۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۶

رعايت اصل حاکميت سوريه شرط اصلي مذاکرات است

وزیر مشاور دولت سوریه درباره آشتی ملی گفت: رعایت اصل حاکمیت ملی سوریه لازمه همکاری دمشق با سازمانهای بین المللی فعال در خصوص ارائه کمکهای بشردوستانه است.
 علی حیدر این مطلب را در گفتگو با خبرنگاران و پس از دیدار با پیتر موریر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ بیان کرد و افزود، در دیدار با موریر و هیات همراه به بررسی مسائل مرتبط به ساز و کارهای ارائه کمکهای انسان دوستانه به شهروندان سوری پرداختیم.
وی افزود: ما در سوریه با سازمان های بین المللی فعال در زمینه ارائه کمکهای بشردوستانه، محتاطانه برخورد می کنیم، زیرا از رویکرد این سازمانها انتقاداتی داریم و معتقدیم که اینگونه سازمانهای بی طرفانه عمل نکرده است و نمی کنند.
علی حیدر با اشاره به تجربه شک برانگیز سازمانهای بین المللی در عراق،
افزود: درصدد نیستم که همان مشکل عراق در سوریه تکرار شود.
این وزیر سوری در ادامه گفت: با این حال برای همکاری با این سازمانها آمادگی مشروط خودمان را اعلام کردیم و از آنها خواستیم تا در خصوص ارائه کمکهای انسانی، همه شهروندان سوریه را که بر اثر حوادث اخیر زیان دیده اند و
نیازمند کمکهای انسانی هستند، درمد نظر بگیرند.
وی افرود: همراهی نهادهای دولتی سوریه با این نهاد بین المللی در زمینه
ارائه کمکهای انسانی به شهروندان سوریه موجب خواهد شد تا کمیته صلیب سرخ، فراتر از توافق صورت گرفته با دولت سوریه عمل نکند.
وزیر مشاور دولت سوریه درباره آشتی ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما
مبنی بر اینکه برخی کشورهای همجوار از جمله ترکیه و اردن ارودگاه های
آوارگان سوری را پوششی برای آموزش افراد مسلح و اعزام آنان به سوریه
قرار داده اند، گفت: ما این مسئله را با هیات کمیته بین المللی صلیب سرخ مطرح نکردیم، بلکه آنها به طور مستقیم با کشورهای ذیربط در میان گذاشته و
از آنها خواستیم تا از ارسال سلاح و تروریستها به سوریه جلوگیری کنند.
علی حیدر همچنین خطاب به شهروندان سوری که به خارج از این کشور پناه بردند، گفت: شرایط بازگشت آبرومندانه و بی خطر آنان به سوریه فراهم شده
و هیچکس در هر سمت و مقامی که باشد، معترض آنها نخواهد بود.
وی همچنین از پرداختن به جزییات نشست گروه های مخالف دولت سوریه که قرار است، ۲۲ شهریور در دمشق برگزار شود، ممانعت کرد و افزود، راهکار برون رفت از بحران سوری، سوری است و به دور از مداخله خارجی تحقق می یابد.
این مقام سوری گفت: بر این باور هستم که تغییرات سیاسی در سوریه باید بسیار آرام ، دمکراتیک و ناشی از رایزنی همه تشکیلات سیاسی و نخبگان جامعه سوریه باشد.
کد مطلب: 5697
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *