۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۵
عبدالباری عطوان:

سلاح شیمیایی در سوریه بهانه است

نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب تاکید کرد که آمریکا وهم پیمانانش قصد دارند از موضوع سلاح شیمیایی سوریه و خطر استفاده نظام از آن یا افتادن آن به دست گروه های تندرو، به عنوان بهانه ای برای توجیه هرگونه دخالت نظامی مستقیم یا غیرمستقیم، بهره برداری کنند.
عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: با آرام شدن نسبی اوضاع مصر، بحران سوریه بعد از چند هفته بار دیگر در صدر خبرهای مهم قرار گرفت.
در این مقاله آمده است: رسانه های انگلیسی و آمریکایی تاکید دارند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سی آی ای) دستور داده است عملا در سوریه دخالت کنند و در حال حاضر نیروهای ویژه انگلیسی، آمریکایی و حتی اسرائیلی، به بهانه جستجوی سلاح های شیمیایی در سوریه فعالیت می کنند.
عبدالباری عطوان افزود: این اقدامات نشان می دهد که تمایل آشکاری برای پایان دادن به این وضع به نفع مخالفان مسلح وجود دارد، اما اکنون این سوال مطرح می شود که شانس موفقیت این راهکار چقدر است و طرف های حامی نظام سوریه مانند روسیه، چین، ایران و حزب الله چه موضعی اتخاذ می کنند. آیا نظاره گر خواهند بود و اجازه خواهند داد این نظام فروبپاشد؟
وی گفت: واضح است که آمریکا و هم پیمانانش قصد دارند از موضوع سلاح شیمیایی سوریه و خطر استفاده نظام از آن یا افتادن آن به دست گروه های تندرو به عنوان بهانه یا پوششی برای توجیه هرگونه دخالت نظامی مستقیم یا غیرمستقیم خودشان بهره برداری کنند و این از تبلیغات گسترده رسانه ای درباره این موضوع و مبالغه در ارزیابی خطر این سلاح مشخص است که یادآور اقدام مشابه در رابطه با سلاح کشتار جمعی عراق است.
این مقاله افزود: دخالت نظامی آمریکا - صرف نظر از این که به شکست یا پیروزی منجر شود - نوعی هرج و مرج در کشور به وجود خواهد آورد که ممکن است سال های زیادی به طول انجامد؛ دقیقا همانند حوادثی که در عراق و افغانستان به علت فروپاشی برخی نهادهای کشور و فعالیت بیش از ۴۰۰ گروه نظامی که کنترل آنها دشوار است، رخ داد
کد مطلب: 16205
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *