۰
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۲
گالوب بررسی کرد؛

کاهش اعتماد مردم آمریکا به رسانه های جمعی

بر اساس جدید ترین نظرسنجی گالوپ، تنها 21 درصد بزرگسالان آمریکایی به اخبار تلویزیون های آمریکایی اعتماد بالایی دارند. گالوپ از سال 1993 اعتماد بزرگسالان آمریکایی به اخبار تلویزیونی را در این کشور کنترل و ثبت می کند.
کاهش اعتماد مردم آمریکا به رسانه های جمعی
به نقل از مهر این نظرسنجی پیش از آخرین گاف مشترک سی ان ان و فاکس نیوز انجام شده است. بی شک اگر این نظرسنجی پس از جدیدترین گاف دو غول رسانه ای آمریکایی انجام می شد، درصد آمریکایی هایی که به اخبار تلویزیون های آمریکایی اعتماد دارند پایین تر از حد اعلام شده، بود.

گالوپ در این مورد می نویسد درصد اعتماد مردم آمریکا به رسانه های آمریکایی پس از این گاف در نظرسنجی های بعدی به شدت کاهش خواهد یافت.

چندی پیش فاکس نیوز و سی ان ان و پس از تایید قانون خدمات درمانی اوباما توسط دیوان عالی آمریکا در یک خبر فوری به اشتباه (و یا شاید به عمد) اعلام کردند که دیوان عالی آمریکا طرح خدمات درمانی اوباما را رد کرده است.

تلویزیون تنها رسانه آمریکایی نیست که مردم آمریکا اعتماد خود را به آن از داده اند. بر اساس نظرسنجی گالوپ اعتماد مردم آمریکا به روزنامه هم به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

زمانی (در اواخر دهه هفتاد میلادی) ۵۱ درصد مردم آمریکا به روزنامه ها اعتماد بالایی داشتند، اما اکنون ۷۵ درصد مردم آمریکا به روزنامه هم اعتماد ندارند.

آمریکای های محافظه کار به صورت سنتی اعتماد کمتری به اخبار روزنامه ها و تلویزیون ها دارند. این اعتماد به رسانه های آمریکایی در میان میانه روها و لیبرال ها بیشتر از محافظه کاران بوده است. اما بر اساس آخرین نظرسنجی گالوپ اعتماد میانه روها و لیبرال ها هم به اخبار رسانه های آمریکایی کاهش یافته است و اکنون اکثریت آمریکایی ها با گرایش های مختلف ایدئولوژیکی و سیاسی اعتماد پایینی به اخبار رسانه های آمریکایی دارند.

در حالی که ۳۴ درصد دموکراتها به رسانه های آمریکایی اعتماد دارند این درصد برای جمهوریخواهان و مستقل ها تنها ۱۷ درصد است و ۸۳ درصد این قشر از جامعه آمریکا به این نهاد اعتماد ندارند.

گالوپ در مورد نظرسنجی خود می نویسد ذهنیت منفی که مردم آمریکا نسبت به رسانه های آمریکا دارند بازتاب دهنده گستره وسیع تری از دید منفی به رسانه است.

بر اساس آمار، این ذهنیت منفی و عدم اعتماد نسبت به رسانه های آمریکایی در بین مردم آمریکا، در طول زمان به نحو معناداری افزایش یافته است.

اعتماد مردم به نهاد های مدنی در آمریکا به شدت کاهش یافته

در مجموع اعتماد مردم آمریکا به نهاد های سیاسی، اجتماعی، مدنی، و اقتصادی سیری نزولی داشته است. می توان گفت این سیر نزولی اعتماد مردم آمریکا نسبت به نهاد های سیاسی، اجتماعی، مدنی، و اقتصادی بسیار عمیق است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲، ۸۷ درصد آمریکایی ها به کنگره اعتماد نداشته اند.

در حالی که اعتماد مردم آمریکا به نهاد های مدنی کاهش یافته است، اعتقاد آمریکایی ها به مسیری که آمریکا در آن در حال حرکت است، نیز کاهش یافته است و بسیاری از آمریکایی ها بر این باورند که آمریکا در مسیری اشتباه در حال حرکت است.

همچنین در حالی که در روپرت مرداک، غول رسانه ای آمریکا و صاحب شبکه خبری فاکس نیوز در سال ۲۰۰۱ در ادعایی ثقیل گفته بود: "من، از همه می خواهم تا اگر می توانند، یک مورد جانبداری را در شبکه خبری فاکس نیوز به من نشان بدهند." به نظر می رسد جامعه آمریکا متوجه، تعصب، جانبداری، و تحریف رسانه ای در آمریکا هست. با این وجود که رسانه ی آزاد یکی از ستون های اصلی دموکراسی است، بر اساس آمار مردم در آمریکا اعتماد چندانی به این ستون ندارند. این عدم اعتماد می تواند نشان دهنده نقص در یکی از اصلی ترین پایه های دموکراسی در یکی از مهدهای کنونی دموکراسی باشد.

رسانه های آمریکا: روایت ما "کل واقعیت" است

رسانه در آمریکا همواره تلاش کرده است تا پیشخوان خبری خود را به عنوان "کل واقعیت" به مخاطب آمریکایی خود ارائه کند و این گونه بنماید که روایتش معتبرترین روایت رسانه ای است. می توان گفت پس از حضور جدی تلویزیون در میان جامعه آمریکا (پس از جنگ دوم جهانی) صنعت رسانه در این امر بسیار موفق بوده است، اما از اوایل قرن بیست و یکم و ظهور رسانه های جدیدتر مردم آمریکا کل واقعیت را تنها در قاب جعبه جادویی و اخبار شبانگاهی ای بی سی، سی بی اس، ان بی سی، فاکس نیوز، یا سی ان ان نمی بینند. در حالی که آمار نشان دهنده سقوط شدید اعتماد مردم امریکا به رسانه های این کشور است با این وجود باز هم رسانه های آمریکایی مخاطب خود را منفعل می پندارد و خروجی رسانه در آمریکا هنوز آلوده به جانبداری و تحریف است.

کد مطلب: 61
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *