۰
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۳

رشد فرزندآوری در دوره ٩٥-١٣٩١

میزان باروری کل ایران بر پایه نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥، ٢,٠١ فرزند محاسبه شد؛ در حالی که این میزان در سرشماری پیشین (1390) ١،٨ فرزند بود.
میزان باروری کل ایران بر پایه نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥، ٢,٠١ فرزند محاسبه شد؛ در حالی که این میزان در سرشماری پیشین (1390) ١،٨ فرزند بود.
به گزارش ایرنا، میزان باروری کل، میانگین شمار فرزندانی را نشان می­دهد که یک زن در طول دوران باروری خود (از ١٥ تا ٤٩ سالگی) به دنیا می‌آورد.
مرکز آمار ایران امروز (شنبه) میزان باروری کل ایران را براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥ اعلام کرد.
بر این پایه، میزان باروری کل ایران برای نقاط شهری کمتر از سطح جانشینی و برابر ١،٨٦ فرزند و در نقاط روستایی بالاتر از سطح جانشینی و برابر ٢،٤٨ فرزند به دست آمد.
کمترین میزان باروری کل مربوط به استان گیلان با رقم ١،٣٨ و حداکثر آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با مقدار ٣،٩٦ فرزند بود.
این شاخص برای استان تهران ١،٥٦ فرزند محاسبه شد.
استان‌های گیلان، مازندران و تهران به ترتیب با ارقام ١،٣٨ و ١،٥١ و ١،٥٦ کمترین میزان باروری و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و هرمزگان به ترتیب با ٣،٩٦ ، ٢،٨٥، ٢،٨٤ و ٢،٦٤ فرزند، بالاترین میزان باروری را در کشور به خود اختصاص دادند.
میزان باروری کل در همه استان‌های کشور، به غیر از استان گیلان، نسبت به دوره‌های سه ساله قبل، افزایش یافت.
در مجموع، میزان باروری کل در ١٧ استان بالاتر از میانگین باروری کل کشور بود و ١٤ استان نیز باروری پایین تر از میانگین کشوری داشتند.

** الگوی سنی باروری 
الگوی سنی باروری نشانگر افزایش میزان باروری در سنین ٣٩-٣٠ ساله و ١٩-١٥ ساله بود. 
این تغییر از یکسو بیانگر جبران باروری تاخیری و از دیگر سو پیشرسی ازدواج و باروری سنین پایین تر از ٢٠ سال بوی‍ژه در نقاط روستایی را نشان می­دهد.
میزان باروری ویژه سنی ١٥-١٩ ساله تا ٤٠-٤٤ ساله کل کشور اندکی افزایش یافت.
افزایش باروری به ترتیب در گروه‌های سنی ٣٥-٣٩ ساله، ٣٠-٣٤ ساله و ١٥-١٩ ساله زنان شهری مشهود بود. 
بیشترین افزایش در باروری ویژه سنی ٣٥-٣٩ ساله زنان شهری صورت گرفت. این تغییر الگوی سنی سهم بسزایی در رسیدن میزان باروری کشور به سطح جانشینی را دارد.
در نقاط روستایی، بیشترین افزایش باروری در گروه سنی ١٥-١٩ ساله دیده شد.
سطح باروری در ایران در سال های اخیر روند افزایشی آرامی داشته است.
الگوی سنی باروری در سال‌های اخیر از الگوی زودرس فرزندآوری به سمت الگوی دیررسی فرزندآوری در حال تغییر بوده است.
کد مطلب: 77974
برچسب ها: رشدجمعیت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *