۱
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۴

کاندیداهای ریاست جمهوری و مسایل اصلی مردم

ضیاء مصباح
در پی اعلام اسامی کاندیداهای رسمی ریاست جمهوری با همه اما و اگرها، در تبلیغات نامزدها، آنچه در مناظره ها - مستقیم پخش شود و یا ضبط شده - باید مطرح شود برنامه نامزدها است .
کاندیداهای ریاست جمهوری و مسایل اصلی مردم
در پی اعلام اسامی کاندیداهای رسمی ریاست جمهوری با همه اما و اگرها، در تبلیغات نامزدها، آنچه در مناظره ها - مستقیم پخش شود و یا ضبط شده - باید مطرح شود برنامه نامزدها است .
بیان مشكلات گوناگون پدید آمده از ناهماهنگیها و برخورد سیاسی در همه امور، ارایه راه‌حل مشكلات را می طلبد. به عنوان مثال گفته ها بايد معطوف به راه‌حل کنترل تورم باشد و انتخاب شعار «مبارزه با تورم» دردي را در این مقوله شاخص درمان نمي‌كند.
يا در باب مساله «بيكاري و اشتغال» نمي‌توان فقط با گفتن اين جمله احساسي «از ديدن افراد بيكار رنج مي‌برم» رای جامعه را انتظار داشت.
عنوان به وجود آوردن «پنج ميليون شغل» نشانگر این است که احتمالا گوینده معناي «شغل و پنج ميليون نفر» را نمی داند و راه‌حلي ارایه نمی دهد و توجه ندارد که «پول و بودجه لازم» برای این برنامه فراهم نیست و ...
مسائل اصلي مردم را می توان به ترتیب : «تامین امنیت غیر پلیسی»، «اشتغال»، «بهبود وضع اقتصادي»، «کنترل آسيب‌هاي اجتماعي » و «آزادیهای اجتماعی » دانست.
مخالفان دولت به نظر می رسد به دلیل «غلبه احساسات» و «عدم دور اندیشی» فقط به ذكر كليات اشاره مي‌كنند، بدون اينكه هيچ مورد مشخصي براي حل مسایل عدیده موجود بيان كنند.
به همين دليل يكي از تایید شده ها ادعا مي‌كند كه «درآمد را طي ٤ سال، ٥/٢ برابر مي‌كند» در حالي كه چنين چيزي در تاريخ بي‌سابقه است.
كشوري كه طی 4دهه گذشته رشد اقتصادي آن حداكثر برابر رشد جمعيت آن بوده، چگونه مي‌تواند طي یکدوره ریاست جمهوری چنين گام غيرممكني را بردارد؟

امنيت اقتصادي در دولت قبل واژه ای بیش نبود و نباید به آن شرایط «با بی تفاوتی و عدم شرکت در انتخابات یا دادن رای بسیار با ارزش خود به آنان که صرفا شعار می دهند و کارنامه موثر و مفیدی نداشته اند» برگردیم و زمانی متوجه اشتباه بشویم که به مدت 4سال اختیار امور را به دست آنان که «از اصول دور مانده و توان و تجربه این مهم را نداشته اند» سپرده ایم -که «خود کرده را تدبیر نیست».
در شرایط فعلی دو خطر عمده کشورمان را تهديد می کند:
1_ آمدن ترامپ و به چالش كشيدن امنيت جهان. كشور ما به دلايل گوناگون و با قرار داشتن در منطقه ناامن خاورميانه در مقایسه با اغلب کشورهای منطقه و بيش از دیگر کشورها در معرض تركش‌هاي ناامن‌كننده قرار دارد.
2_ نامزدهايي كه داراي گرايش‌هاي افراطي و تندروانه در سياست داخلي و خارجي هستند بقای خود و گروهی که وابسته به آن هستند را در بحران می دانند وفضای نا امن را می طلبند و تشدید می کنند. رفتاري كه دشمنان ايران مترصد آن هستند كه در کشورمان رخ دهد.

مساله امنيت فقط مسائل نظامي و تنش‌هاي خياباني يا بمب‌گذاري و امثال آن نیست، امنيت پایدار يك مقوله همه‌جانبه بوده و به طور مشخص به رشد و توسعه اقتصادي، فرهنگی و اجتماعي كمك مي‌كند.
زمانی که مالكيت امنيت نداشته و شغل پايدار نباشد و از همه مهمتر وقتي كه امنيت سياسي، منطقه ای و بین المللی برای کشورمان با تعاریف اصولی ملموس نباشد و مشاهده نشود سرمايه‌گذاران وارد ميدان نمي‌شوند.
دولت فعلی با همه کوششها، به دلایلی که اشاره می شود امکان غلبه کامل بر تنگناها و موانع را در دور اول خدمت خود نیافت.
با عنایت به اصل نسبیت و در همین شرایط که بایستی مانع نابودی سرمایه های ملی شد، به نظر نگارنده و بسیاری از دلسوزان درون وطن، ادامه مدیریت دولت روحانی (با همه ایرادات و نقاط ضعف) ارجح بنظر می رسد.
در این رابطه تاکیدمی شود موفقیت برنامه های اقتصادي یعنی مهمترین موضوع مورد بحث، زمانی تحقق مي‌یابد که تمرکز اختیارات، وحدت و ثبات مدیریت و هماهنگی، تقارن میزان مسیولیتها و حیطه اختیارات،پاسخگویی، سیستم تشویق و توبیخ، رعایت حقوق جامعه بر اساس قانون اساسی و آزادی های پیش بینی شده در این میثاق و میراث ملی یعنی آزادی انتخابات، مطبوعات، اجتماعات و احزاب، لازم الاجرا شدن حقوق شهروندی، محترم شمردن حقوق اقلیتها، رعایت حقوق زنان، ممانعت از دستورات و دخالت افراد در امور مختلف بر حسب سلیقه، لغو قوانین موازی و در مواردی مغایر یکدیگر، واگذاری مدیریتهای کلیدی به افراد تحصیل کرده و باتجربه واجد شرایط، جلوگیری از ملوک الطوایفی، حذف رانت و امتیاز خواهی بر اساس رابطه، جلوگیری از اعطای مدارک تحصیلی کاذب و سهمیه ها ، لغو امتیازات گروهی و باندی، جلوگیری از انحرافات اجتماعی که ریشه در امرار معاش دارد و دهها نکته بسیار بارز و مهم دیگر........تحقق یابد .
سرمايه‌گذاران جهاني در صورت مشاهده و اعتماد به مجموعه‌اي از شاخص‌هاي امنيت پایدار در سياست خارجي و داخلي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي،به کشور وارد می شوند .
برجام مقدمه تحقق اين امنيت به شمار می رود، نه همه آن. بدون امنيت در سياست داخلي و اقتصادي نمي‌توانيم بيكاري و نابساماني های بسیار شدید فعلی که انحرافات شدیدی را همراه آورده سامان داد .
مفهوم امنيت همه‌جانبه و پايدار، مهم‌ترين موضوع محوري درمناظره ها، تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی در پیش و انتخاب فرد مناسب در مسیر ساختن زيربنای لازم براي افزايش اشتغال، رشد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ثبات و آرامش منطقه‌ای، پیشرفت کشور و احترام به انسانها از همه ابعاد و برقراری روابط بین المللی در پرتو منافع ملی است.


کد مطلب: 68734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *