۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۸

علی آبادی: وزیر ورزش حق عزل روسای فدراسیون‌ها را ندارد

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید می‌کند روالی که در زمان ریاست مهرعلیزاده باب شد تا روسای سازمان و وزیر ورزش بتواند روسای فدراسیون‌ها را برکنار کند، مخالف منشور المپیک و فدراسیون جهانی ورزش است.
محمدعلی‌آبادی در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده در رقابت‌های المپیک لندن گفت: ما معتقدیم کاری که با برنامه و ایده باشد به نتیجه خواهد رسید. به هر حال برنامه‌ریزی را از ۷ سال پیش در ورزش وبا هدف‌های روشن آغاز کردیم، البته در وهله نخست باید نقاط ضعف و قوت و تهدید‌ها در ورزش شناسایی می‌شد. در ‌‌نهایت هم پی بردیم ورزش چند مشکل دارد که باید حل شود و اگر این مشلات حل شود قابلیت توسعه در رده‌های مختلف در سطح قاره‌ای و جهانی را خواهیم داشت. از جمله نقایض این بود سرانه فضای ورزش بنا به کمیت جمعیت کشور بسیار کم بود. به همین دلیل امکان دستیابی به همه استعدادهای ورزشی کم می‌شد. فعایت ما را از این موضوع به عنوان نقطه هدف در دستور کار دادیم و توانستیم فضای ورزش از چهاردهم به یک متر برای هر ایرانی در کشور افزایش دهیم. یعنی ۵ /۲ برابر نسبت به گذشته افزایش یافت.

وی ادامه داد: بعد از آن موضوع منابع مالی و اعتبار بسیار کم بود که باید اصلاح می‌شد. در کنار تمامی این موارد موضوع دیگری مطرح بودو آن اینکه بانوان در ورزش کشور حضور نداشتند و این یک ضعف محسوب می‌شد. ما باید کاری می‌کردیم و ما باید روی مدال‌آوری بانوان در آسیا و المپیک برنامه‌ریزی می‌کردیم تا در ‌‌نهایت تعداد رشته‌های مدال‌آور هم در آسیا و هم در المپیک توسعه دهیم. روی همین مسئله هم با آموزش مربیان لازم کار ‌کردیم.

رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: در ‌‌نهایت هم با اقداماتی که در ورزش صورت گرفت نقطه هدف ما چهارمی در آسیا و همچنین قرار گرفتن در بین ۲۰ کشور اول رنکینگ المپیک بود که خوشبختانه به آنها دست یافتیم. این‌ها همگی هدف‌های می‌ان‌مدت محسوب می‌شدند. در کنار آنها روی بانوان هم کارهای بسیاری انجام دادیم تا آن‌ها نیز برای ورزش کشورمان مدال‌آفرینی کنند. انصافا دولت نهم در ۴ سال اول از نظر اختصاص بودجه به ورزش می‌توان گفت بی‌نظیر و استثنایی بود. با کمک دولت توانستیم به بیشتر اهداف خود در ورزش دست یابیم.

علی‌آبادی تاکید کرد: ما کار خود را همچنان در ورزش ادامه دادیم و برای اینکه دست‌یابی به استعدادهای ورزش کل کشور داشته باشیم المپیک ایرانیان را از داخل روستا‌ها تا مرکز کشور برگزار کردیم و هر دوره که این مسابقات برگزار می‌شد استعدادهای جدیدی کشف می‌شد. در کنار آن کمیته‌هایی را به عنوان کمیته‌ای برای ورزش مدال آور تشکیل دادیم و تحت حمایت همین کمیته‌ها بود که توانستیم در رشته‌هایی مانند دوومیدانی و قایقرانی مدال کسب کنیم و حتی در رشته‌ای مانند جودو موفق باشیم و اثرات دیگر آن را در مسابقات المپیک دیدید.

رییس اسبق سازمان تربیت‌بدنی با اشاره به فعالیت‌های گسترده دستگاه ورزش برای ورزش بانوان اضافه کرد: برای اینکه بانوان در ورزش کشور نقش‌آفرین شوند در زمانی که خود من رییس سازمان تربیت‌بدنی بودم به تمامی فدراسیون‌ها و اداره کل‌های تربیت‌بدنی بخش نامه دادم تا در این زمینه فعالیت‌ گسترده‌ای صورت بگیرد، حتی ۳۰ درصد از بودجه ورزش کشور به ورزش بانوان اختصاص دادیم، نظارت کردیم و همچنین نظرات اهالی ورزش را جویا شدیم. نتیجه تمامی این اقدامات در وهله نخست این شد که در رقابت‌های آسیایی دختران ورزشکار کشورمان ۴ مال گرفتند و نقش بسیار پررنگی در چهارمیمان در آسیا داشتند.

وی گفت: به‌طور نمونه اگر‌‌ همان تک‌مدال طلا و ووشوکار بانوان کشورمان به دست نمی‌آمد ما با۱۹ مدال با کشور قزاقستان از لحاظ مدالی مساوی می‌شدیم و به دلیل اینکه مدال نقره آن‌ها بیشتر بود این کشورعنوان چهارمی را به دست می‌آورد. در سایر رشته‌ها از جمله قایقرانی توانستیم در رشته بانوان در آسیا بهموفقیت‌های دست یافتیم. در المپیک لندن هم ۸ دختر از ایران در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند که یک ششمی به دست‌ آمد که بسیار ارزشمند بود و نشان می‌دهد در رشته بانوان در آینده می‌توانیم حتی در المپیک مدال‌آور باشیم. در حال حاضر در ۴ رشته در المپیک مدال‌آور هستیم. باید آن را به ۱۲ رشته ارتقا بدهیم تا در ‌‌نهایت از یک جایگاه مناسب، بدون تغییر و ثابت برخوردار باشیم.

رییس کمیته ملی المپیک کشورمان با مثبت ارزیابی کردن عملکرد ورزشکاران پارالمپیکی تا به امروز اظهار داشت: ما در رقابت‌های پارالمپیک همیشه خوب کار کرده‌ایم. در این دوره انتظار داشتیم جایگاه به مراتب بهتری نسبت به دوره‌های قبل برسیم تا حالا هم نتایجی که به دست آمده براساس هدف‌گذاری‌ها بوده فقط از یک جودوکار انتظار مدال طلا داشتیم که متاسفانه نشد اما در بقیه رشته‌ها امیدوارکننده ظاهر شدیم. در ‌‌نهایت انتظار داریم ۷-۶ مدال طلا از پارالمپیک لندن به دست بیاوریم.

وی اضافه کرد: وضعیت ورزش جانبازان و معلولین در کشورمان به ایستگاهی رسید که باید مجموعه‌های ورزشی بیشتری برایشان فراهم شود و امکانات به مراتب بیشتری برای آن‌ها فراهم شود. در همین ارتباط و برای توسعه امکانات ورزشی قشر جانباز و معلول و ایجاد شرایطی که این قشر به سمت ورزش کشیده شوند ارگان‌های دیگرسوای دستگاه ورزش به مانند بنیاد شهید، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی (ره) به صورت جدی کار می‌کنند تا هر روز مجموعه‌های بیشتری برای این قشر ساخته و آماده شود. خوشبختانه مجموعه کادر خیلی خوبی هم مسئولیت ورزش جانبازان و معلولین را برعهده دارند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

رییس کمیته ملی المپیک درخصوص برخی حاشیه‌سازی‌ها بعد از المپیک لندن که بیشتر برای کم‌ جلوه‌دادن موفقیت‌های به‌دست آمده در این رقابت‌ها است، اظهار داشت: متاسفانه کشور همیشه شاهد افرادی است که ناآگاهانه و بی‌توجه از موفقیت‌هایی که به دست می‌آید تا دل مردم شاد شود ناراحت می‌شوند و این مسئله غریب نیست. این آرزوی مردم کشورمان بود در ورزش آسیا و جهان در جایگاه خوبی داشته باشیم. با وجود ۷۵ میلیون جمعیت و استعدادهای فراوانی که جوانان کشورمان در ورزش دارند در شأن مردم کشورمان نبود که در آسیا در رده دهمی قرار بگیرند و اهالی ورزش نیز همواره از این مسئله رنج می‌کشیدند. امروز به لطف خدا چه در رقابت‌های آسیایی مدال‌های کسب شده از جمع مدال‌های به دست آمده توسط کشورهای عربی بیشتر بوده و چه در المپیک تعداد مدال‌هایی که کسب کردیم از تمامی کشورهای عربی درغرب آسیا بیشتر بود. این کار بزرگی است که باید بابت آن خدا را شاکر باشیم. از ورزشکاران، مربیان و همچنین جامعه ورزش نیز تشکر کنیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم تا بتوانیم در دوره‌های بعدی در جایگاه بهتری برسیم. در این بین روحیه شکستن عاقلانه نیست.

علی آبادی خاطرنشان کرد: توصیه من به دوستان این است حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهند تا به موفقیت‌های بیشتری برسیم. راهکار نشان دهند تا با وجود جوانان خوبی که داریم فضایی ایجاد شود دوره بعد از المپیک از رده هفدهمی به رده دوازدهمی و حتی رتبه‌های بهتر دست یابیم. بتوانیم در آسیا هم عنوان سومی را هدف‌گذاری کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: این‌ها همگی نیاز دارد تا اصحاب رسانه‌، رادیو و صداوسیما که از آنها تشکر می‌کنم انصافا در رقابت‌های المپیک بسیار خوب کار کردند و با یک رویکرد فنی و حساب‌شده اجازه ندادند فضای منفی روی ورزشکاران و کاروان ایران تاثیر بگذارد، کمک کنند. نباید به حاشیه‌سازان توجهی کرد، در این موج خوشحالی که در بین ۷۵ میلیون ایرانی بابت موفقیت‌های ورزشکاران به دست آمده، بگذارید چند نفری هم که ناراحت هستند در حالت خود بمانند.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین یادآور شد: ‌ما نقد کردن را نهی نمی‌کنیم و افراد صاحب‌نظر بدون هیچ غرض‌ورزی می‌توانند نظرات خود را بیان کنند، اما کم ارزش جلوه دادن موفقیت‌هایی به دست آمده که حاصل زحمات بسیاری از افراد است چه در ورزش چه در حوزه دیگر مانند صنعت و اقتصاد مورد قبول نیست. نقد باید به شکلی باشد که با اجرای آن حرکت رو به جلویی را شاهد باشیم. بحث تعلیق فعالیت‌های برخی از فدراسیون‌های ورزشی از سوی فدراسیون‌های جهانی باعث شده تا حدود زیادی موفقیت‌های ورزشکاران کشورمان در المپیک و پارالمپیک تحت‌الشعاع قرار بگیرد. به تازگی فعالیت‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز از سوی فدراسیون جهانی این رشته مورد تعلیق قرار گرفته است.

علی‌آبادی در همین ارتباط گفت: این موضوع هم از چالش‌های ورزش ما محسوب می‌شود و دلیل بروز چنین موضوعی هم به خاطر این است که در ورزش کشورمان تقسیم‌بندی کار درست انجام شده و اگر این کار هم انجام شده باشد هر بخش کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و در کار دیگری دخالت می‌کند.

وی ادامه داد: ما باید در چارچوب فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک پیش برویم و موضوعاتی مانند انتخابات را در اختیار مجمع فدراسیون‌ها قرار دهیم تا براساس قوانین فدراسیون‌ها زیر نظر کمیته ملی المپیک انتخاباتش را با حضور اعضای مجمع برگزار کند و در ‌‌نهایت وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان عالی‌ترین رتبه ورزش کشور وظیفه حمایتی، نظارتی و مدیریتی خود را انجام دهد. وزارت ورزش و جوانان وظیفه سوال و جواب کردن از فدراسیون‌ها را دارد و باید در این قبیل حوزه‌ها کار بکند اما در خود موضوع ورزش حضور ندارد اما متاسفانه این موضوع در ورزش حضور ندارد و جا نیفتاده است.

علی آبادی درخصوص اختیار وزیر ورزش مبنی بر عزل و نصب روسای فدراسیون‌ها گفت: چنین اختیاری در حدود ۸-۷ سال قبل توسط محسن مهرعلیزاده رییس وقت سازمان تربیت‌بدنی تصویب شد که وزیر ورزش این اختیار را داشته باشد تا روسای فدراسیون‌ها را عزل کند که این مخالف منشور المپیک و فدراسیون جهانی ورزش است و آن به منزله دخالت دولت تلقی می‌شود.

وی متذکر شد: الان هم با توجه به وضعیتی که در برخی از فدراسیون‌های ورزشی کشورمان در ارتباط تغییر روسای آنها به‌وجود آمده کمیته بین‌المللی المپیک IOC دائما با ما مکاتبه می‌کند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن در ورزش شماست؟ ما امیدواریم با صحبت‌هایی که با وزیر ورزش انجام داده‌ایم و مذاکراتی که با IOC و فدراسیون‌های جهانی خواهیم داشت هرچه سریع‌تر مشکلات را برطرف کنیم. عباسی هم تاکید داشت دیگر انتخاباتی نخواهند داشت تا انشاءالله با رایزنی‌هایی که ما انجام می‌دهیم مجددا شرایطی فراهم شود تا آرامش به ورزش کشور برگردد.

علی آبادی همچنین تاکیدکرد: ‌ در همین ارتباط مذاکرات خود را با IOC و فدراسیون‌های جهانی انجام داده‌ایم. مذاکراتی هم با وزیر ورزش صورت گرفته تا در ‌‌نهایت ورزش کشور بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای کار خود را در ورزش کشور پیگیری کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین متذکر شد: همانطور که می‌دانید ما ۲ سال دیگر باید در کره‌جنوبی در مسابقات آسیایی شرکت کنیم و تمامی نیروهای ورزش تا آن زمان با قدرت فقط باید به فکر ارتقای سطح فنی ورزش کشور و ورزشکاران باشند و نباید هیچ بخشی از ورزش به کارهای متفرقه از جمله درگیری‌های با فدراسیون‌های جهانی صرف شود تا در ‌‌نهایت به هدف‌ خود که سومی در آسیاست، برسیم. 

 
 
کد مطلب: 5651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *