در لیست انتخاباتی در اولویت های ما بود. از سوی دیگر تاکیدمان روی بحث جوانان بود که خوشبختانه 15 نفر از نامزدهای زیر پنجاه سال را در لیست داریم. در همین‌جا این نوید را می‌دهم و می‌گویم که نگران نباشید که نسل اولی‌ها دارند از میدان خارج می‌شوند.

نامزد دهمین دوره مجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه حضور پرشور یک ضرورت است گفت: اما نکته و نصیحتم این است که با توجه به ایام فاطمیه حرمت این ایام یک فرض است که برای ما مهم‌تر از پیروزی است پس حرمت آن را نگهدارید.

عارف در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برجام و سرنوشت آن گفت: برجام فقط دستاورد دولت نیست بلکه متعلق به‌ نظام است و پشت مذاکرات مقام معظم رهبری و مردم بوده‌اند. همچنین شجاعت جوانان ما بود که برجام را به سرانجام رساند. شما خوب می‌دانید که برداشتن تحریم‌ها کار ساده‌ای نبود. همچنین بحث ایران هراسی که اکنون از بین رفته است. ظرفیت ایران نشان داد که می‌تواند یک‌تنه در مقابل قدرت‌های بزرگ مذاکره کند.

وی گفت: خوشبختانه مباحث هسته‌ای ادامه دارد و ما بر اساس ضوابط از این علم استفاده می‌کنیم و همچنین اثرات لغو تحریم‌ها را در آینده خواهیم دید. سرمایه زمانی می‌آید که آرامش و اطمینان و امنیت وجود داشته باشد. کار ارزشمندی انجام‌شده که بالاخره مخالفانی هم دارد و این طبیعی است اما در برنامه‌های ما رونق کسب‌ و کار حرف اول را باید بزند که امیدوارم با روی کار آمدن جمعی با حمایت شما این امر محقق شود.

عارف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای رفع حصر کروبی، موسوی و خانم رهنورد چه‌کاری خواهید کرد گفت: رفع حصر جزء مطالبات 5 سال مردم و ما بوده است. من و آقای روحانی هم قول فعالیت در این زمینه را داده‌ایم و در این زمینه فعالیت می‌کنیم. نگاهی که ما داریم اگر مجلسی هم سو با گفتمان اصلاحات باشد آن را پیگیری کنیم. ما باید به دنبال بازی برد- برد باشیم.

 

کد مطلب: 54404
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *