۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۱
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما:

ایران در میان کشورهای تولیدکننده انرژی پاک از گداخت هسته ای

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما با اشاره به فعالیت های پژوهشگران کشور در حوزه گداخت هسته ای، گفت: بر اساس نقشه های جهانی منتشر شده، ایران یکی از کشورهای دارای فناوری گداخت هسته ای برای تولید انرژی پاک است.
ایران در میان کشورهای تولیدکننده انرژی پاک از گداخت هسته ای
به نقل از مهر، رآکتور گداخت هسته ای ایتر (International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER یکی از پروژه های پر هزینه جهان است که قرار است با استفاده از همجوشی هسته ای انرژی پاک دریافت شود.

هزینه ساخت این پروژه ۶.۵ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود این نیروگاه در سال ۲۰۲۸ به بهره برداری برسد.

در طراحی و ساخت این راکتور که در فرانسه در حال اجرا است، در کنار محققان کشورهایی چون چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، پژوهشگران مرکز فیزیک پلاسما ایران نیز حضور دارند.

پژوهشگران مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما با اجرای پروژه های تحقیقاتی و انتشار آن در ژورنالهای بین المللی موجب شدند تا نام ایران به عنوان یکی از کشورهای دارنده فناوری گداخت هسته ای معرفی شود.

کشورهایی که قادر به تولید انرژی پاک هستند

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت تحقیقات در حوزه گداخت هسته ای، افزود: ایران در منطقه خاورمیانه تنها مرکزی است که در حوزه گداخت هسته ای فعال است.

دکتر محمود قرآن نویس، با اشاره به فعالیت های مرکز فیزیک پلاسما، اظهار داشت: پژوهشگران این مرکز در پروژه ایتر مشارکت دارند و از دستاوردهای تحقیقاتی که در این زمینه عرضه کردند، مقالاتی در ژورنالهای بین المللی به چاپ رسانده اند.

وی با اشاره به نقشه منتشر شده یادآور شد: ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در پروژه ایتر همکاری دارد و فعالیت هایی در زمینه گداخت هسته ای دارد.

کشورهایی که در پروژه ایتر (طراحی نیروگاه گداخت هسته ای) مشارکت دارند


قرآن نویس همچنین یادآور شد: ایران همچنین در منطقه خاورمیانه تنها کشوری است که دارای فناوری گداخت هسته ای برای تولید انرژی پاک است.
کد مطلب: 551
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *