۰
يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
دبير کل حزب مردم‌سالاري:

بايد به سمتي برويم که برجام کاملا اجرايي شود

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از پرداخت يارانه‌ها به شکل کنوني، گفت: در تصويب بودجه 95 بحث قيمت‌ها مطرح است. معتقدم مصوبه مجلس خوب است. مشکل دولت را نيز براي اجراي پروژه‌ها درک مي‌کنم اما بايد به يارانه‌ها توجه شود. يارانه‌ها به اين معني نيست که پول درآوريم، به دولت دهيم، صرف امور ديگر شود. مصرف بايد در جايگاه خود صورت گيرد.
بايد به سمتي برويم که برجام کاملا اجرايي شود

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از پرداخت يارانه‌ها به شکل کنوني، گفت: در تصويب بودجه 95 بحث قيمت‌ها مطرح است. معتقدم مصوبه مجلس خوب است. مشکل دولت را نيز براي اجراي پروژه‌ها درک مي‌کنم اما بايد به يارانه‌ها توجه شود. يارانه‌ها به اين معني نيست که پول درآوريم، به دولت دهيم، صرف امور ديگر شود. مصرف بايد در جايگاه خود صورت گيرد. 
دکتر مصطفي کواکبيان در گفت‌وگو با جماران اظهار کرد: به عنوان مثال چه اشکالي دارد اگر مي‌خواهيم بخش بهداشت را توسعه دهيم، پول را به دستگاه مربوطه دهيم؟ درمورد بنزين و‌... هم قرار بود که آزادسازي اقتصادي انجام شود. آزادسازي اقتصادي يعني عرضه و تقاضا تعيين کننده قيمت باشد؛ الان اين اتفاق نيفتاده و من فلسفه مخالفت دولت را با حذف يارانه‌ها متوجه نمي‌شوم. دبيرکل حزب مردم سالاري تاکيد کرد: ممکن است عده‌اي با انگيزه‌هاي ديگر بخواهند براي جلوگيري از قطع يارانه‌ها به دولت فشار وارد کنند اما دولت خودش هم از اول خواهان قطع پرداخت نقدي يارانه‌ها بود و هميشه مي‌گفت سر ماه که مي‌شود عزا مي‌گيريم. اين نماينده مجلس تصريح کرد: در سال 1389 که در مجلس بودم با بحث يارانه‌ها مخالف بودم و اکنون هم اگر مجلس و دولت به نتيجه قطع پرداخت نقدي يارانه رسيده‌اند، بايد اين کار انجام شود. کواکبيان با اشاره به اين که قطع پرداخت يارانه به معناي گراني نيست، اظهار کرد:قطع يارانه‌ها به نفع مردم است چرا که هرچه نقدينگي افزايش مي‌يابد، تورم نيز افزون مي‌شود. دولت مي‌تواند رفاه را با روش‌هاي ديگر تامين کند و اين امکان‌پذير است. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا با توجه به جبهه‌گيري عليه برجام توسط برخي در مجلس نهم ، همراهي مجلس دهم با دولت مي‌تواند راه را براي بهبود شرايط جامعه هموارتر سازد؟، گفت: بنده يکي از افرادي هستم که از ابتدا با دلواپسان برخورد داشتم و از اول برخلاف دلواپسي آن‌ها، همايش «ما دل‌آراميم» شکل داديم. هنوز هم معتقدم که ما نبايد چندان نگران باشيم. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: نهايت اين است که بگوييم نمي‌خواهيم برجام را اجرا کنيم، درست است که وقت ملت و ملک و ... زياد گرفته شده است اما اگر به اين نتيجه برسيم، چيزي را از دست نداديم اما واقعيت اين است که اين دوستان ما حرفي را مي‌زنند که آن عناصر افراطي درون سيستم حاکمه آمريکا مي‌زنند، حرفي را مي‌زنند که نتانياهو مي‌زند. يک جايي در انتخابات، فردي به من گفت که «مي‌گويند شما ليست انگليسي هستيد»، در پاسخ گفتم که «خوب است به شما بگويند ليست اسرائيلي؟ چرا توهين مي‌کنيد؟ خيلي از شما حرف‌هايي را زديد که نتانياهو زده است». ترامپ گفته بود که اگر رييس‌جمهور شوم، توافق برجام را برمي‌دارم، پاره مي‌کنم؛ مشخص است که اين آرزوي قلبي خودش است؛ خيلي‌ها هم در داخل به صورت افراطي همين خواسته را دارند. کواکبيان تصريح کرد: نمي‌گويم برجام کامل‌ترين است و هيچ نقص و ايرادي ندارد اما در شرايطي که ما داشتيم بهتر از اين نمي‌شد نتيجه گرفت. بالاخره کشور با آن تحريم‌ها و برخوردها به سمتي رفته بود که جاي هيچگونه بحث و گفت‌و‌گويي باقي نمانده و هر روز هم ما را تهديد مي‌کردند که روي ميز و زير ميز گزينه نظامي‌داريم و‌... به هر صورت حداقل الان جرات نمي‌کنند اين حرف‌ها را بزنند. از سوي ديگر نمي‌گوييم که مشکل سوئيفت را نداريم، آمريکايي‌ها بازي درآوردند اما به هر حال با مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل همه تحريم‌ها يک جا لغو شد؛ اين مساله خيلي مهم است، بايد به سمتي برويم که اين امر اجرايي شود؛ حال اگر آن تحريم‌ها مانند شمشير داموکلس بر سرما بود بهتر بود يا برداشته شدن تحريم‌ها؟

غني‌سازي ما بالاخره به رسميت شناخته شد و درحالي که پيش از آن توافق، گويي که کار قاچاق و تخلف مي‌کرديم.

دبيرکل حذب مردم‌سالاري با تاکيد بر ايجاد گشايش در مراودات اقتصادي با کشورهاي اروپايي و انجام مذاکرات، اظهار کرد: به طور کلي بنده نسبت به برجام و شرايط، خوشبين هستم اما نه به اين معنا که نبايد رصد و مراقبت کنيم؛ بايد مواظبت کنيم و اگر طرف‌هاي مقابل خلف وعده کردند ما هم در مقابل برخورد کنيم؛ اگر نخواستند دقيق عمل کنند، برخورد کنيم. من معتقدم برجام دستاوردهاي بسيار زيادي داشته و بايد آن را قدر بدانيم. اين نماينده مردم تهران در مجلس دهم، همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا مجلس دهم مشکلات بيمه خبرنگاران را با توجه به قرار گرفتن حرفه خبرنگاري جزو مشاغل سخت، بررسي خواهد کرد؟ گفت: استرس‌هايي که شب‌ها مطبوعاتي‌ها دارند که هر لحظه خبر برسد، دقيق‌ترين خبر، صحيح‌ترين و جديد‌ترين خبر باشد، بسيار است. بايد سعي کنيم قانون دقيق‌تر اجرا شود. کواکبيان در مورد مسايل مطرح شده نسبت به ورود افراد درجه2 و 3 سياسي به ليست اصلاح طلبان و حاميان دولت و نگراني از ضعيف شدن مجلسدهم، گفت: مگر مجلس اول از ابتدا قوي بود؟ اکنون همه مي‌گويند مجلس اول قوي‌ترين مجلس بوده است. در تهران به خاطر رد صلاحيت‌هاي گسترده ما ناچار بوديم دوستان را در ليست بگنجانيم. بسياري از اين افراد بعدا تاييد صلاحيت شده‌اند. در مرحله اول بالاي 300 فرم تکميل شد، در نهايت 60 نفر منتخب شدند. در هيات رييسه از بين اين افراد 35 نفر انتخاب شدند، 5 نفر از ليست ما، 5 نفر هم از ليست حاميان دولت آمدند. در اين ليست کاري شد که در تاريخ همتا نداشت و بر‌اساس حروف الفبا ليست تنظيم شد و درحالي که من رديف دوم بودم، در جايگاه بيستم قرار گرفتم. ما براي حفظ ائتلاف اين سازو کار را قبول کرده بوديم و چاره‌اي نداشتيم. به نظر مي‌رسد اين افراد از نظر تجربه قانونگذاري، تجربه زيادي نداشته باشند اما افرادي تحصيل کرده و جوان هستند. ما نگراني‌ نداريم. وي همچنين با تاکيد بر اين اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان حامي ‌دولت بايد يک فراکسيون تشکيل دهند، گفت: ما نبايد به دنبال دو فراکسيون براي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان حامي ‌دولت برويم. معتقدم که آقاي لاريجاني آقاي و عارف و همه افرادي که در ليست اصلاح‌طلبان بودند بايد در يک فراکسيون جمع شويم؛ نام آن را نيز مي‌گذاريم فراکسيون اصلاح‌طلبان اعتدالگرا.

بنده به عنوان تنها دبير کل يک حزب سياسي فراگير و يک تشکل سراسري که در مجلس دهم شرکت کردم، بايد بگويم مشکلي ندارد که ما بتوانيم به دنبال تشکيلات و انسجام دقيق باشيم به گونه‌اي که دو فراکسيون را در يک فراکسيون جمع کنيم. برخي از تحليل گران نيز بدون اين که در مجلس باشند تعبير مي‌کنند که خيلي خطرناک است که فلان آقا رييس نشود يا فلاني رئيس بشود. کواکبيان با تاکيد بر اين که ايجاد تغيير در ترکيب هيات رييسه و ترکيب کميسيون‌ها لازم بود، گفت: تغيير براي ما اصل است. بايد ببينيم معيارها چيست. اين روزها خيلي‌ها اصلاح‌طلب مي‌شوند. البته در تهران مردم کاري کردند که حقيقتا بي‌نظير بود و سابقه نداشت، براي اولين بار بود که انتخابات تهران در يک مرحله تمام شد. براي نخستين بار بود که مردم تقريبا به يک ليست کامل راي دادند. حتي در مجلس ششم که، دور دوم انتخابات برگزار شد.براي نخستين بار بود که مشاهده شد مردم مي‌توانند حزبي فکر کنند و ليستي راي دهند. خيلي حرکت خوبي بود لذا من معتقدم که در مرحله اول بايد فراکسيون واحد تشکيل دهيم. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا لاريجاني حاضر مي‌شوند در فراکسيون اصلاح‌طلبان باشد؟، اظهار کرد:اگر راضي نشود بايد فراکسيون جدايي را شکل دهيم که ما اين کار را به مصلحت نمي‌دانيم؛ ضمنا مي‌دانيم که اعتدالگرايان تعداد زيادي نيستند. لذا معتقدم خرد جمعي بايد تصميم گيرد. من با ادامه روال سابق مخالفم اما خرد جمعي بايد تصميم گيرد.

کد مطلب: 56450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *