۱
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۱
کواکبیان در شب شهادت حضرت علی(ع) در حسینیه ارسبارانی‌های مقیم تهران:

مدعیان پیروی از سیره علوی در برابر فساد مالی زمامداران نباید سکوت کنند

همزمان با سومین شب جمعه ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر و شب شهادت حضرت علی(ع) دکتر مصطفی کواکبیان در جمع سوگواران علوی در حسینیه ارسبارانی‌های مقیم تهران به تفضیل در مورد اهمیت لیالی قدر و شاخصه‌های مردم سالاری در سیره علوی سخن گفت.
مدعیان پیروی از سیره علوی در برابر فساد مالی زمامداران نباید سکوت کنند
همزمان با سومین شب جمعه ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر و شب شهادت حضرت علی(ع) دکتر مصطفی کواکبیان در جمع سوگواران علوی در حسینیه ارسبارانی‌های مقیم تهران به تفضیل در مورد اهمیت لیالی قدر و شاخصه‌های مردم سالاری در سیره علوی سخن گفت.
متن سخنان دکتر کواکبیان به شرح زیر است:
روایتی است از امام صادق (ع) که می‌فرماید قدر همه انسانها در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان تعیین می‌شود و در شب بیست و یکم تصویب می‌شود و در شب بیست وسوم امضا می‌گردد. من گاهی به بعضی از دوستان می‌گویم که مانند پیش نویس یک طرحی است که اول باید آماده شود و بعد به تصویب برسد و بعد هم امضا وتوشیح شود
لذا امشب،شب با عظمتی است که قطعا قراراست از درگاه ایزد منان بهترین سرنوشت را برای خود رقم بزنیم . شبی که (خیر من الف شهر‌) شبی که بالا تر از هزار ماه است‌. از همه شما عزیزان التماس دعا داریم برای کل انسانها و حل مشکلات بشریت و ظهور امام زمان (عج)
اما درخصوص شب شهادت حضرت علی(ع) بنده می‌خواهم عرض کنم که یکی از افتخارات نظام ما این است که جمهوری اسلامی‌را مستقر کرد. یعنی علاوه بر پایه اسلامیت نظام،جمهوریت نظام هم مطرح است .و این مردم در چهار هفته قبل تجلی جمهوریت نظام را با حضور خود در پای صندوق‌های رای نشان دادند .و نشان دادند که این مدال افتخاری که امام راحل به مردم هدیه داده است،پاس می‌دارند .حقیقتا دیگر لازم نیست به مردم بگوییم که حضور در پای صندوق‌های رای تکلیف شرعی است یا واجب الهی می‌باشد .بلکه خود مردم دیگر جمهوریت نظام را درک کردند و لذا تا پاسی از شب صف‌های رای دهندگان پشت حوزه‌های رای گیری برقرار بود .باید بگویم عزیزان دشمنان ما از همین مسئله ناراحتند .همین امروز سنای امریکا یک بار دیگر خباثت خود را نشان دادند و تحریم‌هایی را بر ضد جمهوری اسلامی‌تصویب کردند که قطعا برضد برجام است .
این گونه تحریم‌ها که هیچ گونه ربطی به بحث‌های هسته ای ندارد ضد برجام است .چرا انها این کار را می‌کنند‌، چون می‌گویند در این منطقه یک نظامی‌است که بر اساس امارت و سلطنت و خلافت و حکومت موروثی‌ برقرار نشده، بلکه بر اساس رای مردم شکل گرفته است و لذا حرفی برای گفتن دارد.
بنده در دیدار سفیر انگلستان به ایشان گفتم :ما حاضریم که درس دموکراسی را به کشورهای منطقه و جهان بیاموزیم .درست است که قانون انتخابات ما مشکل دارد و بنده هم که نامزد بودم بارها از دوستان شورای نگهبان خواستم تعریف و شاخص‌های رجل سیاسی را تبیین کنند و به مردم اعلام کنند .باید این اشکالات را برطرف کنیم‌.
با این حال رقابتی ترین انتخابات را داشتیم که بالای 73 درصد از مردم آمدند پای صندوق‌های رای و مردم به آقای دکتر روحانی رای دادند و به ایشان اعتماد کردند .
لذا بنده از همین منظر می‌خواهم بحث مردم سالاری از دیدگاه حضرت علی (ع) را عرض کنم که دوستان توجه کنید که ما نظام جمهوری اسلامی‌را بر اساس اندیشه حضرت علی مستقر کردیم و تداوم می‌بخشیم .خوب آن حضرت هیچ وقت دنبال قدرت نبود،دنبال ریاست نبود .به هر دلیلی یک عده‌ای نمی‌فهمیدند و دنبال دیگران رفتند .بیست وپنج سال حضرت علی، چون مردم نیامده بودند پای کار‌، سکوت کرد
صبرت و فی‌العین قذی و فی الحلق شجی خاری در چشم و استخوانی در گلو. بیست و پنج سال حضرت سکوت کرد‌. اما وقتی مردم آمدند (با این که عرض کردم خود ایشان دنبال حکومت نبود .یک بار به ابن عباس فرمودند این کفش‌هایی که من دارم وصله می‌زنم چقدر ارزش دارد و ابن عباس به حضرت گفتند بسیار ناچیز‌. حضرت فرمودند بخدا قسم حکومت در نزد من از این کفش‌های وصله خورده بی‌ارزش‌تر است‌مگر آنکه حقی را بستانم و باطلی را از بین ببرم‌)‌. لذا حضرت قدرت بدون پشتوانه مردم را نمی‌پذیرفت و این یک درسی است برای ما .
شاید مردم متوجه نشوند اما مردم باید باشند تا حکومت شکل بگیرد‌. مردم باید در عرصه حضور داشته باشند. آن روایت معروفی که حتما شنیده اید در خطبه معروف شقشقیه حضرت در نهج البلاغه می‌فرماید مردم چنان هجوم آورده بودند که نزدیک بود حسنین من در زیر دست و پای آنان له شوند‌. آمدند درخواست دادند و گفتند که ما تو را می‌خواهیم .و لذا حضرت می‌فرماید:
لولا حضورالحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر ......
بخدا سوگند اگر این مردم نمی‌آمدند باز هم من حاضر نبودم حکومت را قبول کنم .مردم آمدند که من پذیرفتم . و بر اساس آن پیمانی که خداوند از دانشمندان هر امتی گرفته است که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان نباید سکوت کنید‌. خوب یک عده‌ای دچار اشرافیت و زراندوزی بودند و حضرت می‌فرماید من باید حق مظلومین را از حلقوم ظالمان بیرون بکشم ‌و لذا حکومت را برای این قبول می‌کند‌. پس در اصل پذیرش حکومت حضرت می‌فرماید مردم باید پای کار باشند .و در تداوم حکومت نیز آن را تاکید می‌کند‌. بنابراین در یک نظام مردم‌سالار هم برای انتخاب حاکم و هم برای نظارت بر حاکم و هم برای عزل حاکم مردم باید تصمیم گیر باشند
در مورد نظارت مردم در نهج البلاغه نکات فراوانی است . حضرت به مردم میفرماید که شما من را نصیحت کنید .مردم باید مطالبه گر باشند‌، ساکت نباشند و بیایند راحت حرف خودشان را بزنند‌. ولا تکلمونی کما تکلموا الجبابره اگر در مقابل یک ستمگر زبان تان به لکنت می‌افتد در پیش من این گونه نباشید و راحت حرفتان را بزنید .از جمله حقوقی که حضرت می‌فرماید مردم دارند: النصیحتی لی فی المشهد و المغیب در پیدا و پنهان مرا نصیحت کنید .خیر خواه من باشید‌. این نکته خیلی مهم است‌. حضرت علی (ع) می‌فرماید من یک حقی بر شما دارم و شما هم یک حقوقی بر من دارید‌. می‌فرماید که حق من بر گردن شما این است که مرا نصیحت کنید .نمی‌فرماید حق شما نظارت است بلکه میا فرماید تکلیف شما نظارت است .حضرت که معصوم است .یک ذره هم اشتباه نداشت‌، اما دارد به ما آیندگان می‌فرماید که شما دارید حکومت داری می‌کنید بدانید که مردم اساس کار هستند و رای مردم،نظر مردم و افکار عمومی‌ مردم ‌با ید اساس کار باشد.
در بحث آزادی که یکی از پایه‌های مردم سالاری در هر حکومتی است ،ببینید حضرت چه می‌فرماید: و لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا انسان برده دیگری نباش، چرا که خدا تو را آزاد آفریده است . آزدای یک موهبت الهی و یک حق خدادادی است .آزادی بیان، آزادی مظبوعات،آزادی اجتماعات و همه این آزادی‌های سیاسی و اجتماعی را حضرت حق مردم می‌دانستند . خوب می‌دانید خوارج می‌آمدند سخنرانی حضرت را برهم می‌زدند حضرت می‌فرمودند: تا مادامی‌که اینها دست به سلاح نبرده‌اند در اعتراض به من آزادند‌. لذا عزیزان در بحث آزادی، در بحث مردم سالاری نشان‌های فراوانی از اندیشه حضرت علی در نهج البلاغه وجود دارد و نشانگر آن است که ان حضرت احترام ویژه ای به حق مردم و نظر مردم قائل بودند .
ما امروز هم چوب همین را می‌خوریم‌. اگر داعش جنایت کار این گونه به فکرضربه زدن به جمهوری اسلامی‌است با نظام مردم سالاری مشکل دارد و یک نظام خلافت را برای خود ترسیم می‌کنند.
البته داعشی‌ها نه شیعه هستند و نه سنی .اصلا انسان نیستند و بویی از انسانیت نبردند .ناجوانمردانه به مجلس حمله کردند . اگر هدف شما ما نمایندگان مجلس بودیم، چرا مردم بی‌گناه و بی دفاع را به رگبار بستیید و کورکورانه تیراندازی کردید .معلوم است که هیچ هدفی ندارند و اقدامات کور تروریستی را دنبال می‌کنند‌. البته می‌خواهند از شما مردم انتقام بگیرند که چرا اصلا رای می‌دهید .چرا که انتخابات را برنمی‌تابند .
افکار اینها را شستشو می‌دهند وباید بگویم که ابن ملجم مرادی نیز با فریاد الله اکبر و انگیزه اسلامی‌و زبان روزه بر فرق مولا علی (ع) و آن تجسم عدالت شمشیر عداوت را فرو آورد و ما امروز با چنین افرادی روبرو هستیم که می‌گویند ما برای اسلام کار می‌کنیم .
آن کسی که شیعه واقعی حضرت علی(ع) باشد نمی‌تواند مخالف رای و نظر مردم در چارچوب احکام اسلامی‌باشد‌. مقام معظم رهبری فرمودند ما باید آن روزی غصه بخوریم که در این کشور انتخابات نباشد ‌و این نکته بسیارمهمی‌است
ما باید از این شب‌ها این درس‌ها را فرا بگیریم .لذا دراین بخش از عرایضم باید نتیجه بگیرم که نظام ما از دو پایه اسلامیت و جمهوریت تشکیل شده است و انهایی که در پشت اسلامیت سنگر بگیرند و جمهوریت را ضربه بزنند به همان میزان مورد تنفر ما هستند با آنهایی که در پشت جمهوریت سنگر بگیرند و اسلامیت نطام را ضربه بزنند به یک میزان مورد نفرت ما می‌باشند . رگ و پوست و وجود این مردم با ارزش‌های اسلامی‌عجین شده است و هر کسی بخواهد روشنفکر بازی در بیاورد و با ارزش‌های اسلامی‌مخالف باشد ما با او مخالف هستیم و هر کسی به نام اسلام بخواهئد با رای مردم مخالف باشد ما با او هم مخالفیم.
جا دارد اشاره کنم به این که امام (ره) می‌فرماید میزان رای ملت است . این یک شعارسیاسی نیست،یک شعور فقهی است .یک فتوای شرعی است که میزان رای ملت است .همه مسئولین باید خود راخادم مردم بدانند و اگر این مردم نباشند،آنها چه کاره هستند .لذا این بخش آخر عرایض من این است که دوستان بالاخره فصل رقابت‌های انتخاباتی تمام شد و فصل رفاقت‌ها باید شروع بشود .و همه کمک کنیم برای حل مشکلات مردم.
یک شعارهایی در جریان انتخابات داده شده و باید ببینیم مطالبات مردم در بحث اقتصاد در بحث سیاست داخلی در بحث روابط بین المللی، در بحث امور اداری، در بحث ویژگی‌های کابینه دوازدهم که در یک ماه آینده به مجلس باید ارائه شود، چه می‌باشد.
باید به همه اینها توجه کنیم و ما در خانه ملت و شما مردم باید رصد بکنید .
مسئله اشتغال، بیکاری جوانان از نکاتی است که هم رهبری تاکید می‌کنند و هم رئیس جمهور محترم تاکید دارند و همه ما باید دست به دست هم بدهیم که این مسئله حل بشود .
ما امروزه با جوانان بیکار دیپلم و پایین تر مواجه نیستیم بلکه مراجعین دفتر ما همه جوانان لیسانس، فوق لیسانس و بالاترهستند که باید برای آنان فکری کنیم و همه در این زمینه مسئولیم .
مجلس،دولت و دستگاه قضایی،همه باید پای کار باشند .اگر ما بخواهیم چوب لای چرخ بگداریم خوب کارها به خوبی پیش نخواهد رفت .این که باید وحدت و انسجام وهمبستگی داخلی داشته باشیم تا کارها به خوبی پیش برود در آن شکی نیست .
مشکلات فراوانی است در بخش‌های مختلف باید برای آن فکری بکنیم
لذا عزیزان این بحث‌هایی که یک عده بعد از انتخابات مطرح کرده اند و رای مردم را به حلال و حرام تقسیم کرده اند چیز بی ربطی است و رهبری فرمودند که مردم را به گروه و دسته تقسیم نکنید و همه 42 میلون را ی که داده شد رای حلال است .
هر کسی که پای صندوق رای آمده طرفدار نظام است و می‌خواهد مشکلات کشور حل شود
شما ببینید ترامپ در دوران تبلیقات انتخابات اعلام کرد که عربستان سعودی برای ما یک گاو شیرده است که اول آن را می‌دوشیم و بعد سرش را می‌بریم و باید به شما بگویم الان مرحله دوشیدن است . و بعدا همین دودمان آل سعود که فرش قرمز زیر پای ترامپ پهن می‌کنند،نوبت شان هم می‌شود و جالب است که امروز اعلام شده که قطر نیز یک قرارداد12 میلیارد دلاری با آمریکا منعقد کرده است .ترامپ یک بیزینس من و یک تاجر است و به خوبی دارد از اوضاع خاورمیانه بهره می‌برد.
لذا اگر ما هم بخواهیم برای آمریکا شیرده باشیم کاری به ما ندارند و اگر بخواهیم آن گونه که می‌خواهند نباشیم با ما مشکل خواهند داشت. پس ما باید در داخل بفهمیم که انسجام خودمان را حفظ کنیم .سریک مسائل جزئی بهانه جویی نکنیم‌. بنده در همین ایام انتخابات به 12 استان 8 دانشگاه و 42 شهر برای تبلیغات انتخابات برای سخنرانی سفر کردم و از نزدیک با مشکلات مردم روبرو بودم اما دوستان به شما عرض می‌کنم بنده به هیچ عنون وکیل الدوله نخواهم بود.بنده از همین دولت هم نقد خواهم کرد و مطالبات مردم را پیگیری خواهم کرد و اگر کوتاهی شود اولین نفر خواهم بود که در مجلس فریاد خواهم کشید . اما راه این نیست که الکی چوب لای چرخ بگذاریم .
البته باید به مانند حضرت علی (‌ع) تخلف ازهر سویی باشد با آن برخورد کنیم چه حقوق‌های نجومی‌باشد و چه املاک نجومی‌.
لذا پیروان سیره علوی نباید در برابر فساد مالی زمامداران حکومت سکوت کنند همانگونه که حضرت علی (ع)آتش را به دست برادرش داد تا او را متوجه کند که من حاکم اگر ناحقی کنم باید آتش جهنم را به جان بخرم.
لذا تعارف نداریم هر کسی که فکر می‌کند بیت‌المال، مال بیتش است و به آن چنگ بزند و ظلم کند،حضرت علی می‌فرماید یکی از پیمان‌هایی که خداوند از ما گرفته این است که ساکت ننشینیم‌. فریاد‌مان بلند شود و البته جناحی و خطی به این مسئله نگاه نکنیم .
کد مطلب: 71624
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *