۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۸

انتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه به شهر علویان

‌منابع دیپلماتیک در لندن اعلام کردند که دلیل اصلی موضع‌گیری شدید اللحن باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و مسئولان اروپایی علیه اسد بر سر جابه‌جایی احتمالی سلاح‌های شیمیایی در این کشور رسیدن گزارشی به آنها مبنی بر خروج مواد شیمیایی از انباری در دمشق به جایی نامعلوم بود.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از القدس العربی این گزارش سبب شد تا آنها نسبت به انتقال این مواد به خارج از سوریه از جمله لبنان یا رسیدن آن به دست جریان‌های تندرو در درون سوریه نگران شوند. اما پس از آن که مشخص شد که این مواد به مکانی امن‌تر در سوریه انتقال یافته است، تا اندازه‌ای غربی‌ها نفس راحت کشیدند و از شدت لحن خود علیه اسد کاستند.

روزنامه الرای کویت به نقل از یک منبع آگاه در درون سوریه که نخواست نامش فاش شود، همچنین نوشت، سی انبار سلاح شیمیایی در سوریه وجود دارد که از چند ماه پیش کار انتقال آنها از دمشق به بندر ساحلی طرطوس آغاز شد. این جابه‌جایی باعث شد تا نگرانی‌های امریکایی‌ها، اروپایی‌ها و کشورهای منطقه کاهش یابد و از اتخاذ مواضع سخت علیه نظام سوریه خودداری کنند.

به گفته این منبع آگاه دلیل انتخاب طرطوس نه جای دیگر توسط مقام‌های دولت سوریه این است که با این کار نظام اسد تقویت خواهد شد چرا که طرطوس شهری با اکثریت علوی است و پایگاه نظامی روس‌ها است و این مساله باعث افزایش حمایت‌های داخلی و خارجی از نظام اسد می‌شود. این منبع همچنین تاکید کرد، این مساله باعث تقویت جایگاه علوی‌های سوریه نیز خواهد شد.

روزنامه الرای همچنین می‌نویسد که کشورهای بزرگ غربی آماده‌اند در صورتی که این مواد از کنترل دولت مرکزی سوریه خارج شود سریعا وارد عمل شده و نظارت بر آنها را در اختیار بگیرند، آنها برای این کار ۱۰ هزار نیروی تازه‌نفس را نیز آماده کرده‌اند اما در وضعیت فعلی نیازی به انجام آن نمی‌بینند به ویژه که شاهد هستند که این مواد به منطقه امنی منتقل شده که روس‌ها نیز بر آن منطقه نظارت دارند. نگاه روسیه و غرب بر سر سلاح‌های شیمیایی موجود در سوریه از معدود مواردی است که به یکدیگر نزدیک است.
کد مطلب: 6281
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *