۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۰

احمدی‌نژاد و رابطه با آمریکا؟

امروز ۲۶ نماینده مجلس در تذکری کتبی به رئیس جمهور نسبت به اظهارات وی درباره مذاکره با آمریکا اعتراض کرده و آن را ناسازگار با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت جمهوری اسلامی خواندند. این نمایندگان با ارائه تذکری کتبی به رییس جمهور مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.
رئیس جمهور که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده است در مصاحبه های متعددی با رسانه های غربی خواستار تجدید نظر در روابط دو کشور ایران و آمریکا شده است.

احمدی نژاد در یکی از این گفتگوها با بیان اینکه بنده جزء کسانی هستم که معتقدم امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد تصریح می کند: دو کشور بزرگ، موثر و قدرتمند، ۳۳ سال است که رودرروی یکدیگر قرار گرفته اند و اگر در این مدت هم افزا با یکدیگر عمل کرده بودند امروز شرایط بین المللی شکل دیگری داشت.

جاوید قربان اوغلی در گفتگو با فرارو ضمن انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد گفت: معلوم نيست كه سفر به نيويورك چه تاثيري بر آقاي احمدي نژاد و هيات همراه دارد كه به يكباره فراموش مي كنند كه آنها همان هايي هستند كه چندي پيش در تهران آن همه شعار علیه آمریکا سر می دادند.

سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: محمود احمدی نژاد تنها رییس جمهوری پس از انقلاب اسلامی است که علاوه بر آنکه بیشترین شعارعلیه آمریکا را مطرح کرده بیشترین سفر به امریکا و درخواست مذاکره و برقراری رابطه را با این کشور داشته است.

وی با بیان بر اینکه تکرار مکرر درخواست رابطه با آمریکا نه تنها دو طرف را به میز مذاکرات رهنمون نمی کند بلکه آنها را از این میز دور هم می کند گفت: دیپلماسی همچون بازی شطرنج است و هر حرکت اشتباه می تواند دست یکی از بازیگران را از مهره هایی که در اختیار دارد خالی کند و او را از موضع برتر یا برابر به موضع ضعف بکشاند.

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه افزود: آقای احمدی نژاد در طول هشت سال گذشته هرسفری که به آمریکا داشته اند درخواست مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا را مطرح کردند اما هیچگاه این درخواست ها با پاسخی روبرو نشده است.

وی ادامه داد: جدا از درخواست های اخیر ایشان در گفتگو با رسانه های خارجی در نیویورک برای برقراری رابطه مجدد با آمریکا، ایشان سال گذشته گفتگویی با سی ان ان داشتند که طی آن گفتگو اعلام کردند که بنده سه بار نامه به آقای اوباما نوشتم که هیچکدام از این نامه ها پاسخی به دنبال نداشته است.

قربان اوغلی درخواست مکرر مذاکره با آمریکا جای خود اما بیان اینکه سه بار نامه به رییس جمهوری کشوری نوشته شده اما آن نامه ها پاسخی به دنبال نداشته است به هیچ وجه در عرف دیپلماتیک پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه در این رابطه تقصیری متوجه احمدی نژاد نیست گفت: مشکل این جا است که با وجود نهادهای قانون گذاری و نظارتی تاکنون اقدامات خلاف منافع و مصلحت ملی با واکنشی روبرو نشده است.

سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی با ابراز تعجب از اشتیاق احمدی نژاد برای سفر به نیویورک گفت: در میان روسای جمهوری پس از انقلاب این آقای احمدی نژاد بوده است که بیشترین سفر را به آمریکا داشته اند ۹بار سفر به این کشور که ۸ بار آن برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده است و یک بار هم برای شرکت در اجلاس خلع سلاح جهانی که در میان حاضران تنها هیات جمهوری اسلامی ایران بود که در سطح رییس جمهوری در این اجلاس حضور پیدا کرد و سطح باقی هیات ها وزرای خارجه بود.

وی با تاکید بر اینکه درک این همه اشتیاق برای سفر به آمریکا از سوی ایشان قابل درک نیست گفت: واقعا این سوال جدی مطرح است که این سفرها چه دستاوری به دنبال داشته است و حضور عموما پر حاشیه ایشان در آمریکا آیا باری را از دوش ملت و مملکت برداشته یا اینکه برعکس باری هم اضافه کرده است.
 
کد مطلب: 8433
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *