۰
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
عجایب یک طوفان

دولت ترامپ در معرض آزمونی بزرگ

طوفانی سهمگین، به نام هاروی، با سرعت حدود 215 کیلومتر بر ساعت در حال درنوردیدن جنوب ایالت تگزاس در آمریکا است. این طوفان قوی‌تر از طوفان کاترینا است. کاترینا در سال 2005، فاجعه‌ای به بار آورد که در نتیجه آن بیش از 1800 نفر کشته شدند و دولت بوش، بدنامی بزرگی را به دلیل شیوه مدیریت بحران در این طوفان به ارث برد.
دولت ترامپ در معرض آزمونی بزرگ
طوفانی سهمگین، به نام هاروی، با سرعت حدود 215 کیلومتر بر ساعت در حال درنوردیدن جنوب ایالت تگزاس در آمریکا است. این طوفان قوی‌تر از طوفان کاترینا است. کاترینا در سال 2005، فاجعه‌ای به بار آورد که در نتیجه آن بیش از 1800 نفر کشته شدند و دولت بوش، بدنامی بزرگی را به دلیل شیوه مدیریت بحران در این طوفان به ارث برد.
به گزارش مردمسالاری‌ آنلاین، طوفان دریایی هاروی، یک طوفان درجه 4 است و طوفان‌های دریایی تنها یک درجه ممکن است از این طوفان شدیدتر باشند؛ از این حیث هاروی از کاترینای مهلک، که یک طوفان درجه 3 بود، بسیار شدیدتر است.
هاروی صرفاً یک طوفان سهمگین نیست، این طوفان احتمالاً به سیل ویرانگری تبدیل شود که وقوع آن در خاک آمریکا در بیش از یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. هاروی، ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا را ظرف روزهای آینده درخواهد نوردید و در نتیجه آن، آب و برق در مناطقی از این ایالت‌ها قطع خواهد شد.
احتمالاً شهر راک‌پورت یکی از شهرهایی است که هاروی بیشترین خسارات را به آن وارد خواهد کرد. شهردار راک‌پورت از شهروندان خواسته تا شهر را ترک کنند و به هرکسی که در شهر مانده گفته است که نام‌های خود را بر بازوهایشان بنویسند تا در صورت صدمه دیدن یا مرگ، هویت‌شان قابل تشخیص باشد!
بیش از 6 میلیون نفر در مسیر هاروی زندگی می‌کنند. این طوفان سهمگین می‌تواند درخت‌ها را از ریشه بکند، ساختمان‌ها را ویران کند و جریان آب و برق را برای روزها قطع نماید.
طوفان کاترینا که شدت کمتری نسبت به هاروی داشت، باعث شد تا با جاری شدن سیل و بالا آمدن آب دریا در بخش‌های فقیرنشین نیواورلئان بیش از 1800 نفر کشته شوند. این افراد عمدتاً خانواده‌های فقیری بودند که از وسع مالی برای گریختن از مناطق تحت خطر، برخوردار نبودند.
جورج بوش به خاطر بی‌کفایتی در مدیریت بحران ناشی از طوفان کاترینا برای همیشه بدنام شد: حالا آزمونی برای دونالد ترامپ است تا کفایت دولت وی در جریان یک فاجعه طبیعی به سنجش گذاشته شود. گِرگ ابوت، فرماندار تگزاس از دولت فدرال آمریکا درخواست کمک مالی کرده است.
آب‌های گرم خلیج مکزیک باعث شده تا سرعت هاروی با رسیدن به سواحل آمریکا بیشتر شود. در کل، طوفان هاروی پس از طوفان چارلی در سال 2004، نخستین طوفان درجه چهاری است که آمریکا را در می‌نوردد. قابل توجه است که از سال 1961 تاکنون، این نخستین طوفان درجه چهاری است که ایالت تگزاس را در می‌نوردد و از این حیث نیز هاروی، استثنائی محسوب می‌شود.
هاروی در ابعاد دیگر نیز شگفت‌انگیز است. این طوفان در بعد اقتصادی، قلب تولید نفت و گاز آمریکا را هدف گرفته است. در سواحل جنوبی تگزاس، سوختی در جایگاه‌های سوخت موجود نیست! طوفان هاروی 22 درصد تولید نفت خلیج مکزیک را متوقف کرده است و چندین پالایشگاه بزرگ فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند.
45 درصد ظرفیت پالایش نفت آمریکا و 20 درصد ظرفیت تولید نفت این کشور در سواحل خلیج مکزیک واقع شده است که طوفان هاروی می‌تواند بخش بزرگی از آن‌ها را از کار بیندازد. غول‌های نفتی رویال داچ شل، آنادارکو و اکسون موبیل، سکوهای فراساحلی تولید نفت و گاز در خلیج مکزیک خود را تعطیل و کارگران را تخلیه کرده‌اند.
طوفان هاروی باعث شده تا در آمریکا نگرانی نسبت به کمبود سوخت افزایش یابد و در نتیجه قیمت بنزین به بالاترین میزان در 4 ماه گذشته رسیده است.
دولت آمریکا که در بلایای طبیعی معمولاً به سراغ استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی خود می‌رود این بار نیز اعلام کرده که در صورت نیاز از این ذخایر استفاده خواهد کرد.
هاروی قطب تولید نفت، گاز و پتروشیمی آمریکا را نشانه گرفته و از این حیث ممکن است کاری کند که قیمت نفت در تمام بازارهای جهانی افزایش یابد.
طوفان هاروی با سیل، گردباد و بالا آمدن آب دریا، شکل و شمایل یک فاجعه طبیعی تمام‌عیار را دارد. این طوفان ممکن است بیش از هرچیز دیگر بخشی از جمعیت ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا را تهدید کند که چندان از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند.
فعلاً در نقاطی نظیر راک‌پورت و کورپِس کریستی، جریان برق صدها هزار نفر قطع شده است و این طوفان به سمت مناطق پرجمعیت‌تری نظیر هیوستون حرکت می‌کند. هیوستون چهارمین شهر پرجمعیت ایالت تگزاس است و خطر «سیل فاجعه‌آمیز» این شهر را تهدید می‌کند. در مناطق بزرگ‌تری نظیر همین شهر هیوستون است که شیوه مدیریت بحران توسط دولت ترامپ زیر زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و هرگونه عدم‌کفایت، ناکارآمدی و تعلل از چشمان تیزبین این رسانه‌ها، پوشیده نخواهد ماند. ترامپ که از ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش، بحران‌های سیاسی مختلفی را پشت سرگذاشته حالا باید کفایت خود را در مدیریت یک بحران طبیعی اثبات کند!
 
کد مطلب: 73648
برچسب ها: ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *