۱
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۷
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در همایش بزرگداشت امیر‌کبیر در اسلامشهر‌:

شکل‌گیری برجام از ایده‌های آیت‌الله ‌هاشمی بود

همایش بزرگداشت امیرکبیر باعنوان دولت تدبیر وامید و دستاوردهای سیاست خارجی باحضور دکترمصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، دکتر حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی‌ شهر تهران و دکتر سجادپور معاون پژوهشی وزارت خارجه و مهندس حقیقی فرماندار شهرستان اسلامشهر درسالن اجتماعات اداره اوقاف شهرستان اسلامشهر برگزار شد.
شکل‌گیری برجام از ایده‌های آیت‌الله ‌هاشمی بود
همایش بزرگداشت امیرکبیر باعنوان دولت تدبیر وامید و دستاوردهای سیاست خارجی باحضور دکترمصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، دکتر حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی‌ شهر تهران و دکتر سجادپور معاون پژوهشی وزارت خارجه و مهندس حقیقی فرماندار شهرستان اسلامشهر درسالن اجتماعات اداره اوقاف شهرستان اسلامشهر برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این همایش دبیرکل حزب مردم‌سالاری ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت امیرکبیر زمان، آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی بابیان اینکه دوراز ذهن بود که در سالروز بزرگداشت شهادت امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استبداد و استعمار به عزای امیر‌کبیر دوران بنشینیم و این مراسم را این چنین برگزارکنیم.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس اذعان داشت‌: ‌هاشمی‌رفسنجانی را بیشتر چهره‌ای سیاسی دیده‌ایم اما ایشان دربعد فقه سیاسی‌؛ تفسیرقرآن، کلام و مباحث مربوط به اخلاق شخصتی بسیار برجسته بود و امیدواریم راه ایشان پاینده باشد وهمانطور که امام فرمودند: تا نهضت زنده است،‌ هاشمی‌ زنده است‌. بنده نیز می‌گویم، تا نهضت وانقلاب زنده است‌؛ اسم ‌هاشمی‌، رسم‌ هاشمی‌ و راه ‌هاشمی‌ پاینده و زنده خواهد بود. دکتر کواکبیان درادامه بابیان اینکه تاریخچه اصلاحات این گونه نیست که از سال 76با روی کارآمدن آقای خاتمی‌ شکل گرفته باشد خاطرنشان کرد‌: اصلاحات در پیشینه دینی ما سابقه طولانی دارد وخداوند نیز درقرآن کریم بارها آیات بسیاری در خصوص آن آورده است، اصلاحاتی که توکل به خدا و اراده الهی درآن نهفته باشد. دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این موضوع که اصلاحات از زمان ائمه معصومین شکل گرفته است گفت : ما معتقدیم اصلاحات در زمان امام حسین (ع )که ایشان با رها کردن فریضه حج و رفتن به کوفه وکربلا برای ایجاد اصلاحات شکل گرفته بوده است و این مسئله تامل برانگیز است وی افزود‌: در تاریخ ما نیز دغدغه سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی نیز اصلاحات بود و بحث استبداد، تفرقه، افراط‌گرایی، دور ماندن از قافله علم و پیشرفت مسائلی بودکه ایشان را نیز درگیر کرده بود. امروزه نیز این مشکلات دامنگیر جامعه است.
دکتر کواکبیان تاکید کرد‌: جوانان بدانند راهی را که امیر‌کبیر به ما آموخت سروسامان دادن به نا‌بسامانی‌ها است که این همان مفهوم اصلاحات است. برخی‌ها فکر کردند که اصلاحات خطرناک‌ است اما این ذهنیت نادرستی است‌. اصلاحات هرجایی راکه نابسامان است سروسامان می‌دهد.
وی در ادامه بابیان این موضوع که‌هاشمی‌رفسنجانی نیز درطول خدمت صادقانه به نظام، ناملایمات وملالت‌های بسیاری را متحمل شد اذعان داشت:‌هاشمی‌رفسنجانی با مناعت طبع و درایتی که داشت در بسیاری از موارد بسیاری از ناملایمات را درخود فرو می‌ریخت و به عبارتی به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی‌کشید.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری درادامه افزود:‌ هاشمی‌رفسنجانی درجایگاهی بود که بسیاری از سیاسیون ازجمله بنده دانش‌آموخته مکتب سیاست ایشان بودم و این افتخار راداشتم که از سال 58 که مسوول حزب جمهوری اسلامی ‌در استان سمنان بودم افتخار همکاری با ایشان را داشته باشم‌. ایشان با تند‌روی‌ها و کند‌روی‌ها با درایت و دقت رفتار می‌کرد و مسیر نظام را خدشه‌دار نمی‌کرد.
این نماینده مجلس در ادامه گفت‌: درجامعه کنونی عده‌ای رادیکال هستند و تغییر وضع موجود را می‌خواهند اما به هیچ ضابطه‌ای پایبند نیستند، عده‌ای نیز در مسائل سیاسی محافظه کارند وبرخی نیز سعی درحفظ وضع موجود دارند درحالیکه ایشان درهیچ زمانی رادیکالی برخورد نمی‌کرد و همیشه براین عقیده استوار بود که تا آنجایی که ظرفیت نظام اقتضا می‌کند باید نظام اصلاح بشود و این هنر عظیمی‌است که با حفظ خطوط و عدم اغتشاش درجامعه این تغییر صورت پذیرد واین مفهوم اصلاحات است. وی افزود: این روزها درمورد آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی صحبت‌های نامربوطی می‌شنویم که باید عرض کنم عده‌ای که تا دیروز به ایشان ناسزا و بی‌احترامی ‌می‌کردند امروز درس بزرگی از پیام رهبر انقلاب گرفته‌اند و این خط بطلانی بر همه مخالفان و صحبت‌های بی‌پایه و اساسی است که در مورد ایشان می‌شد‌. دکتر کواکبیان خاطر‌نشان کرد‌: درمجلس هشتم صحبتی را به نقل از حضرت امام (ره )داشتم و گفتم تا زمانی که شما آقایان (آقای خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ‌و مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی ) باهم باشید هیچ خدشه‌ای به این نهضت وارد نخواهد شد‌. حقیقتا‌ هاشمی‌رفسنجانی نیز با اینکه فرزندانشان را دستگیر کردند برای اینکه شکافی ایجاد نشود سکوت کرد، البته ناگفته نماند که ایشان به عنوان یکی از ستون‌های نظام می‌توانست از قدرت خود استفاد کند اماایشان باسکوت خود به قانون و نظام احترام گذاشت که این نکته بسیار حائز اهمیت است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری به دستاوردهای سیاست خارجی پرداخت و گفت‌: عقلانیت درعرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی از ویژگی‌های بارز آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی بود. دانش آن مرحوم در زمینه سیاست خارجی و امور بین‌ا‌لملل از برخی دیپلمات‌های ما نیز بیشتر بود، اما هیچ وقت برخلاف منافع ملی بحث نمی‌کرد‌. وی در ادامه اذعان داشت‌: دولت دکتر روحانی بخشی از برجام را از اندیشه‌های ایشان گرفته و مدیون تفکرآن مرحوم ‌است، به واقع کشور پشتوانه فکری خود را از دست داد. وی درادامه یکی دیگر از دستاوردهای این دولت را گشایش روابط اقتصادی با جهان عنوان کرد و ‌گفت‌:‌این یکی از اهداف مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی بوده است‌. ایشان معتقد بود که با محصور و منزوی شدن کشور نمی‌توان پیشرفت حاصل کرد‌.
دکتر کواکبیان درادامه خاطرنشان کرد‌: دولت قبل با سیاست افراطی‌گرایانه خود برای نظام مشکلات بسیاری را به وجود آورد که نمونه بارز آن تحمیل 7 قطعنامه سازمان ملل براین کشوراست،اما دولت دکتر روحانی توانست این قطعنامه‌هارا ملغی کند. وی یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی را گریز از ایران هراسی عنوان کرد وگفت‌: مردم دنیا دیده‌اند که ایران تنها کشوری درمنطقه است که عملا با تروریسم وخشونت‌گرایی مبارزه می‌کند و می‌توان گفت آن ذهنیت منفی تاحدودی از بین رفته است، چیز‌ی که در گذشته شاهد آن نبودیم و این اتهام برما وارد می‌شد.
حفظ نظام از شاخصه‌های اصلی آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی بوده است
در ادامه این همایش دکتر حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی‌ شهر تهران نیز ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت عالم فرزانه آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی اذعان داشت‌: مرحوم‌ هاشمی‌رفسنجانی از لحاظ شخصیتی بسیار نزدیک به شخصیت امیر‌کبیر بود والگو‌یی که برای مبارزه و یک عمر خدمت داشتند میرزا تقی‌خان فراهانی‌ بوده است‌. وی اذعان داشت‌: ‌هاشمی‌رفسنجانی شصت سال در دالان قدرت کشور سیاست‌ورزی کردند و به همین دلیل این توفیق را داشت که نامش به عنوان کسی که راه میانه‌روی و اعتدال را در امر سیاست‌ورزی پیمود، همراه باشد.
دکتر حکیمی‌پور افزود‌: سیاست ایران به دوصورت افراط و تفریط بودکه ایشان با رفتار و عمل خود با این موضوع جنگید‌. وی خاطر‌نشان کرد‌: فضای رادیکال به این اشخاص اجازه نمی‌داد که تدوام داشته باشند وفعالیت و هنر ایشان این بود که حذف نشد وبه سیاست‌ورزی خود ادامه داد‌. سیاست‌ورزی معتدلانه ومیانه با عنصر اولویت مسائل ملی وحفظ نظام از مشخصه‌های آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی بوده است مطمئنا فقدان ایشان نیز ضایعه بزرگی برای ملت ایران است‌.
فراهم کردن امنیت، تولید اقتدار و بهره‌برداری از آن، از فعالیت‌های سیاست خارجی است
سخنران پایانی همایش دولت تدبیر وامید و دستاوردهای سیاست خارجی، دکتر سجاد پورمعاون پژوهشی وزارت خارجه بود که ایشان ضمن تسلیت به مردم ایران به مناسبت درگذشت آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی به بیان سخنانی درخصوص دستاوردهای سیاست خارجی پرداخت و گفت‌: می‌توان موضوع جلسه را به سه بخش ماهیت سیاست خارجی، نقش اشخاص و وضع دولت و سیاست خارجی تقسیم کرد. وی گفت‌: انسان موجودیست اجتماعی، انسانها با تعامل با یکدیگر به تعالی می‌رسند. اما نحوه زندگی مردم درهر دوره‌ای فرق می‌کند. جنس سیاست خارجی براساس حفظ منافع و باتوجه به مذاکره و ایجاد گفت‌وگو با دیگران از گذشته‌های بسیار دور شکل گرفته است چراکه ماهیت انسان اجتماعی است.
دکتر سجادپور در ادامه به بیان دستاوردهای سیاست خارجی پرداخت وگفت: فراهم کردن امنیت، تولید اقتدار و بهره‌برداری ازآن، تولید احترام و تولید فضای اقتصادی از فعالیتهای سیاست خارجی است، در واقع فعالیت سیاست خارجی یک فعالیت کیفی ا‌ست. معاون پژوهشی وزارت خارجه درادامه اذعان داشت: کارسیاست خارجی، تولید فضایی است که کشور رشد کند ودرمناسبات بین‌المللی اقتصاد جان بگیرد واحترام و آبرو برای کشور به ارمغان بیاورد که البته موارد گفته شده به بخش ماهیت سیاست خارجی مربوط می‌شود. وی افزود:کار سیاست خارجی کاریست شخصیت محور، شخصیت‌هایی که بتوانند منافع ملت را نمایندگی کنند ودرجهت احقاق حق مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
دکتر سجادپور در پایان گفت: یکی از ذخایر ملت شخصیتهای آن کشور است وبا نگاهی به تاریخ درمی‌یابیم که این اشخاص چه ویژگی‌هایی داشته‌اند. امیر‌کبیر اولین کسی بود که بنیان ‌سیاست خارجی را بنا کرد و مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی به عنوان شخصیت برجسته در چارچوب حفظ نظام نیز فهم بالایی از نیاز جامعه داشته است ویکی از دستاوردهای مهم انقلاب در سیاست خارجی بوده است.
کد مطلب: 65498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *