۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۵

تيم ملي بسكتبال ايران قهرمان "كاپ آسيا" شد

تيم ملي بسكتبال ايران با پيروزي بر ژاپن قهرمان كاپ آسيا شد.
تيم ملي بسكتبال ايران در ديدار فينال كاپ‌آسيا به مصاف ژاپن، ميزبان رقابت ها رفت و با نتيجه ۵۳ بر ۵۱ به پيروزي رسيد تا در دومين حضورش در كاپ‌آسيا به نخستين قهرماني اش در اين رقابت ها برسد. ايران در مرحله گروهي نيز برابر ژاپن با نتيجه ۷۱ بر ۶۵ به پيروزي رسيده بود.

صمد نيكخواه بهرامي با ۱۴ امتياز بهترين بازيكن ايران بود. همچنين محمد جمشيدي، حامد آفاق و اصغر كاردوست هر كدام هشت امتياز به دست آوردند.

كوارتر نخست

مهمد بچيروويچ در اين مسابقه آرن داوودي، حامد آفاق، صمد نيكخواه بهرامي، اوشين ساهاكيان و روزبه ارغوان را به زمين فرستاد. تركيب قدرتمند ايران در چند اقدام خود موفق نبود تا اينكه با حركت زيرسبد روزبه ارغوان به نخستين امتيازش رسيد. بازي سرعت زيادي نداشت و دو تيم بدون ريسك بازي مي كردند. شرايط مسابقه فينال بر عملكرد بازيكنان تاثير گذاشته بود اما با گذر زمان بازيكنان دو تيم خود را پيدا كردند. دو تيم پاياپاي بودند و فاصله امتيازي نيز زياد نبود كه در دقيقه پنجم مسابقه ژاپني ها كه از حمايت تماشاگران خود برخوردار بودند با يك پرتاب سه امتيازي براي نخستين بار از ايران پيش افتادند. بازي ۷ بر ۶ به سود ژاپن بود اما اين برتري زياد طول نكشيد و دوباره ايران با پرتاب صمد نيكخواه بهرامي از حريفش پيش افتاد.

در اين دقايق، ايران با ريباندهاي خوب، توپ و ميدان را برعهده گرفت و ۱۲ بر ۷ پيش افتاد. دفاع خوب ايران كه از بازي برابر فيليپين به هماهنگي لازم نيز رسيده بود در اين ديدار هم كار ژاپن را سخت كرده بود. حريف شرقي كه به عنوان ميزبان رقابت ها به فينال رسيده بود با پنج خطائه شدن كار خود را دشوارتر مي‌ديد و در دقايق پاياني كوارتر نخست براي حفظ همين فاصله تلاش مي كرد.

صالح فروتن نخستين بازيكن جوان ايران بود كه به ميدان آمد و فرصت بازي در فينال كاپ‌آسيا را بدست آورد. ژاپني ها با دفاع نفر به نفر و استفاده از پرتاب‌هاي پيراموني سعي داشتند تا ايران را كنترل كنند و با دو پرتاب راحت فاصله را به حداقل رساندند اما در نهايت كوارتر نخست با نتيجه ۱۳ بر ۱۱ به سود ايران به پايان رسيد.

كوارتر دوم

كوارتر دوم بازي در حالي آغاز شد كه محمد جمشيدي نيز به تركيب ايران اضافه شد. همان ابتداي كار اصغر كاردوست با يك اسلم دانك پانزدهمين امتياز را براي ايران ثبت كرد و باعث شد ژاپني ها تحت تاثير بازي مهمان خود قرار بگيرند. در جريان حمله ژاپن، آرن داوودي از ناحيه مصدوم شد و جايش را به فريد اصلاني داد.

بازي كم امتياز بود و دو تيم عملكردي آرام داشتند. ايران با اقدام خوب جمشيدي فاصله امتيازي را به ۵ رساند. نيمه نخست بازي در حال به پايان رسيدن بود كه دو تيم در مجموع ۳۱ امتياز بدست آورده بودند تا مسابقه جذابيت قابل انتظارش را نداشته باشد. ژاپني ها در دفاع خوب بودند و نفوذهاي ايران را كنترل مي كردند اما در مقابل ملي پوشان ايران با پرتاب سه امتيازي آفاق فاصله شان با ميزبان را بيشتر كردند.

حمله هاي ايران با دفاع خوب ژاپني ها كنترل مي شد اما در طرف مقابل نيز حريف شرقي در حمله هاي خود امتيازي به دست نمي آورد. مسابقه ۲۳ بر ۱۷ پيگيري مي شد. محمد جمشيدي پس از يك پرتاب اشتباه به خود آمد و با توپ‌ربايي هاي زيبا و فرارهاي خوب امتيازآوري مي كرد. جنگندگي او در اين دقايق خوب بود و باعث شد تا هم‌تيمي هايش نيز اين بازيكن جوان را تشويق كنند.

بازي كم امتياز اما به سود ايران دقايق پاياني اش را سپري مي كرد. جمشيدي در دقايق پاياني اين كوارتر ستاره بازي بود و در كنار هم‌تيمي هاي با تجربه اش عملكرد خوبي به نمايش مي گذاشت. ايران ۳۰ بر ۲۲ پيش بود و ثانيه پاياني بازي با پرتاب آزاد ميزبان سپري شد تا ايران در نيمه نخست با نتيجه ۳۰ بر ۲۳ به پيروزي برسد. كوارتر دوم با نتيجه ۱۷ بر ۱۲ به سود ايران به پايان رسيد.

كوارتر سوم

نيمه دوم مسابقه با درخشش بازيكنان پيراموني ژاپن آغاز شد. حريف به خوبي پرتاب هايش را وارد سبد و فاصله را كم و كمتر مي كرد. بازي ۳۰ بر ۲۹ پيگيري مي شد و فاصله دو تيم كمتر شده بود. ژاپن در اين كوارتر دفاع منسجم تري داشت و ملي پوشان ايران به سختي از آن نفوذ مي كردند. ميزبان با افزايش سرعت مسابقه عرصه را بر ايران تنگ كرده بود و با اقدام هاي موفق فاصله امتيازي را به حداقل رساند.

در دو دقيقه پاياني كوارتر سوم ژاپن به حمله هاي خود ادامه داد و با پرتاب هاي پيراموني زيبا از ايران پيش افتادند. ۳۷ بر ۳۴ ژاپن پيش بود و ميزبان به شوت هاي سه امتيازي اش ادامه مي داد. توپ و ميدان در اختيار بازيكنان حريف بود و آنها فاصله امتيازي را به عدد ۶ رساندند. دفاع خوب ژاپن حمله هاي ايران را ناكام مي كرد تا در نهايت ميزبان در كوارتر سوم با نتيجه قاطع ۲۱ بر ۱۰ ايران را شكست دهد.

كوارتر چهارم

ايران كوارتر پاياني صاحب توپ و ميدان بود اما در امتيازآوري دقت كافي را نداشت. بازي ۴۴ بر ۴۰ ادامه داشت تا اينكه حامد آفاق با دو پرتاب آزادش دو امتياز براي ايران بدست آورد. ملي پوشان به خوبي حمله هاي حريف را كنترل مي كرد با استفاده از فضا سازي آرن داوودي به دنبال بدست آوردن دوباره برتري بود تا اينكه حامد آفاق با پرتابي بي نقص سه امتياز بدست آورد و ايران دوباره از ميزبان پيش افتاد.

۴۵ بر ۴۴ برتري براي ايران بود. روزبه ارغوان در ربياند هاي حمله و دفاع موفق بود و اجازه نمي داد حريف از توپ هاي برگشتي استفاده كند. ۵ دقيقه از كوارتر چهارم گذشته بود و تنها ايران پنج امتياز بدست آورده بود. با بي دقتي ملي پوشان، تيم از افزايش امتياز باز مي ماند. سبد تيم ژاپن در اين كوارتر قفل شده بود و اقدام هاي ايران يكي پس از ديگري وارد آن نمي شد. فاصله همچنان يك امتياز بود تا اينكه ژاپن با يك ضد حمله نتيجه بازي را ۴۶ بر ۴۵ به سود خود تغيير داد.

ميزبان با استفاده از بازيكنان زير سبدش فاصله را بيشتر كرد و با سه امتياز از ايران پيش افتاد. در ادامه كار بچيروويچ وقت استراحت گرفت و نكات فني اش را به بازيكنان منتقل كرد. پس از بازگشت دو تيم به ميدان، كاپيتان صمد با اقدامي مناسب قفل سبد ژاپن را شكست و فاصله را دوباره به حداقل رساند اما دوباره شوت سه امتيازي ميزبان كار را دشوار كرد. با آمدن اصغر كاردوست به ميدان قدرت ايران در زير سبد افزايش پيدا كرد و دوباره فاصله به عدد يك رسيد.

دقيقه پاياني مسابقه با نتيجه ۵۱ بر ۵۰ به سود ژاپن بود كه آرن داوودي در ثاينه هاي پاياني با پرتابي سه امتيازي ايران را پيش انداخت و قهرماني ايران را با نتيجه ۵۳ بر ۵۱ رقم زد.
کد مطلب: 7900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *