۳
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۳
پایگاه خبری فریادگر در آستانه آغاز ثبت نام کاندیداها بررسی می کند:

کدام چهره های سیاسی در انتخابات ثبت نام می کنند؟

ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از صبح سه شنبه 17 اردیبهشت در وزارت کشور آغاز می شود
ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از صبح سه شنبه 17 اردیبهشت در وزارت کشور آغاز می شود
ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، روز سه شنبه آغاز می شود تا زنگ انتخابات یازدهم به طور رسمی به صدا دربیاید.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، یکی از پیچیده ترین انتخابات ریاست جمهوری در ایران محسوب می شود؛ بطوریکه ثبت نام در انتخابات در شرایطی از روز سه شنبه آغاز می شود که هنوز دقیقا مشخص نیست کدام چهره های مطرح در انتخابات ثبت نام می شوند. مروری بر صف بندی کاندیداها در آستانه آغاز ثبت نام، می تواند تصویر روشن تری از انتخابات پیش رو در اختیار مخاطبان قرار دهد.
اصولگرایان، گرفتار تعدد کاندیدا
اصولگرایان منهای دولت، بیش از هر زمان دیگری گرفتار تعدد کاندیدا شده اند؛ بطوریکه آنها را به طور مشخص می توان در سه طیف تقسیم بندی کرد؛ هر چند که به نظر می رسد از برخی از این طیفها بیش از یک یا حتی دو نفر کاندیدا شوند:
ائتلاف ۱+۲ : این ائتلاف که بین محمد باقر قالیباف، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل شکل گرفت، از همان زمان که تشکیل شد ناموزون به نظر می رسید. ابتدا قرار بود از این بین، دو نفر کناره گیری کرده و از نفر نهایی حمایت کنند که پیش از این به نظر می رسید قالیباف باشد. اما به مرور زمان داعیه ولایتی و حداد هم افزایش یافت؛ بطوریکه در نهایت اعلام شد هر سه در انتخابات ثبت نام می کنند تا پس از اعلام صلاحیتها یکی از آنها کناره گیری کند؛ موضوعی که با اعتراض ستاد قالیباف مواجه شد که حامیانش اعتقاد دارند پیش از آغاز ثبت نام باید یکی از آنها انتخاب شود. در نهایت به نظر می رسد که نه تنها هر سه نفر در انتخابات ثبت نام می کنند بلکه بعید به نظر می رسد در پایان، دو نفر از آنها به سود نفر دیگر ائتلاف کناره گیری کند.
ائتلاف ۵ نفره : حسن ابوترابی فرد، مصطفی پورمحمدی، محمد رضا باهنر، یحیی آل اسحاق و منوچهر متکی اعضای این ائتلاف هستند. در این بین، ابوترابی جدی تر از دیگران در حال فعالیت است و نه تنها قطعا در انتخابات پیش رو ثبت نام می کند، بلکه بر اساس اطلاعات موثق تا پایان هم در میدان باقی خواهد ماند. مهمترین رقیب او در ائتلاف مصطفی پورمحمدی است که او زودتر از سایر کاندیداها فعالیتهای تبلیغاتی خود را آغاز کرد. آل اسحاق هم به دلیل حمایت از سوی طیف بازار قصد حضور در انتخابات را دارد. در این میان متکی و باهنر شانس کمتری دارند. این ائتلاف اعلام کرده تا چهارشنبه همین هفته به اجماع می رسد و احتمالا ابوترابی فرد گزینه نهایی آن خواهد بود.
جبهه پایداری : کامران باقری لنکرانی گزینه نهایی جبهه پایداری
اصولگرایان منهای دولت، بیش از هر زمان دیگری گرفتار تعدد کاندیدا شده اند؛ بطوریکه آنها را به طور مشخص می توان در سه طیف تقسیم بندی کرد؛ هر چند که به نظر می رسد از برخی از این طیفها بیش از یک یا حتی دو نفر کاندیدا شوند
است. پیش از این احتمال حضور سعید جلیلی در عرصه وجود داشت اما حتی در صورت کاندیداتوری ناگهانی جلیلی، بعید به نظر می رسد در گزینه نهایی جبهه پایداری تغییری حاصل شود. حمایت مصباح یزدی از لنکرانی، برگ برنده او در مقابل سایر اصولگرایان همفکر است.
جمعیت ایثارگران و رهپویان : علیرضا زاکانی گزینه نهایی این جمعیت است و قطعا در انتخابات ثبت نام خواهد کرد، اما پیش بینی می شود در نهایت، زاکانی به نفع گزینه نهایی جبهه پایداری یعنی باقری لنکرانی کناره گیری کند.
در مجموع به نظر می رسد حداقل ۵ نفر از طیف اصولگرا در انتخابات ثبت نام کنند.
دولت، گرفتار مشایی
طیف دولت که سفرهای استانی خود را پس از وقفه ای یک ساله به طور فشرده آغاز کرده و قصد دارد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری، کل استانها را دوباره بگردد، تمایل جدی به کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی دارد. رحیم مشایی تنها گزینه دولت است که به دلیل نوع رفتار و سخنانش که نزدیک به احمدی نژاد است، پتانسیل جذب بخشی از آرای مردم را دارد. اما حاشیه های فراوان او ظرف سالهای اخیر احتمال رد صلاحیت او را افزایش داده است. اکنون حرکت دولت در زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، تعیین کننده است. از یک سو اگر از طیف دولت فقط رحیم مشایی در انتخابات ثبت نام کند، احتمال رد صلاحیت او بالاست و در این صورت، دولت گزینه ای برای جایگزینی مشایی نخواهد داشت و از سوی دیگر اگر گزینه دیگری به غیر از مشایی همراه با او از طیف دولت ثبت نام کند، این بدین معناست که دولت، رد صلاحیت مشایی را پذیرفته است. گزینه های احتمالی دولت به غیر از مشایی، نیکزاد، حاجی بابایی و ثمره هاشمی هستند. اما به نظر می رسد مهمترین گزینه دولت در انتخابات، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران باشد. چمران تاکنون اعلام نکرده گزینه دولت است و در شورای شهر و در میانه دعواهای دولت و شهرداری نیز همواره حد وسط را نگه داشته است. چمران قطعا در انتخابات ثبت نام می کند و دولت گزینه دیگر مدنظر خود را هم برای ثبت نام به وزارت کشور می فرستد اما به نظر می رسد در صورت ثبت نام و سپس ردصلاحیت مشایی، روی چمران به اجماع برسد. هر چند که در صورت رد صلاحیت گزینه دولت، احتمال اجماع دولت با جبهه پایداری را هم نمی توان دور از ذهن دانست.
اصلاح طلبان، بدون هاشمی و خاتمی
در آستانه ثبت نام، اصلاح طلبان کمتر از هر زمان دیگری کاندیدا دارند. با توجه به فعل و انفعالات اخیر و بویژه اظهارات وزیر اطلاعات درباره خاتمی و هاشمی، بعید است شاهد ثبت نام این دو نفر باشیم؛
حرکت دولت در زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، تعیین کننده است. از یک سو اگر از طیف دولت فقط رحیم مشایی در انتخابات ثبت نام کند، احتمال رد صلاحیت او بالاست و در این صورت، دولت گزینه ای برای جایگزینی مشایی نخواهد داشت و از سوی دیگر اگر گزینه دیگری به غیر از مشایی همراه با او از طیف دولت ثبت نام کند، این بدین معناست که دولت، رد صلاحیت مشایی را پذیرفته است
مگر آنکه اتفاق خاصی روی دهد. هم اکنون جدی ترین کاندیداهای اصلاح طلبان که ثبت نام آنها قطعی است، محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان هستند؛ دو کاندیدایی که ماههاست فعالیتهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند و به صراحت اعلام کرده اند با رویکرد اصلاح طلبانه در انتخابات کاندیدا می شوند. محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات، اگرچه بارها بر حضور خود در دولت اصلاحات تاکید کرده اما خود را کاندیدایی فراجناحی می داند. به غیر از این سه نفر احتمال کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، محسن مهرعلیزاده و حسین کمالی، اعضای کابینه اصلاحات هم مطرح شده است. اکبر اعلمی هم در انتخابات ثبت نام خواهد کرد. با این وجود به نظر می رسد در طیف اصلاح طلبان، جهانگیری ثبت نام نکند و ثبت نام کمالی نیز بعید به نظر می رسد.
کاندیداهای مستقل
مهمترین کاندیدای مستقل انتخابات که قطعا ثبت نام خواهد کرد حسن روحانی است. اگرچه صدا و سیما تمایل دارد او را کاندیدای اصلاح طلب بنامد اما پس از اظهار نظر عارف مبنی بر اینکه حسن روحانی خود را اصلاح طلب نمی داند و اظهار نظر رییس ستاد انتخاباتی روحانی که این موضوع را تایید کرده، به نظر می رسد مستقل بودن او تایید شده است؛ هر چند که ممکن است از سوی هاشمی رفسنجانی حمایت شود. محسن رضایی یکی دیگر از کاندیداهایی است که قطعا ثبت نام خواهد کرد. او اگرچه متعلق به جناح اصولگرایان بوده، اما از چهار سال پیش تاکنون سعی کرده مرز خود را با سایر اصولگرایان روشن کند. او تنها کاندیدای اصولگرایی بود که در انتخابات گذشته حاضر شد با احمدی نژاد رقابت کند و در انتخابات فعلی نیز به عنوان کاندیدای مستقل اعلام کرده تا آخر در صحنه می ماند. محمد سعیدی کیا و علی فلاحیان هم دو گزینه دیگری از طیف مستقل هستند که ثبت نام می کنند. محمد باقر خرازی هم قصد ثبت نام دارد اما یکی دیگر از گزینه های مستقل صادق واعظ زاده است که نه تنها ثبت نام می کند بلکه به احتمال زیاد تا انتها هم در صحنه خواهد ماند. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد اولین معاون علمی رییس جمهور ایران، دبیر شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان بود. وی هم اکنون رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است. پیش بینی می شود تمام گزینه های مستقل فوق در انتخابات ثبت نام کنند.
تعدد طیفها و کاندیداهای حاضر در انتخابات، قضاوت در مورد انتخابات را دشوارتر می کند اما شاید در پایان مهلت ثبت نام، بتوان تصویر روشنتری از کاندیداها و طیفهای انتخاباتی مشاهده کرد.
کد مطلب: 29379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *