۰
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۵
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت:

حداقل ۳۰درصد زلزله زدگان آذربایجان به آسیب روانی دچار شده‌اند

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: تاکنون حداقل ۳۰ درصد زلزله زدگان آذربایجان به یکی از انواع آسیبهای روانی دچار شده‌‌اند و به مداخلات روان درمانی نیاز دارند، البته افرادی نیز با تأخیر دچار اختلالات روانی می‌شوند و این آمار افزایش خواهد یافت.
 غلامحسین ناصحی افزود: بعد از وقوع حادثه زلزله در استان آذربایجان شرقی که به بی خانمان شدن بیش از ۶۰ هزار نفر منجر شد، وزارت بهداشت برای رسیدگی به آسیب دیدگان روانی این حادثه وارد عمل شد.

وی گفت: به هر حال با توجه به گستردگی حادثه و تلفات جانی و خسارات مالی آن، بروز علایم بیماریها و اختلالات روانی در بین بازماندگان آن اجتناب ناپذیر است، برخی افراد ممکن است دچار روانپریشی پس از حادثه، افسردگی، اختلال خواب، اختلال اشتها، درد در ناحیه مبهم، اضطراب و حتی اختلالات جسمی عصبی شوند که مداخله به موقع برای درمان آنها و جلوگیری از مزمن شدن این اختلالات ضروری است.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اضافه کرد: عده زیادی از حادثه دیدگان زلزله آذربایجان، عزیزان و آشنایان خود را در این حادثه از دست داده‌اند و عده زیادی نیز دچار خسارتهای شدید مالی شده اند، حتی برخی از آنان دچار ضایعات جسمی شدید مانند ضایعات نخاعی شده‌اند و بسیاری از این افراد به مداخلات بهداشتی و درمانی روانپزشکی و روانشناختی نیاز دارند.

ناصحی ادامه داد: به طور کلی در چنین حوادثی معمولاً شاهد شیوع ۵۰ درصدی انواع اختلالات روانی در بین آسیب دیدگان حوادث هستیم اما غربالگری وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۳۰ درصد حادثه دیدگان دچار آسیب روانی خفیف تا شدید هستند که علت آن کم بودن شدت حادثه و تعداد قربانیان آن نسبت به حوادث شدیدتری مانند زلزله بم است.

وی گفت: با این حال عده زیادی از آسیب دیدگان با یک فاصله زمانی یک تا دو ماهه علایم اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و عوارض عصبی را بروز می‌دهند و به همین علت تعداد آسیب دیدگان روانی این حادثه در آینده بیشتر می‌شود به خصوص اینکه افرادی بعد از خارج شدن از فضا و مسائل بعد از حادثه متوجه می‌شوند که شغل، درآمد و دارایی خود را از دست داده‌اند.

این روانپزشک ادامه داد: به طور کلی در چنین حوادثی کودکان، نوجوانان، زنان و سالمندان بیشتر در معرض اختلالات روانی و عصبی هستند و در صورت بی‌توجهی به سلامت روان آنها بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات مزمن و طولانی مدت روانی هستند.

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون حدود نیمی از جمعیت آسیب دیده در زلزله آذربایجان (حدود ۳۳ هزار نفر) که به خصوص در مناطق بیشتر آسیب دیده مانند اهر،هریس و ورزقان بوده‌اند از نظر وضعیت روانی غربالگری شده‌اند و با توجه به اینکه شدت حادثه در بقیه مناطق کمتر بوده است به نظر می‌رسد ادامه غربالگری در بقیه مناطق ضرورت نداشته باشد.

ناصحی ادامه داد: از بین افراد غربالگری شده حدود ۵۲۰۰ نفر به مداخلات فوری روان درمانی احتیاج داشتند که کلاسهای گروهی روان درمانی به صورت مداوم برای آنها برگزار می‌شود تا تخلیه هیجانی شوند و به حالت معمولی برگردند.

وی گفت: از این تعداد ۴۰۰ نفر نیز به مداخلات مددکاری اجتماعی و ۱۱۰ نفر که علایم شدیدتری داشتند به روانپزشک و مراجع تخصصی تر ارجاع شدند.

وی ادامه داد: تاکنون ۸۶ جلسه روان درمانی گروهی در چادرها تشکیل شده است. کلاسهای روان درمانی گروهی بر اساس متدهای علمی برگزار می شود و حداقل تا ۲ ماه ادامه دارد، ضمن اینکه مداخلات تیمهای سلامت روان وزارت بهداشت حداقل تا ۶ماه در منطقه ادامه خواهد داشت و حدود ۵۰ روانشناس و تعدادی روانپزشک و دستیار روانپزشکی ارائه این خدمات به زلزله زدگان را انجام می‌دهند.
کد مطلب: 6478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *