۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۸
"مردم سالاری آنلاین" منتشر می کند:

پیش‌نویس اساسنامه طرح پارسا (پارلمان اصلاح‌طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان)

طرح پارلمان اصلاحات که توسط حزب مردم سالاری به شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب پیشنهاد شده بود عصر یکشنبه در جلسه این شورا تصویب شد.
پیش‌نویس اساسنامه طرح پارسا (پارلمان اصلاح‌طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان)
طرح پارلمان اصلاحات که توسط حزب مردم سالاری به شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب پیشنهاد شده بود عصر یکشنبه در جلسه این شورا تصویب شد.
مردم سالاری آنلاین، متن پیش نویس این طرح را که نخستین بار توسط مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری به سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات ارائه شده بود منتشر می کند :

پیش‌نویس اساسنامه طرح پارسا (پارلمان اصلاح‌طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان)
مقدمه

به منظور دستیابی به اهداف والای اصلاح‌طلبان جهت تعالی، سعادت، پیشرفت و توسعه ایران سرافراز، ‌آباد‌ و آزاد با برخورداری از حکومتی اسلام محور، مردم‌سالار و کارآمد طرحی از سوی حزب مردم‌سالاری به عنوان طرح «پارلمان اصلاح‌طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان» که در این اساسنامه به اختصار طرح «پارسا» نامیده می‌شود به شرح زیر پیشنهاد می‌گردد.
کلیات
ماده (1): پارلمان اصلاح‌طلبان با مشارکت حداقل 50 حزب و تشکل سیاسی رسمی اصلاح‌طلب دارای پروانه در چارچوب قانون اساسی و با رعایت قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 2/3/97 به مدت نامعلوم تشکیل می‌شود.
اهداف
ماده(2): اهداف طرح پارسا عبارتست:
1- هماهنگی برای فعالیت جبهه‌ای اصلاح‌طلبان و ایجاد اتحاد میان احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات شوراها، مجلس، ریاست‌جمهوری و خبرگان
2- تقویت احزاب اصلاح‌طلب و تفکر حزبی میان اصلاح‌طلبان و تشویق آنان برای تصمیم‌گیری احزاب به جای اشخاص
3- زمینه‌سازی برای تجمیع احزاب اصلاح‌طلب جهت نیل به حداکثر پنج حزب در جبهه اصلاحات
4- زمینه‌سازی برای امکان مشارکت دموکراتیک اصلاح‌طلبان سراسر کشور جهت تعیین سرنوشت کشور
5- ارتقای روح امید و دموکراسی و غلبه بر سرخوردگی و واگرایی در میان ایرانیان.
مجری طرح
ماده (3): شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان موسس طرح «پارسا» مسوولیت اجرای آن را تا زمان شکل‌گیری هیات رئیسه پارلمان اصلاح‌طلبان برعهده‌ دارد. مسوولیت اداره اولین اجلاس «پارسا» برعهده هیات منتخب پنج نفری این شورا می‌باشد.
ارکان
ماده (4):
«پارسا» دارای ارکان زیر می‌باشد:
1-            مجمع عمومی
2-            شورای مرکزی
3-            هیات رئیسه
4-            ریاست دوره‌ای
 
 
مجمع عمومی
ماده (5): مجمع عمومی عالی‌ترین رکن «پارسا» بوده و دارای 4000 نفر عضو از میان اعضای 50 حزب اصلاح‌طلب (به گونه‌ای که هیچ حزبی کمتر از 30 عضو و بیشتر از 150 عضو نداشته باشد) حداقل سالی دوبار تشکیل می‌شود.
تبصره (1): تعداد بیشتر از 30 عضو برای هر یک از احزاب براساس ضوابطی همچون برخورداری از تعداد دفاتر استانی، کنگره‌های منظم، شورای مرکزی، دفتر سیاسی، کمیته‌ها‌ی اجرایی، شاخه‌های حزبی، ارگان‌ ا‌نتشاراتی، تعداد اعضا از میان نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و... می‌باشد که آئین‌نامه آن از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب می‌شود.
ماده (6): وظایف و اختیارات مجمع عمومی عبارتست از:
1- تعیین سیاست‌های راهبردی اصلاح‌طلبان سراسر کشور
2- تعیین نامزد نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری
3- انتخاب اعضای شورای مرکزی پارسا
ماده (7): اداره اولین اجلاس پارلمان اصلاح‌طلب برعهده هیات پنج نفری که از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخاب می‌شود بوده و اداره اجلاس بعدی برعهده هیات رئیسه منتخب شورای مرکزی «پارسا»‌ می‌باشد.
شورای مرکزی
ماده (8): شورای مرکزی مرکب از 31 نفر عضو می‌باشد که هر دو سال یکبار از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند ‌‌و پس از مجمع عمومی دارای بیشترین اختیارات برای تصمیم‌گیری و اجرا به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان می‌باشند تعیین مسوولان کمیته‌ها از اختیارات این شورا می‌‌باشد.
کمیته‌های اجرایی
ماده (9): شورای مرکزی می‌تواند برای انجام وظایف «پارسا» کمیته‌هایی همچون کمیته انتخابات، کمیته سیاسی، کمیته فرهنگی اجتماعی، کمیته مالی پشتیبانی، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی و کمیته استان‌ها و... را تشکیل داده و ضوابط و اختیارات آنها و همچنین مسوولان این کمیته‌ها را تعیین نماید.
هیات رئیسه
ماده (10): هیات رئیسه «پارسا» دارای 9 عضو بوده که از میان اعضای شورای مرکزی و از سوی این شورا برای مدت یک سال تعیین می‌شود. هیات رئیسه موظف است تمامی تصمیمات محوله از سوی شورای مرکزی را اجرا نموده و پیشنهادات لازم برای تصمیم‌‌گیری نهایی شورای مرکزی ارائه دهد. تعیین رئیس و نواب رئیس و سخنگو و دبیران هیات رئیسه و مسوول دبیرخانه ‌«پارسا» برعهده این هیات می‌باشد.
ریاست‌دوره‌ای
ماده (11): ریاست دوره‌ای هیات رئیسه از میان اعضای این هیات به مدت 6 ماه انتخاب می‌شود و اداره جلسات شورای مرکزی و هیات رئیسه را برعهده دارد.
دبیرخانه
ماده (12): دبیرخانه «پارسا» زیر نظر ریاست دوره‌ای و در دفتر ایشان استقرار می‌‌یابد. مسوول دبیرخانه با پیشنهاد ریاست‌ دوره‌ای و از میان اعضای شورای مرکزی و با تصویب هیات رئیسه انتخاب شده و کلیه مکاتبات رسمی و اداری «پارسا» برعهده ایشان می‌باشد.
 
کد مطلب: 82095
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *