۰
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۸
آغاز نشست چهار جانبه درباره سوريه ؛

اسد: اگر مردم مرا نخواهند كنار مي‌روم

خبرنگار الجزيره در قاهره اعلام كرد كه مسئولان ارشد وزارتخانه‌هاي خارجه مصر، تركيه، عربستان و ايران در قاهره با هدف بررسي بحران سوريه در ميان ابراز ترديد آمريكا نسبت به نتيجه بخش بودن اين نشست دور هم جمع شدند.
 به نقل از سايت شبكه الجزيره، سخنگوي وزارت خارجه مصر اعلام كرد كه اين نشست در راستاي اجراي طرحي است كه محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر اعلام كرده و هدف از آن كمك به ماموريت اخضر الابراهيمي، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه است.

اين سخنگو عنوان داشت كه هيات مصري در راستاي تحقق توافق در زمينه چندين مساله اصلي كه مهمترين آن توقف فوري خشونت‌ها و كشتار مردم، حفظ وحدت سوريه و تماميت ارضي آن، مخالفت با دخالت نظامي خارجي در اين كشور، لزوم از سرگيري روند سياسي با مشاركت گروه‌هاي مختلف سوري با هدف دستيابي به يك نظام سياسي دموكرات و چند حزبي است، تلاش خواهد كرد.

محمد كامل،‌ وزير خارجه مصر نيز به نوبه خود گفت: اين نشست كه در سطح نمايندگان وزيران خارجه برگزار شد مقدمه‌اي است براي ديداري كه قرار است ظرف چند روز آينده بين وزيران خارجه چهار كشور برگزار شود.

اين در حالي است كه وزارت خارجه آمريكا نسبت به فايده اين نشست چهار جانبه ابراز ترديد كرده است.

ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ادعا كرد كه واشنگتن تصور نمي‌كند كه ايران بتواند نقش مثبت و كمك كننده‌اي در سوريه ايفا كند!

پيش از اين نشست محمد مرسي با اخضر الابراهيمي نشستي داشت كه بعد از آن در كنفرانس خبري اعلام كرد: سوريه در خطر است و بايد در راستاي حل مشكلات ملت سوريه تلاش كرد و نبايد منتظر معجزه در اين زمينه بود.

الابراهيمي نيز كه ماموريت خود را دشوار توصيف كرد، گفت: ظرف چند روز آينده به سوريه سفر خواهم كرد.

وي ابراز اميدواري كرد كه با بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه نشست مثبتي داشته باشد.

در اين راستا ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه اظهار كرد: بشار اسد اعلام كرده است كه اگر سوري‌ها رئيس جمهوري ديگري را انتخاب كنند آماده است كه از اين پست كناره گيري كند.

بوگدانف تصريح كرد: اسد به من اين مساله را ابلاغ كرده است. اما من نمي‌دانم وي تا چه حد در اين مساله صادق است، اما اسد به من گفته است اگر مردم آن را نخواهند و رهبر ديگري را در انتخابات تعيين كنند كناره گيري خواهد كرد.

بوگدانف كه ديدارهايي را در فرانسه با گروه‌هاي مخالف سوري و مسئولان فرانسوي داشته پيشنهاد داد كه يك كنفرانس بين‌المللي در سوريه با هدف حل مساله سوريه با مشاركت تمامي گروه‌ها برگزار كند و تمام گروه‌هاي مربوطه بر اساس توافقنامه ژنو در آن شركت كنند.

اين مسئول روسي خاطرنشان كرد: مهمترين مساله از سرگيري روند سياسي در سوريه در سريع‌ترين زمان ممكن است. البته اين كنفرانس بايد پيش از اين برگزار مي‌شد.

وي افزود: نظام سوريه همچنان محكم و مقاوم است.


بوگدانف
معاون وزير خارجه روسيه در گفت‌وگو با شبكه العربيه مخالفت خود را با تغيير نظام سوريه قبل از آغاز مرحله انتقالي در اين كشور اعلام كرد.

وي خاطرنشان كرد: روسيه همچنان مخالف دخالت خارجي در سوريه است و راه حل بحران اين كشور را مذاكرات ملي مي‌داند.

بوگدانف گفت: ما هرگز در درگيري‌هاي داخلي شركت نكرده و از هيچ گروهي عليه گروه ديگر حمايت نخواهيم كرد.

وي وجود كارشناسان نظامي روس در سوريه را رد كرد و گفت: همكاري نظامي با سوريه در مرحله كنوني محدود است.

معاون وزير امور خارجه روسيه افزود: من به مدت ۱۰ سال در سوريه كار كردم و زماني را به خاطر مي‌آورم كه شوروي در اين كشور هزاران كارشناس نظامي داشت اما اكنون تقريبا يك كارشناس نظامي نيز در سوريه نيست. همه اين كشور را ترك كرده‌اند.

بوگدانف درباره اين مساله گفت: به علت شرايط سخت و دشوار سوريه تقريبا تمامي شركت‌هاي فعال در زمينه همكاري نظامي تكنولوژيكي سطح همكاري خود را با سوريه بسيار پايين آوردند.

وي با تاكيد بر اينكه مسكو به حمايت از سوريه بعد از خروج از بحرانش ادامه خواهد داد، گفت: ما از دهه ۵۰ ارتش سوريه را با سلاح‌هاي خود مجهز كرديم و هدفمان تحكيم توانمندي‌هاي دفاعي سوريه عليه دشمنان خارجي بود.

بوگدانف تاكيد كرد: روسيه با سوريه به عنوان كشوري كه برايش عزيز است و رابطه ديرينه‌اي با آن دارد، همكاري مي‌كند.

از سوي ديگر گردان‌هاي مسلح وابسته به مخالفان سوريه در شهر حلب و حومه آن شوراي نظامي انقلابي استان حلب را تشكيل دادند.

اين گردان‌ها اعلام كردند كه شوراي نظامي اعلام شده در برگيرنده تمامي لشگرها و گردان‌هاي مسلح استان است.
کد مطلب: 6373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *