۰
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶

گزارش حقوق بشری ایران در ژنو

مصطفی کواکبیان رئیس هیات مجلس شورای اسلامی‌در نشست اتحادیه بین‌المجالس در سخنان دیروز خود در یکصد و سی و پنجمین نشست این اتحادیه با اشاره به نقض سیستماتیک حقوق بشر در دنیای کنونی، تصریح کرد که این وضعیت ناشی از برخوردهای دوگانه قدرتهای جهانی با موضوع حقوق بشر است .
مصطفی کواکبیان رئیس هیات مجلس شورای اسلامی‌در نشست اتحادیه بین‌المجالس در سخنان دیروز خود در یکصد و سی و پنجمین نشست این اتحادیه با اشاره به نقض سیستماتیک حقوق بشر در دنیای کنونی، تصریح کرد که این وضعیت ناشی از برخوردهای دوگانه قدرتهای جهانی با موضوع حقوق بشر است .
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مشروح سخنان نماینده تهران در مجلس و رئیس هیات مجلس شورای اسلامی‌در نشست اتحادیه بین‌المجالس به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی سیدنا و نبینا و آله الطاهرین و صحبه‌المنتجبین .
رئیس محترم، روسای محترم مجالس، همکاران گرامی، خانم‌ها و آقایان
از اینکه فرصت حضور در جمع همکاران محترم از کشورهای مختلف و شرکت در این نشست مهم را در شرایط حساس جاری یافته ام، مفتخرم. اختصاص شعار و عنوان اصلی اجلاس به موضوع «نقش مجالس در پیشگیری از نقض حقوق بشر بعنوان پیش درآمد بروز مناقشات» بسیار مناسب و متناسب با شرایط جاری در عرصه جهانی بویژه تحولات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.
علی‌رغم پیشرفتهای زیادی که در عرصه تدوین مقررات حقوق بین‌الملل، حقوق بشردوستانه و حقوق بشر برای تنظیم مراودات و مناسبات میان کشورها، تقویت صلح و امنیت بین‌المللی و حفاظت و احترام به کرامت انسانی حاصل شده است، شاهد نادیده گرفتن و نقض گسترده و مستمر این مقررات و اصول اساسی ذیربط در نقاط مختلف جهان هستیم. متاسفانه در موارد متعدد این نقض‌ها منجر به جرایم شدید شده است به نحوی که مصداق بارز جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، نسل کشی و پاکسازی قومی‌در نقاط مختلف جهان است. بنابر این شاهد تضعیف ساختارهای سیاسی- اجتماعی کشورها، گسترش نا امنی و بی ثباتی، گسترش فقر و بی عدالتی، هدر رفتن سرمایه‌های مادی و انسانی و از دست رفتن فرصتها و امکانات ملتها هستیم. به همین خاطر و در نتیجه این وضعیت، حقوق بشر بصورت سیستماتیک در تمامی‌جنبه‌ها و اشکال آن شدیدا نقض می‌شود. از یک طرف بسیاری از این چالشها و بحرانها با نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق اساسی ملتها و اشخاص شکل گرفته و ادامه می‌یابد و از طرف دیگر بروز و استمرار این وضعیت باعث نقض گسترده، مستمر و سیستماتیک حقوق بشر می‌گردد. به عبارت دیگر نقض شدید حقوق بشر موجب تداوم چالشها و بحران‌ها می‌شود و استمرار بحرانها زمینه‌ساز نقض حقوق بشر است. بنابر این باید برای این سیکل معیوب چاره‌جویی کرد.
همکاران گرامی،
نمونه بارز و عینی نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر را در شرایط فعلی می‌توان در بحرانهای جاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یعنی در فلسطین، سوریه، یمن، لیبی و بحرین مشاهده کرد. ملت مظلوم فلسطین بیش از 70 سال است که از کلیه حقوق مسلم واساسی خود یعنی حق داشتن سرنوشت، سرزمین، حاکمیت و کشور و همچنین زندگی در صلح و آرامش و برخورداری از امکانات اولیه یک زندگی معمول در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و رفاهی محروم است.
تصور اینکه یک ملت بیش از 7 دهه تحت اشغال، تجاوز، حملات مستمر نظامی، ترور، محاصره، کشتار، آوارگی و بی خانمانی و محرومیت آن هم در مقطع زمانی که ادعای دفاع از حقوق بشر از جانب بسیاری بویژه قدرتهای بزرگ سربه فلک کشیده سخت می‌باشد. بی تردید رژیم صهیونیستی بدون حمایت گسترده برخی قدرتها بویژه آمریکا امکان انجام این جنایات را نداشت. این درحالی است که این قدرتها در داخل کشورهای خود با تبعیض نژادی و نقض گسترده حقوق بشر درگیرهستند اما وقیحانه اقدام به ایراد اتهام علیه دیگران می‌کنند و به بهانه دفاع از حقوق بشر و گسترش دموکراسی جنایات عدیده‌ای را در اقصی‌نقاط جهان مرتکب شده و می‌شوند.
استفاده ابزاری و برخورد دو گانه این قدرتها با مقوله حقوق بشر برای اهداف شوم سیاسی و تنگ نظرانه مهمترین ضربه به مفاهیم والای حقوق بشری است که قطعا نه تنها کمکی به بهبود وضعیت حقوق بشر در عرصه جهانی نمی‌کند بلکه باعث تشدید اوضاع می‌شود.
آقای رییس، بحران سوریه که در همان مراحل ابتدایی امکان حل و فصل از طریق گفتگو میان طرفهای مختلف سوری داشت، با دخالت برخی قدرتها و کشورهای منطقه و حمایت صریح و آشکار آنان از گروه‌های افراطی و تروریستی منجر به یک فاجعه انسانی در سوریه شد که تبعات و پیامدهای مخرب انسانی و امنیتی آن نه تنها منطقه، بلکه نقاط مختلف جهان را متاثر نمود. البته واقعیت این است که ریشه اصلی شکل گیری القاعده، جبهه النصره، داعش و گروههای مشابه را نباید صرفا به تحولات جاری در سوریه و عراق مرتبط دانست. ریشه آن به ترویج تفکر افراطی‌گرایی توسط برخی کشورها در اقصی نقاط مختلف جهان باز می‌گردد.
جمهوری اسلامی‌ایران مفتخر است از همان ابتدای ظهور این گروهها در منطقه از کشورهای خط مقدم مبارزه با این گروهها حمایت کرد. همچنین با شناخت عمیق از پیامدهای مخرب گسترش فعالیت این گروهها برای صلح و امنیت بین‌المللی، ایده جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را در مجمع عمومی‌در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد که با استقبال کشورهای عضو سازمان ملل مواجه شد.
جناب آقای رئیس،
در شرایط حساس جاری مجالس کشورها مسئولیت ویژه‌ای در زمینه حفاظت از حقوق بشر، کرامت انسانی و جلوگیری از نقض مقررات حقوق بشر بر عهده دارند. مجالس کشورها در سطح ملی می‌توانند با تصویب مقررات و قوانین صریح و روشن و نظارت دقیق و مستمر بر اجرای آنها نقش موثری در این زمینه ایفا کنند. تعامل مستمر نمایندگان مجالس کشورها بایکدیگر ظرفیت بالایی در حل و فصل چالشها و بحرانهای جاری در عرصه جهانی دارد. شعار اصلی نشست جاری اتحادیه بین‌المجالس موید نقش کلیدی مجالس و این اتحادیه در عرصه حل و فصل چالشهای جاری، جلوگیری از نقض حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی است.
اینجانب به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌که مبتنی برمکتب انسان ساز و حیات بخش و مدافع راستین حقوق بشر یعنی اسلام ناب محمدی (ص) است آمادگی خویش را برای همکاری فعال و سازنده با همکاران خود بصورت دوجانبه و چندجانبه برای تحقق اهداف متعالی حفاظت از حقوق بشر و کرامت انسانی اعلام می‌نمایم.
کد مطلب: 62565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *