۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۳
دولت ميانمار اعلام كرد:

همكاري تين سين و آنگ سان سوچي براي ايجاد دموكراسي

دولت ميانمار اعلام كرد، نگران تحت الشعاع قرار گرفتن حضور رئيس‌جمهور اين كشور در آمريكا به خاطر مصادف شدن سفر آنگ سان سوچي به واشنگتن نيست زيرا آنها براي ايجاد دموكراسي با يكديگر همكاري مي‌كنند مانند آنچه كه نلسون ماندلا با آخرين رهبر دوره آپارتايد در آفريقاي جنوبي انجام داد.
 به نقل از خبرگزاري رويترز، رئيس دفتر تين سين، رئيس جمهوري ميانمار اظهار كرد: دولت ميانمار به آنگ سان سوچي كه برنده جايزه صلح نوبل است، بسيار افتخار مي‌كند.

سوچي هفته گذشته مدال طلايي كنگره آمريكا را به خاطر تلاش‌هايش براي برقراري دموكراسي دريافت كرد.

"آنگ مين"، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري ميانمار در مقر سازمان ملل در نيويورك تصريح كرد: ما نگران مصادف شدن سفر سوچي و رئيس‌جمهوري ميانمار به آمريكا نيستيم. زيرا آنها در حال همكاري با يكديگر براي ايجاد دموكراسي هستند و من معتقدم رئيس‌جمهور به تنهايي نمي‌تواند تمامي اصلاحات دموكراتيك را انجام دهد و آنگ سان سوچي نيز نمي‌تواند به تنهايي اين كار را انجام دهد بنابراين آن دو بايد با يكديگر همكاري كنند.

از سوي ديگر، بان كي مون، دبيركل سازمان ملل پس از ملاقات با سوچي اظهار داشت: سازمان ملل به تلاش‌هاي خود براي برقراري دموكراسي در ميانمار ادامه مي‌دهد. وي همچنين بر نقش سوچي براي آشتي ملي در اين كشور تاكيد كرد.

بان كي مون خاطرنشان كرد: من از رئيس‌جمهور تين سين و آنگ سان سوچي تشكر مي‌كنم. آنها به همراه يكديگر در حال عبور از مسير آشتي و ثبات سياسي و برقراري دموكراسي و حقوق بشر در ميانمار هستند.

بان كي مون و سوچي پيش از حضور در يك كنفرانس مشترك مطبوعاتي با يكديگر ديدار و در مورد مسائل مختلفي از جمله ادامه كمك سازمان ملل و برقراري دموكراسي در ميانمار صحبت كردند.

خبرگزاري رويترز همچنين گزارش داد، تين سين، رئيس‌جمهور ميانمار به "شي جين‌پينگ"، معاون رئيس‌جمهور چين گفت: تبديل شدن ميانمار به يك دموكراسي تغييري در دوستي سنتي اين كشور با چين ايجاد نخواهد كرد.

مقامات چيني نگراني آن هستند كه دموكراتيك شدن ميانمار باعث شود كه اين كشور تبديل به يكي از متعهدان آمريكا شود و از حوزه نفوذ چين خارج شود.

اما رئيس‌جمهور ميانمار در ديدار اخير خود با معاون رئيس‌جمهور چين خاطر نشان كرد: ميانمار هم‌اكنون در مرحله انتقالي قرار دارد اما همچنان اين كشور توجهي ويژه‌اي به توسعه روابط با چين دارد و ميانمار، چين را دوست واقعي خود مي‌داند.
کد مطلب: 7886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *