۱
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۹
نگاهی به سناریوهای جدید انگلیس در خاورمیانه

رویای انگلیس برای جانشینی آمریکا در منطقه

سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد
مروری بر مواضع اخیر انگلیس در منطقه نشان می دهد که انگلیسی ها رویای جانشینی آمریکا در خاورمیانه را در سر می پرورانند.
رویای انگلیس برای جانشینی آمریکا در منطقه
مروری بر مواضع اخیر انگلیس در منطقه نشان می دهد که انگلیسی ها رویای جانشینی آمریکا در خاورمیانه را در سر می پرورانند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در چند روز اخیر مقامات انگلیسی مواضع ضد و نقیضی له و علیه ایران اتخاذ کردند. در ابتدا نخست وزیر این کشور با حضور در اجلاس سران همکاری کشورهای خلیج فارس، صراحتا علیه ایران موضع گیری کرد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس در اختتامیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که سی و هفتمین دوره آن امروز در منامه بحرین برگزار شد، ایران را تهدیدی آشکار برای منطقه خلیج فارس خواند. پس از ان وزیر خارجه انگلیس ایران و عربستان را متهم به جنگ نیابتی کرد. جالب اینکه پس از اظهار نظر جانسون، نخست وزیر این کشور سخنان وی را به عنوان موضع انگلیس تایید نکرد و روابط با عربستان را حائز اهمیت دانست. موضع گیری های مقامات انگلیسی واکنش ها و تحلیل های بسیاری را در پی داشت. بسیاری بر این عقیده اند که انگلیس به دنبال احیای قدرت خود در خاورمیانه از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان است. از سویی عربستان نیازمند شریکی است که با کمک آن ایران را در منطقه محدود کند. اما در این میان اظهارات روز گذشته وزیر خارجه انگلیس باز هم نشان از سردرگمی دیگری داشت. به نظر میرسد جانسون به دنبال این است که حساب ایران را از برجام جدا کند یا آنکه با تعریف از برجام سخنان قبلی خود را بی اثر کند. اما مسئله این است که اتهامات وی علیه ایران نمیتواند به راحتی نادیده گرفته شود.
وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ما باید از این زیربنا استفاده و برای توسعه روابط بهتر با تهران تلاش کنیم.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس جمعه شب در سخنرانی در اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم که ما باید به این زیر بنا تکیه و برای توسعه روابط بهتر با تهران تلاش کنیم، اما این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که ایران از قوانین مشابهی پیروی و از نفوذ خود در دیپلماسی و از طریق مذاکره استفاده کند. وی همچنین برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی ارزشمند توصیف کرد و گفت: این توافق ارزش 12 سال مذاکره را داشت. فکر می‌کنم که این توافق دستاورد اصیل دیپلماسی بود که به تبدیل دنیا به مکانی امن‌تر کمک کرده است.
اما سخنان جدید جانسون مانع واکنش ایرانیان نشد.
هیچ ملتی نمیتواند موقعیت ایران را بگیرد
روز گذشته اسحاق جهانگیری با اشاره به اجلاس اخير كشورهاي حاشيه خليج فارس خاطرنشان كرد: در اين اجلاس نخست وزير بريتانيا را دعوت كردند تا از زبان او چند جمله عليه ايران گفته شود. آنها به اين فكر نمي كنند كه تحقير ملت خودشان تا چه حد؟ جغرافيا قابل تغيير نيست. ايران بزرگ منطقه است و اينكه يك نفر از آن سر دنيا به اينجا بيايد تا حرفي مداخله جويانه و بي ارتباط درباره ايران بزند آيا براي شما اميد درست مي كند؟ شما فكر مي كنيد حريف ايران هستيد و مي توانيد امنيت ايران را مخدوش كنيد؟
دكتر جهانگيري ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران ثبات و موقعيت خود را از طريق آگاهي، بزرگي، فرهنگ و تمدن و سابقه تاريخي ملت ايران كسب كرده و اين چيزي نيست كه كسي آن را به اين ملت داده باشد كه حالا بتواند از او بگيرد. ملت ايران در تاريخ منطقه ماندگار بوده و خواهد بود و به نقش تاريخي خود عمل خواهد كرد.
معاون اول رييس جمهور همچنين به نقش ثبات ساز و امنيت ساز جمهوري اسلامي ايران در منطقه نيز اشاره و خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران علاوه بر تامين امنيت خود از طريق كمك هاي مستشاري خود اجازه نداد بغداد به دست داعش بيفتد و گروه هاي تكفيري سوريه را ببلعند.
اعتراض ایران به وزارت خارجه انگلیس 
مراتب اعتراض ایران توسط سفیر کشورمان در لندن رسما به وزارت خارجه این کشور اعلام شد.
علاوه بر موضعگیری روشن سخنگوی وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نخست وزیر انگلیس در بحرین، توسط حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن رسما به وزارت امور خارجه این کشور اعلام شد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم با اشاره به اظهارات نخست وزیر بریتانیا، گفت: کشورهایی که مداخله جویی های غیر مسئولانه آنها در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ، خشونت و تروریسم شده است در جایگاهی نیستند که دیگران را به مداخله در امور منطقه متهم نمایند.
وی با اشاره به سیاست‌های تفرقه افکنانه بریتانیا افزود: این کشور در تلاش برای بازگشت به این منطقه، مجددا به سیاست های تفرقه افکنانه روی آورده است که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاری عبث و غیرسازنده است.
بریتانیا زیر چتر برگزیت دنبال قلدری در اروپا و خاورمیانه
نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس گفت: لندن با خروج از سیستم سازمانی اتحادیه اروپایی می خواهد ضمن حفظ منافع اقتصادی مشترک قاره سبز ، سیاست های تهاجمی خود را در خاورمیانه و مسائل دیگر دنبال کند.
جهانبخش محبی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل تصویب طرح برگزیت گفت: بریتانیایی ها که از ابتدا تلاش کردند خود را تافته جدابافته از اتحادیه اروپایی به قاره سبز تحمیل کنند حالا به دنبال قلدری در اروپا و خاورمیانه هستند.
نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شواری اسلامی گفت: لندن با خروج از سیستم سازمانی اتحادیه اروپایی می خواهد ضمن حفظ منافع اقتصادی مشترک قاره سبز ، سیاست های تهاجمی خود را در خاورمیانه و مسائل دیگر دنبال کند.
وی در ادامه گفت: بریتانیا پیش از اجرای برگزیت ملزم بود که تحت تصمیم جامع اتحادیه اروپایی رفتار کند اما حالا باتوجه به کمرنگ شدن آمریکایی ها در خلیج فارس به فکر بازگشت پس از 45 سال هستند.
محبی نیا با هشدار شدیدالحن نسبت به رفتار انگلیس در خلیج فارس گفت: گذشت زمان بسیاری از معادلات ژئوپلیتیک خاورمیانه را تغییر داده است و لندن باید توجه داشته باشد که دوران قلدری آنها حداقل در خاورمیانه سال ها پیش تمام شده است.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی هرگونه تحرک نظامی و میدانی را زیر نظر دارد و سناریوهای مختلفی را از مدت ها پیش در رابطه با جابه جایی های نیروهای آمریکایی و بریتانیایی تدوین کرده است.
کد مطلب: 64213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *