۰
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۵

فروش سوخت و کاهش مهاجرت

رئیس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ایران گفت: اجرای طرح فروش سوخت مرزنشینان از طرح های موفقی است که در کنار تامین معیشت خانواده های مرزنشین، نقش بسزایی در مهاجرت معکوس روستاییان به شهرها داشته است.
رئیس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ایران گفت: اجرای طرح فروش سوخت مرزنشینان از طرح های موفقی است که در کنار تامین معیشت خانواده های مرزنشین، نقش بسزایی در مهاجرت معکوس روستاییان به شهرها داشته است.
به گزارش ایرنا، بهروز کرمانی، سه شنبه در کارگروه فروش سوخت مرزنشینان در شهرستان مرزی تایباد افزود: به منظور مقابله با قاچاق سوخت به کشورهای همجوار، هم اینک سه طرح کنترل سوخت در باک، خرده فروشی در بازارچه های مرزی و فروش سوخت مرزنشینان در حال اجرا است. 
وی اظهار کرد: ماهانه 45 میلیون لیتر سوخت به برخی از استان های مرزنشین همچون آذربایجان غربی، کردستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی تعلق می گیرد که سهم خراسان رضوی از این رقم حدود 5.5 میلیون لیتر است و این تخصیص بستگی به شمار خانوارهای ساکن تا شعاع 25 کیلومتری مرز دارد. 
رئیس اداره پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ایران گفت: برای مهار و جلوگیری از قاچاق سوخت به دنبال تامین بخشی از نیاز کشورهای همسایه هستیم، بنابراین باید میان عرضه کننده و متقاضی سوخت رابطه متقابل وجود داشته باشد تا با تامین نیازهای داخلی، پدیده شوم قاچاق نیز از بین برود. 
کرمانی افزود: هم اکنون سوخت مورد نیاز کشور همسایه (افغانستان) در منطقه مرزی ایران، پایین تر از آن سوی مرز عرضه می شود. 
فرماندار تایباد نیز گفت: با اجرای طرح فروش سوخت در سه شهرستان تربت جام، خواف و تایباد، در کنار برقراری امنیت پایدار در سطح روستاهای مرزنشین این مناطق، قاچاق سوخت به کشور افغانستان 60 درصد کاهش پیدا کرده است. 
حسین شرافتی راد افزود: هم اکنون 18 هزار و 848 خانوار در سه شهرستان مزبور مشمول این طرح می شوند که تاکنون در پنج مرحله توانسته اند سود این طرح آن را دریافت کنند. 
وی با بیان اینکه میزان سود تعلق گرفته در هر مرحله بستگی به میزان فروش سوخت دارد، گفت: 66 روستای تربت جام، هشت روستای خواف و 24 روستای شهرستان تایباد از این طرح بهره مند شده اند. 
وی با اشاره به قرار گرفتن شهرستان تایباد در دالان ارتباطی شرق به غرب و برخورداری از زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل گفت: تایباد با بیش از 90 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان، موقعیت خاصی در بین شهرستان های خراسان رضوی دارد. 
استان خراسان رضوی 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و در هشت ماه نخست امسال بیش از 45 میلیون لیتر سوخت و فراورده های نفتی از مرز دوغارون خراسان رضوی به افغانستان صادر شده است. 
تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. 
کد مطلب: 79188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *