۱
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
علي خرم با اشاره به تماس تلفني نخست‌وزير بريتانيا با شيخ ديپلمات عنوان کرد:

انگليس در تلاش براي اعتمادسازي

دومين زني که کليد خانه شماره 10 خيابان داونينگ را گرفت، بسياري از انگليسي‌ها وي را به واسطه 6 سال اداره کردن وزارت کشور انگليس بانوي آهنين 2 مي‌نامند؛ زني که مي‌خواهد ايام صدارت مارگارت تاچر نخستين بانوي آهنين را زنده کند. پس از راهي شدن مي به خيابان داوکينگ، برخي رسانه او را بهترين اتفاق براي انگليس مي‌دانستند.
انگليس در تلاش براي اعتمادسازي
دومين زني که کليد خانه شماره 10 خيابان داونينگ را گرفت، بسياري از انگليسي‌ها وي را به واسطه 6 سال اداره کردن وزارت کشور انگليس بانوي آهنين 2 مي‌نامند؛ زني که مي‌خواهد ايام صدارت مارگارت تاچر نخستين بانوي آهنين را زنده کند. پس از راهي شدن مي به خيابان داوکينگ، برخي رسانه او را بهترين اتفاق براي انگليس مي‌دانستند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ترزا مي محافظه‌کاري خونسرد است که در آرامش و به دور از جنجال‌ها کار خود را پيش مي‌برد حتي در مبارزات اخير براي رفراندوم در‌باره عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا، مي جزو چهره‌هاي اصلي کمپين نبود. بسياري روز بعد از اعلام نتايج نمي‌دانستند که وزير کشور طرفدار ماندن بوده يا رفتن؛ البته که او طرفدار ماندن بود. به طور خلاصه بايد گفت مي هرگز يک سياستمدار هيجان‌انگيز نخواهد بود؛ در واقع نمي‌خواهد اين‌گونه باشد. مي از جهات بسياري با کامرون متفاوت است، حتي از لحاظ گروه سياسي نيز مي کاملاً با کامرون و بلر فرق دارد. درست است که در آکسفورد تحصيل‌کرده و همسر يک مرد فارغ‌التحصيل از آکسفورد است؛ اما عضو گروه «ناتينگ هيل» يا چيزي شبيه به آن نيست. شايد بزرگ‌ترين تفاوت بين او و کامرون و بلر اين است که عضو هيچ باندي نيست. دوشنبه شب، حزب محافظه‌کار مثل ديگر احزاب با قهقهه‌هاي بلند و مضحک در يک کافه‌ معمولي پيروزي خود را جشن نگرفتند.

در عوض، آن‌ها آرام و بي‌سروصدا جهتي که مي به کشور خواهد داد را مورد بحث قرار دادند، چه نوع برکسيتي را رهبري خواهد کرد و در کابينه او چه کسي به چه سمتي خواهد رسيد. مي تيمي از دستياران بسيار وفادار دارد. مشاوران سابقش نيک تيموتي، فيونا هيل و استفان پارکينسون همگي از رهبري او حمايت کردند. آن‌ها نشانگر تغيير ديگري در سبک و سياق هستند. به عقيده يکي از وزرا، «در مقايسه با افراد کامرون، دستياران مي افراد شناخته‌شده‌تري هستند. ما شماره تلفن‌هاي آن‌ها را داريم.» جالب است که هم پارکينسون و هم تيموتي از خروج انگليس از اتحاديه حمايت کردند.

مي وارث بحران‌هايي است که ازدولت قبل به جا مانده است، او بايد روند سخت و طاقت‌فرساي خروج انگليس از اتحاديه اروپا را مديريت کند؛ براي بحران اقتصادي مزمن انگلستان چاره‌اي بينديشد و از سويي ديگر تعهدات اين کشور به ناتو را در زمينه افزايش بودجه نظامي و گسيل نيرو به شرق اروپا اجابت کند. اما بسياري عقيده دارند خانم مي مي‌تواند مديريت خوبي بر اوضاع داشته باشد.

با در نظر گرفتن همه ويژگي‌هاي خانم نخست‌وزير به نظر مي‌رسد همکاري او با ساير کشورها تنها بر يک پايه استوار است: منافع ملي. اين همان چيزي است که ساير نخست‌وزيرهاي انگليس و به طور کلي هر سياستمداري مد نظر قرار مي‌‌دهد؛ اما در اين ميان يک تفاوت وجود دارد، مي ايدئولوژيک نيست. او در سياست داخلي و انتخاب کابينه‌اش با علاقه شخصي عمل نکرد و شايسته‌سالاري را اولويت قرار داد. هرچند وزير خارجه کابينه‌اش چندان حرفي براي گفتن ندارد و به زعم عده‌اي نقطه ضعف او به حساب مي‌آيد، اما با اين حال به نظر مي‌رسد مي‌توان با مي چانه‌زني کرد و همکاري خوبي داشت. تماس تلفني روز گذشته نخست‌وزير بريتانيا با حسن روحاني مويد همين نظر است.

تصورات قديمي نسبت به انگليس بايد اصلاح شود

علي خرم، کارشناس مسائل بين‌المللي در گفت‌و‌گو با «مردم‌سالاري» از لزوم اصلاح تصورات قديمي نسبت به انگليس سخن گفت: در مورد انگلستان پيشداوري و تصور ناصوابي وجود دارد. و اين تحت تاثير دوران استعماري انگلستان است. هنوز در کشور ما اين تصور وجود دارد که اين انگلستان همان انگلستان است، همين باعث شده است که مرتبا در ايران تصوير بدي از انگليس باشد و به آن حمله مي‌کنند. انگلستان در حال حاضر چه در اتحاديه اروپا و چه در خارج آن کشور تاثيرگذار است و درجاي خود کشور مهمي است. اما دست انگليس بيشتر از کشورهاي فرانسه و آلمان باز نيست. انگليس از راه هم پيماني با آمريکا سعي مي‌کند نفوذ خود را درجهان زياد کند و منافع ملي خود را به حداکثر برساند. اما در ايران هنوز اين تفکر وجود دارد ‌که جهان بر انگشت انگلستان مي‌چرخد! اگر انگليس را در همان حدي که هست درست تصوير کنيم، مي‌توانيم روابط معقولي با اين کشور داشته باشيم.

خرم در ادامه گفت: خانم ترزا مي مي‌داند که در ايران از خروج انگليس از اتحاديه اروپا به شکل مبالغه‌آميزي ابراز خوشحالي شد در حالي که هنوز تاثير اين مسئله بر ايران کاملا مشخص نيست. حتي ممکن است بر ايران تاثير منفي هم داشته باشد. اگر ايران روابط مناسب و مساعدي با انگليس داشته باشد و اين کشور بتواند در اتحاديه اروپا به ايران کمک کند ماندن اين کشور در اتحاديه اروپا به نفع ايران است. به طور کلي بايد گفت انگليس هنور مسير لازم را براي خروج از اتحاديه اروپا طي نکرده است. اما حتي در صورتي که از اتحاديه خارج شود باز هم انگلستان به عنوان يک کشور تاثير‌گذار در جاي خود باقي خواهد ماند.

نخست‌وزير انگليس به دنبال نشان دادن حسن نيت است

خرم با اشاره به نيت ترزا مي براي تماس با روحاني گفت: خانم ترزا مي مي‌خواهد تصوير غلطي که در ايرن عليه انگليس وجود دارد را اصلاح کند.

وي مي‌خواهد از ابتداي کارش اين تصور غلط را مهار کند و اعلام کند انگلستان به عنوان يک کشور به ايران به عنوان يک کشور نگاه مي‌کند و در ميدان منافع ملي‌ و امنيت ملي دو کشور است که روابط فعلي تعريف مي‌شود نه آن شرايطي که در قرن 18 و 19 وجود داشته است. در اين تماس تلفني نخست‌وزير انگليس سوژه‌اش را توافق هسته‌اي انتخاب کرده اما به طور کلي به دنبال نشان دادن حسن نيست بريتانيا بوده است.

مهم اين است در صورت ماندن همان قضاوت‌هاي قبلي ما قطعا نمي‌توانيم همکاري سازنده‌اي با اين کشور داشته باشيم. البته نا‌گفته نماند انگليس مانند ساير کشور‌ها در ابتداي امر به دنبال منافع ملي خود است. قطعا همه کشور‌ها تلاش مي‌کنند منافع ملي خود را در ارتباط با ساير کشورها به حداکثر برسانند.

بهبود روابط با کشور‌ها برگ برنده ما در برجام است

اين کارشناس روابط بين‌الملل همچنين گفت: اين به ما بر مي‌گردد که مراقب باشيم در ميدان تبادل درست عمل کنيم. خانم ترزا مي مي‌خواهد تصوير غلط را اصلاح کند و تمايل کشور خود را براي همراهي با ايران نشان دهد. اميدواريم در ايران هم کساني که توافق هسته‌اي را در حالي وارونه مي‌کنند که بهره‌مندي‌هاي زيادي براي ايران داشته است و همچنين کساني که تصوير غلطي عليه بريتانيا دارند منطقي فکر کنند و شرايطي فراهم شود که با انگليس روابطي در حد خودش برقرار کنيم. به هرحال اين کشور مي‌تواند براي ما همکاري خوب در زمينه تکنولوژي، اقتصاد، سياست و ساير زمينه‌ها باشد. ايران مي‌تواند با کمک کشورهاي ديگر مثل انگليس، آلمان، فرانسه و ساير کشورهاي طرف برجام حداقل ترمزي باشد براي رئيس‌جمهور آينده آمريکا. ولي اگر ما مسير دشمني بابقيه را طي کنيم و تصورات دشمن‌ساز خود را زنده نگه داريم و همه را پس بزنيم، خواه ناخواه عليه ما گروهي تشکيل مي‌شود و اين در حالي است که ما بايد تلاش کنيم تعداد دوستان خود را افزايش دهيم نه آنکه تنها بر تعداد دشمنان خود اضافه کنيم. 
سحر مهرابی
کد مطلب: 59399
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *