۱
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۲
مهلت ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری پایان یافت

رقابت داغ برای صندلی رئیس جمهور+اسامی کاندیداهای مطرح

ساعت 6 امروز، زنگ پایان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم به صدا در آمد تا انتخابات وارد مرحله بررسی صلاحیت ها بشود.
رقابت داغ برای صندلی رئیس جمهور+اسامی کاندیداهای مطرح
ساعت 6 امروز، زنگ پایان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم به صدا در آمد تا انتخابات وارد مرحله بررسی صلاحیت ها بشود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حسن روحانی ، مصطفی کواکبیان ، سید ابراهیم رئیسی ، محمد هاشمی رفسنجانی ، محمود احمدی نژاد ، حمید بقایی ، اسحاق جهانگیری، محسن رهامی، محمد باقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم ، سید مصطفی هاشمی طبا ، محمد غرضی ، حسن سبحانی ، محسن غرویان ، حمیدرضا حاجی بابایی ، علیرضا زاکانی ، محمد مهدی زاکانی ، حسن بیادی ، عبدالحسین مقتدایی ، محمد علی پورمختار ، مسعود زریبافان ، حسن نوروزی ، صادق خلیلیان ، عوض حیدرپور ، مهدی کلهر ، از جمله مهمترین چهره هایی بودند که در این دور از انتخابات نامشان را در ستاد انتخابات کشور به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت کردند و یک نفر از این لیست بالاخره بر روی صندلی رئیس جمهور دور دوازدهم خواهد نشست.
انتخاباتی که در 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود و در آن دوازدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران انتخاب می شود.

نقص قانون

نقص قانون سبب شده تا ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری ، به جای آنکه عرصه ای برای مشخص شدن مهمترین پست اجرایی کشور باشد ، حواشی طنز بسیاری را پدید بیارد. حضور چهره های که بیشتر برای خنده به ستاد انتخابات می آیند تا کاندیدای واجد شرایط برای ریاس جمهوری .
همگی این حواشی نشانگر آن است که باید فکری برای قانون کرد تا حداقل هایی را برای ثبت نام پیش بینی شود و شاهد این حجم از کاریکاتور در ثبت نام مردم عادی برای پست مهمی چون ریاست جمهوری نباشیم.
در حال حاضر هر کس با داشتن شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس می تواند حتی بدون ارائه هیچگونه مدرک تحصیلی به ستاد انتخابات بیاید و ثبت نام کند.
یک عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری در این خصوص می گوید: چاره ای نداریم مگر اینکه نقایص قانون فعلی انتخابات را بر طرف کنیم.
حسینعلی امیری عضو هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای بازدید از روند ثبت نام‌ها به ستاد انتخابات کشور آمدیم با این روند ثبت نام ها که هر کسی با هر شرایطی برای ثبت نام می‌آید، فرصت و هزینه زیاد ایجاد می شود و مردم متوجه نقص قانون انتخابات ریاست جمهوری شده اند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: با توجه به سیاست های کلی انتخابات که رهبری آن را ابلاغ کرده اند، باید شاخص های نامزدهای انتخابات تدوین شود. از سویی اصل 115 قانون اساسی باید تصحیح شود و ما چاره ای نداریم جز اینکه یک نظام جامع انتخابات طراحی کنیم که نقایص قانون فعلی را رفع کند.

توضیحات درباره انتخاب اعضای هیأت اجرایی انتخابات


امروز هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری هم از مراحل ثبت نام این انتخابات ستاد انتخابات بازدید کردند.
حمید میرزاده عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات زیر نظر هیأت اجرایی مرکزی کار انتخابات را انجام می‌دهد، اظهار کرد: بر اساس قانون 11 نفر متشکل از چهار نفر حقوقی و هفت نفر شخصیت حقیقی هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: وزیر کشور به عنوان رییس هیأت، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و یکی از اعضای هیأت رییسه مجلس چهار شخصیت حقوقی هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل می‌دهند.
میرزاده با اشاره به روند انتخابت اعضای حقیقی این هیأت، گفت: پس از اعلام اسامی 30 نفر از اشخاص حقیقی از سوی شورای نگهبان به عنوان معتمدان مردم، پس از تأیید این شورا طی انتخاباتی که 27 اسفند برگزار شد هفت عضو حقیقی هیأت اجرایی انتخاب شدند.

هیأت اجرایی وظیفه رسیدگی به تخلفات کاندیداها را ندارد

سیدکاظم میرولد نیز که عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات است هم با اشاره به بررسی‌های انجام شده از سوی این هیأت از روند برگزاری انتخابات، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که فرآیند انتخابات به خوبی در حال برگزاری می‌باشد و ارتباطات منظمی با هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها برقرار شده است.
وی با اشاره به تشکیل هیأت‌های اجرایی در تمامی شهرستان‌های کشور، اظهار کرد: کار هیأت اجرایی مرکزی پس از رأی‌گری نهایی و ارسال آرا به مرکز آغاز می‌شود و چنانچه که آرا از نظر هیأت اجرایی تأیید شد نتایج از سوی وزیر کشور ارایه می‌شود.
وی با اشاره به تعداد عوامل هیأت‌های اجرایی در سراسر کشور گفت: ی1 میلیون و 150 هزار نفر عامل اجرایی در انتخابات پیش رو فعالیت خواهند کرد.
این عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری برخی میتینگ‌های تبلیغاتی از سوی ستادهای انتخاباتی و حامیان کاندیداها خاطرنشان کرد: وظیفه هیأت اجرایی مرکزی این نیست که در این موارد رسیدگی و برخورد کند بلکه هیأت نظارت شورای نگهبان باید به این مسایل توجه نماید.
وی در پایان اظهار کرد: به لحاظ اخلاقی همه یک رهبر و یک کشور داریم. در همین راستا بنده نیز دوست دارم کسانی که خود را به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات معرفی می‌کنند همه ضوابط اخلاقی که انقلاب بر پایه آن قرار گرفته است را رعایت کنند.

رسانه‌ها در راستای آسیب‌شناسی انتخابات یاری کنند

غلامرضا تاجگردون دیگر عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری هم پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی مشکلات موجود در قانون انتخابات، اظهار کرد: از رسانه‌ها و همچنین مسئولان وزارت کشور درخواست دارم که در راستای آسیب‌شناسی قانون انتخابات کمک کنند.
وی با بیان اینکه قانون انتخابات با مشکلاتی روبرو است، ادامه داد: قانون انتخابات به ویژه در بحث ثبت‌نام‌ها با مشکلاتی روبرو است که امیدوارم با همکاری دوستان بتوانیم این قوانین را اصلاح کنیم.
عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات در پایان ابراز امیدواری کرد که فرآیند انتخابات به شکلی صحیح تا انتها طی شود.

حواشی روز پنجم

ستاد انتخابات کشور امروز نیز همانطور که پیش تر مطرح شد همانند روزهای پیشین مملو از حضور افراد ناشناسی بود که برای ثبت‌نام در انتخابات حضور یافته بودند. صبح دیروز نیز نوجوانی وارد ستاد انتخابات کشور شد که مسئولان ستاد انتخابات، به دلیل آنکه او به سن قانونی نرسیده بود، او را ثبت‌نام نکردند.
پس از این نوجوان هم خانمی به ستاد انتخابات کشور آمد که می‌گفت باید مردهای تنبل را از صحنه سیاست حذف کرد تا آنها خانه‌داری کنند.
همچنین فردی با لباس محلی ایلات بختیاری به ستاد انتخابات آمد. این فرد گفت که مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی و منابع طبیعی دارد و هدفش از کاندیداتوری را هم حل و فصل مشکلات و معضلات اصلی کشور عنوان کرد.
همگان به یاد دارند که در سال ۸۴، یک مرد قالی‌باف کرمانی به ستاد انتخابات کشور آمده بود و می‌گفت قالی‌باف اصلی من هستم و خود را مهمترین رقیب او عنوان می‌کرد، دیروز هم به ستاد انتخابات کشور آمد و برای چندمین بار ثبت‌نام کرد.
عباس وکیلی، داوطلب ۶۸ ساله انتخابات ریاست جمهوری، دیپلم بازرگانی نظام قدیم را دارد. او نام دولتش را دولت زلزله و خانه تکانی عنوان می‌کند و تاکید می‌کند که در کنار دولت یازدهم، دولت سایه داشته است.


کد مطلب: 68435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *