۰
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰

کواکبیان: دانشجویان مرجع فکری مردم باشند

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان این‌که آرامش و امنیت را برای دانشجویان می‌خواهیم، اما نه امنیت گورستانی، تأکید کرد: آرامش باید توأم با هوشیاری، آگاهی و بصیرت و توجه به امور جامعه باشد، چون مردم این قشر را مرجع فکری خود می‌دانند و باید از مردم جلوتر باشند و خدا نکند روزی را شاهد باشیم که مردم از دانشگاهیان ما جلوتر باشند.
کواکبیان:  دانشجویان مرجع فکری مردم باشند
منطقه ایلام، «مصطفی کواکبیان» در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام، اظهار کرد: امشب به اعتبار پرپرشدن سه شهید گلگون‌کفن در سال ۱۳۳۲، گردهم آمده‌ایم و از اینکه این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان که بعد از چند سال تعطیلی دور تازه فعالیت خود را شروع کرده، ترتیب داده‌شده است بسیار خرسندم.

وی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی تصریح کرد: حماسه عاشورا و قیام کربلا یک حرکت اصلاح‌طلبانه به معنای واقعی کلمه بود چون یزید اسلام را وارونه جلوه می‌داد و خود را خلیفه رسول خدا جا زده بود و وقتی امام حسین(ع)، حج را نیمه‌کاره رها کرد و در مقابل کسانی که او را از آغاز این حرکت منع کردند فرمود این حرکت نه به خاطر هوی و هوس بلکه به خاطر اصلاح امت جدم حضرت رسول اکرم است؛ بنابراین همه‌ی ما باید به تأسی از آن امام بزرگ در حد خود به دنبال اصلاح جامعه و حرکت اصلاح‌طلبانه باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: هم‌اکنون ۱ میلیون نفر از سراسر ایران عازم کربلا می‌شوند و ۱۲ میلیون نفر قرار است در راهپیمایی روز اربعین شرکت کنند که نشانه عظمت اصلاح‌طلبانه امام حسین(ع) است و باید الآن تأمل کرد که کاخ‌های بنی‌امیه و برج یزید کجاست؟ کجاست آن تجمع خدم‌وحشم و سفرای یزید که آن جنایت‌کار می‌خواست حضرت زینب را در مقابل آنان تحقیر کند و انتظار داشت آن شیرزن کربلا جزع‌وفزع کند، اما آن جمله تاریخی که «ما رایت‌ الا جمیلا» را گفت و ننگ را بر پیکره کاخ‌نشینان یزید برای همیشه ماندگار کرد و کجاست صدام که با دسیسه دیگر کشورها ما را وارد جنگی ۸ ساله کرد؟

این استاد دانشگاه بر ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاهیان و حوزویان در عرصه‌های مختلف سیاسی تأکید و تصریح کرد: امام همواره با این تفکر قبل از انقلاب که می‌گفت سیاست مخصوص دانشگاهیان است و حوزویان باید دنبال تحصیل باشند مخالفت می‌کرد و رهبری هم بارها تأکید کرده‌اند که «خدا لعنت کند دست‌هایی که نمی‌گذارند دانشگاه‌های ما سیاسی باشند»؛ بنابراین باید در عرصه تعیین سرنوشت و اصلاح امور نابسامان جامعه فعال باشید.

کواکبیان با بیان اینکه آرامش و امنیت را برای دانشجویان می‌خواهیم اما نه امنیت گورستانی، تأکید کرد: آرامش باید توأم با هوشیاری، آگاهی و بصیرت و توجه به امور جامعه باشد چون مردم این قشر را مرجع فکری خود می‌دانند و باید از مردم جلوتر باشند و خدا نکند روزی را شاهد باشیم که مردم از دانشگاهیان ما جلوتر باشند و دانشجویان فقط سرشان به جزوه‌خوانی گرم باشد و نسبت به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بی‌تفاوت باشند.

کواکبیان با ابراز خرسندی مجدد از آغاز به کار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام پس از چند سال تعطیلی از دانشجویان خواست نسبت به انتخابات سطح جامعه در آینده هم بی‌تفاوت نباشند چراکه خیلی‌ها مشتاق بی‌تفاوتی دانشجویان به‌عنوان قشر فرهیخته جامعه هستند.

وی در ادامه عملکرد دولت یازدهم در عرصه‌های امنیت، سلامت و دیپلماسی را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: متأسفانه در گذشته به دلیل ده‌ها مسئله تحریم‌های اقتصادی بر ما تحمیل شده و معتقدیم تنها با رفع این تحریم‌ها وضعیت یک‌شبه هم گلستان نمی‌شود چون یکی از راه‌های شکوفایی اقتصادی رفع تحریم‌ها است. واقعیتی که متأسفانه رییس دولت قبلی آن را ورق‌پاره می‌نامید اما بعداً متوجه شدند که این طوری هم نیست و تحریم‌ها واقعاً اثر داشته‌اند که دیگر دیر بود. اما امیدواریم با تکیه‌بر خودمان که اساس اقتصاد مقاومتی است شاهد گشایش اقتصادی در سطح جامعه باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ابراز امیدواری کرد: دانشگاه‌های ما با امید و نشاط و شادابی پیش روند و با رعایت همه ضوابط قانونی دانشجوی ما بتواند حرف خود را بدون لکنت زبان بزند.

به گزارش ایسنا در ادامه سوالات دانشجویان طرح شد و کواکبیان به آن‌ها پاسخ داد.

اولین سؤال درباره مواضع علی مطهری بود و اینکه چرا اصلاح‌طلبان منفعل هستند؟ که کواکبیان در پاسخ گفت: مواضع علی مطهری در دفاع از دولت نیست، اما در جریانات مختلف مواضع شجاعانه و قابل تحسینی دارند اما به نظر من اصلاح‌طلبان منفعل نیستند و این مجلس هم باید خانه‌تکانی شود چون اکثریت مجلس ۱۲ سال است که جا خوش کرده‌اند و مقداری هم باید استراحت کنند و بین مردم بروند تا ببینند اوضاع جامعه چطور است.

در ادامه سوالی با این عنوان مطرح شد که چرا شما در برنامه‌ی دیروز، امروز، فردا با شعار مرگ بر آمریکا مخالفت کرده‌اید؟ که کواکبیان در پاسخ گفت: این طور نیست، نه تنها یک بار، بلکه چندین بار هم مرگ بر آمریکا؛ اما در عین حال هم باید برای برقراری رابطه با آمریکا برنامه‌ریزی کرد. مثلاً روسیه هم با آمریکا مشکلات فراوانی دارد اما رابطه دارند. معتقدم اگر پرونده هسته‌ای هم حل شود آمریکا بساط دیگری درست می‌کند؛ اما باید برنامه‌ریزی کرد تا با بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت با تمام دنیا به‌جز رژیم صهیونیستی که نامشروع است رابطه داشت؛ بنابراین به این شعار پایبندیم چون اساس انقلاب ماست.

وی تأکید کرد: امروز چهار موضع در این زمینه وجود دارد که اولی می‌گوید بدون هیچ قید و شرطی باید این رابطه را داشت که اشتباه است، چون اگر این طور بود اصلاً انقلاب نمی‌کردیم، موضع دوم که دولت نهم و دهم نماینده آن بود اصلاً به این موضوع اعتقادی نداشت هر چند این اواخر نامه‌هایی را ردوبدل کردند، دیدگاه سوم که این راه از طریق مذاکرات دنبال می‌شود و دیدگاه دولت کنونی است اما دیدگاه چهارم که بنده به آن معتقدم این است که در وزارت امور خارجه باکسی جداگانه برای موضوع داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم و البته این‌که می‌گویم رابطه درعین‌حال معتقدیم که نمی‌خواهیم خیلی هم پسرخاله شویم اما هیچ منع شرعی و اخلاقی برای رابطه با جهان به‌استثنای رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

سؤال بعدی دانشجویان از کواکبیان درباره‌ی دلواپسان بود که در جواب آن گفت: این عزیزان باید پیش‌ازاین هم با مشاهده پرونده‌های اقتصادی دلواپس می‌شدند، اما خوشبختانه دفاع رهبری از تیم مذاکره‌کننده آن‌ها را به عقب راند، درهرصورت به دنبال سؤال از وزیر امور خارجه هستند درحالی‌که زمانی اگر اصلاح‌طلبان درباره مذاکرات سؤالی داشتند آن را خط قرمز معرفی می‌کردند.

وی درباره قیمت نفت و تحرک کشورهای اسلامی هم گفت: جنایات عربستان با توطئه آمریکا در پایین آمدن قیمت نفت خیانت است و ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی ترفند جدید آنهاست و عربستان در جریان مذاکرات نقش اسرائیل را بازی کرد و حرف آن‌ها را زد.

سؤال دیگر دانشجویان درباره رد صلاحیت‌های احتمالی در انتخابات مجلس آینده بود که کواکبیان در پاسخ آن گفت: معتقدم با پروبال دادن به یک جناح خاص کشور رشد نمی‌کند و باید عرصه را برای همه تفکرات فراهم کرد، اما معتقدم دیگر با شیوه رد صلاحیت مجلس هفتم در مجلس دهم مواجه نخواهیم بود. نکته‌ای که باید توجه داشت اینکه شورای نگهبان تنها ۱۲ نفر عضو اصلی نیستند بلکه نزدیک ۳ هزار نفر در سراسر کشور را شامل می‌شوند. اما انتظار ما از صداوسیما این است که این جمله‌ی حکیمانه مقام معظم رهبری که رأی مردم حق‌الناس است» را تبیین کنند و بگویند که مقدمات آن هم جزء این حق و پروسه محسوب می‌شود. امیدواریم شورای نگهبان با نصب‌العین قرار دادن این جمله کارگشا انتخاباتی بدون حاشیه را رقم بزنند و این از راه رعایت مر قانون میسر است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شعار خود را دولت اخلاق قراردادید؟ آیا مشکل ما نبودن اخلاق است؟ گفت: ما معتقدیم در نظام مردم‌سالاری دینی باید پیشرفت‌های مادی همزمان با رشد فضائل اخلاقی در جامعه باشد و باید در کنار تأمین معیشت اخلاق اجتماع را بالا ببریم. خدا نکند در هر دو مورد مشکل داشته باشیم. امروز آمار نشان می‌دهد هر ساعت ۱۷ طلاق داریم، چه اتفاقی افتاده؟ چرا کارتن‌خوابی؟ چرا دختران فراری؟ چرا زنان خیابانی؟ چرا کاهش سن اعتیاد؟ البته دلیل دیگر آن‌هم بداخلاقی‌هایی بود که در دولت‌های نهم و دهم دیدیم که ضربه زد.

کواکبیان در پاسخ به سؤالی درباره جدیدترین اظهارنظر مصباح یزدی گفت: من این نظر را نخوانده‌ام، اما نمی‌دانم برخی‌ها کجا را نشانه گرفته‌اند. من معتقدم هر حرکتی که باعث جدایی مردم از رهبری شود غیرمنطقی است و بهتر است ایشان به فلسفه اسلامی بپردازند. شأن ایشان از جبه پایداری بالاتر است و در انتخابات ریاست جمهوری هم میزان اقبال مردم از این تفکر را دیدیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این سؤال که آیا شما از مردودین فتنه هستید؟ گفت: بنده مواضع خودم را ۲ روز بعد از انتخابات در شبکه خبر گفته‌ام و همچنان معتقدم در انتخابات تا بخواهی تخلف شد، تقلب نشد، اما کارهایی مانند توزیع سهام عدالت در ایام انتخابات کار درستی نبود. تلاش من در جهت رفع مشکلات بوده است و امروز باید شورای عالی امنیت ملی هم در جهت رفع حصر تلاش کند تا مشکلات هر چه زودتر حل شود.

کواکبیان در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل احزاب کردی و تدریس زبان کردی در مدارس و دانشگاه‌ها پاسخ داد: این فعالیت‌ها منع قانونی ندارند.

وی درباره این‌که آیا وزارت‌خانه‌ای در دولت تدبیر و امید به شما پیشنهاد شد؟ گفت: دوستی من و دکتر روحانی به زمان تبلیغات ایشان برای نمایندگی مجلس اول شورای اسلامی در سمنان برمی‌گردد، اما اصلاً به دنبال این مسائل نبوده‌ام.

وی درباره خط فکری خود و تفاوت آن با مرحوم مهدوی‌کنی گفت: من ایشان را دوست داشتم و ارتباط عاطفی بین ما بود، اما خط فکری و سلیقه‌ها فرق می‌کرد که وقتی موضوع را با ایشان در میان گذاشتم استقبال کردند. واقعاً مشی اعتدالی ایشان آموزنده بود.

کواکبیان در پاسخ به سؤالی در مورد دوره‌ی ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی هم گفت: خاتمی بهتر می‌توانست کار کند، چون اجزای حکومت با هم هماهنگ بودند اما بیشتر درگیر امور جاری بودند و کادرسازی نکردند که نتیجه‌اش شد احمدی‌نژاد.

وی درباره سؤالی با موضوع دیدگاه رهبری نسبت به مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بین نبودن ایشان در این زمینه گفت: اساس مذاکره بر بی‌اعتمادی است و با حالت بدبینی باید نگاه برد- برد داشته باشیم.

وی سپس به ماجرای صلح حدیبیه اشاره و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص)۸ بار مذاکره کرد و برخی شرایط را هم را پذیرفت چون می‌دانست نتیجه‌ی این مذاکرات فتح مبین است.

کواکبیان در پاسخ به سؤالی در مورد فتنه گفت: اصلاح‌طلبی مساوی فتنه‌گری نیست، همه دوستدار نظام هستند و در آن زمان کارهای غیرقانونی از هر دو طرف دعوا سر زد مانند جشن پیروزی طرفداران رییس‌جمهور منتخب. آنچه مهم است اینکه امروز باید در فضایی همدلانه برای اعتلای ایران عزیز کارکنیم.
منبع:ایسنا
کد مطلب: 43400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *